STILLER KRAV: Carlos Tavares er en av de mektigste og mest innflytelsesrike i den internasjonale bilindustrien som leder av PSA-gruppen og bransjeorganisasjonen ACEA. Foto: Peter Raaum

Slår alarm om manglende infrastruktur:

Trenger 2,8 millioner ladepunkter innen 2030

Det begynner å demre at elbilskiftet krever en infrastruktur-satsing av uvante dimensjoner. Mens diskusjonen i Norge er hvordan man får på plass mellom 5000 og 10.000 hurtigladere de neste årene, blir Europas samlede behov anslått til 2,8 millioner innen 2030.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: ACEA, sammenslutningen av europeiske bilprodusenter, krever at myndighetene i EU-landene øker infrastruktur-investeringene kraftig for å møte elbilene som nå produseres for å klare EUs egne utslippsmål.

Det er 145.000 ladepunkter for elbiler i Europa i dag, tre ganger så mange som for fem år siden, mens det kreves en 20-dobling for å fylle behovet i 2030, hevder bilprodusentorganisasjonen ACEA.

Utfordringen er ikke bare at dagens antall er dramatisk for lavt, men den forsterkes av at bare fire EU-land – Frankrike, Nederland, Storbritannia og Tyskland – har 75 prosent av den ladekapasiteten som tross alt finnes.

I Norge har NAF og Norsk elbilforening beregnet behovet for hurtigladere til mellom 5000 og 10.000 innen 2025.

– Elbilene har allerede tatt over nybilmarkedet. Nå haster det å få på plass flere og bedre ladestasjoner langs veiene.  I tillegg må effekten på laderne økes allerede fra neste år. Dagens standard på 50 kW ladeeffekt må trappes opp til 150 kW på nye ladepunkter fra 2020, og deretter 350 kW fra 2023, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Les også: Slik blir du en superlader

MER AV DETTE? Bare i Norge er behovet på 5000 nye hurtigladestasjoner innen 2025, mener NAF.

Tett koblet

I det europeiske bildet er det en klar sammenheng mellom elbilenes markedsandel og antall ladepunkter, naturlig nok. Der det er mindre enn et ladepunkt for hver 100 km vei, er andelen elektrifiserte biler under 1 prosent.

Men hele elbil-overgangen er tett koblet til inntektsnivå og levestandard. Med dagens kostnadsnivå er elbilene rett og slett for dyre for store deler av det europeiske markedet.

I alle EU-land med et brutto nasjonalprodukt pr innbygger på under 29.000 euro (ca 286.000 kroner) er elbilenes markedsandel på under en prosent.

Blant disse landene er Italia, Spania og Hellas, i tillegg til det meste av øst-Europa.

I Norge er BNP pr innbygger på rundt 83.000 euro (nær 820.000 kroner).

Les også: Her er bilen som står fremst i ladekøen

Menneskerettighet?

ACEA mener myndighetene ikke bare står overfor en praktisk og økonomisk utfordring, men også at hele mobilitetsspørsmålet er knyttet til menneskers grunnleggende rettigheter.

– Mobilitet må være miljøvennlig, trygg og rimelig for alle, sie ACEA-leder Carlos Tavares, som også er toppsjef i PSA-gruppen – produsent av blant av Citroën, Opel og Peugeot).