MEN HVA VIL KONA SI? Audi AI:trail er et av trekkplastrene på Audi-paviljongen under bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Peter Raaum

Audi tenker høyt om morgendagens biler:

Ser du deg selv i denne bilen om 10 år?

Til hver av de store bilutstillingene de siste årene har Audi levert en firehjuls krystallkule å titte inn. Slik tenker selskapet høyt om morgendagens mobilitet. Høstens tilskudd er et monster av en SUV med droner der det en gang var frontlykter.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: AI-serien består av fire biler – Audi AIcon, AI:ME, AI:RACE og nå AI:TRAIL – med høy grad av selvkjøring hvor Audi spekulerer i noen potensielle retninger for utviklingen av personbiler de kommende årene.

Tre stikkord for dette prosjektet kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på tradisjonelle bilentusiaster:

Selvkjøring, tilkobling og elektrifisering.

Finnes det ett eneste stort utviklingsprosjekt hos noen bilprodusent som peker i en helt annen retning? Kanskje ikke. Og dette Audi-prosjektet er så visst ikke unntaket, snarere tvert imot. Få har tenkt mer konkret på hva slags morgendag vi kan få i trafikken.

Audi har spurt: Hva skjer hvis trafikken automatiseres fullstendig?

Hovedfunnet fra undersøkelsen er at selv med 12 prosent flere trafikanter vil reisetiden gå ned med 33 prosent.

MORE IS LESS: Moderne teknologi kan gi flere biler, men kortere reisetid, tror Audi. Her et oversiktsbilde fra Audi-byen Ingolstadt.

– Resultatet antyder at autonome biler, mobilitetstjenester og en sammenkoblet infrastruktur kan redusere betydelig både køene og hvor mye areal vi faktisk trenger til veier. Samtidig vil vi kunne reise tryggere og mer behagelig. Slik vil livskvaliteten i byene kunne bedres betydelig, hevder Melaine Goldmann, som leder en av Audis utviklingsavdelinger.

Les også: – Elbilen er ikke det neste store. To ting betyr mye mer, sier Nissan-topp

Artige idéer

Men uten at vi skal starte den store science fiction-debatten og spørre hvordan overgangen til en heldigital trafikkhverdag faktisk skal kunne skje:

Bilene er artige i seg selv – som idéer.

De dekker hvert sitt felt av dagens bilbruk, fra sedanluksus via racingbiler og små bybiler til den siste, store terrenggående doningen.

AIcon var den første bilen Audi presenterte (på Frankfurt-utstillingen i 2017), en gedigen sedan, uten ratt og med selvkjøringsteknologi på nivå 5 – det vil si at bilen ordner alt selv. Den kan kommunisere med gående med bruk av lys. Selve kupeen er romslig og med store lysflater, med to forseter som kan vendes og en divan av et baksete.

NOE Å FORTELLE OM: Men ingen TV-reporter kan si om dette er en bil vi noen gang vil få kjøpe.

BARE KJØR RATT FRAM: AIcon er en bil som skal kunne kjøre helt på egenhånd – og derfor ikke har ratt.

AI:RACE ble så vist fram i 2018, og er – som det framgår av navnet – en sportsbil. Utslippsfri, men med ratt. Det øker angivelig trygghetsfølelsen når du sitter i en bil som bruker rundt to sekunder fra 0 til 100 (nye Porsche Taycan bruker 2,8 sekunder på samme sprint).

IKKE NOE MAS: Sjåføreren i AI-RACE slipper råd fra sidemannen…

Les også: – Selvkjørende biler har mange negative konsekvenser, hevder ekspert

23 tommers dekk

AI:ME, som kom til Shanghai-utstillingen i vår, er en modell som kanskje er nærmest i bruk for de fleste av oss. Bygd for bruk i storbyene, med tilkobling og bruk av infotainment-tjenester som gjør reisen gjennom byen så effektiv som mulig. AI:me har selvkjøringsteknologi på nivå 4, hvilket betyr at den i prinsippet ikke trenger hjelp fra en sjåfør, men den kan bare kjøre selv i bestemte forhåndsdefinerte områder.

Her finnes derfor både ratt og pedaler.

Selvkjøringsteknologien er ikke bare hendig for sjåfør og passasjerer i seg selv, men vil – i følge Audi – sikre trafikkflyt på et helt annet nivå enn i dagens storbyer.

Og det er her Audi kommer med anslagene om vesentlig kortere reisetid selv om bilparken vokser, selv om det finnes utallige trafikkeksperter som trekker den logikken i tvil.

Modellen Audi har laget er 430 cm lang, 190 cm bred og 152 cm høy – altså midt i kompaktklassen.

Men 23 tommers dekk illustrerer at vi snakker om noe som ennå ikke er helt i vår hverdagsbruk…

Les også: Her er Volkswagens neste el-SUV

VELTER IKKE: Sjekk beger og flaske på bordet i midten. Takket være magneter skal de stå støtt.

HUSKET Å LUKE BLOMSTERBEDET? Plantene i taket gir helt nye assosiasjoner til det som en gang var «takluke».

Ut på tur!

AI:TRAIL kompletterer Audis frampek – og understreker langt tydeligere enn noen av de andre skissene at vi snakker om en helt ny generasjon biler.

Bilen har så store glassflater at den ikke har noen store skjermer ombord for streaming eller videokonferanser. Her skal man kunne nyte utsikten!

Men du tenker kanskje at du allerede har en SUV og ikke trenger en ny?

Vel, denne vogna kommer med 34 cm bakkeklaring (en Volvo XC90 har 23 cm), som gjør at Audi lover deg problemfri kjøring i halvmeter dypt vann. Med 33 tommers dekk skal du i prinsippet komme deg fram nesten hvor som helst.

Forøvrig er bilen 415 cm lang, 215 cm bred og 167 cm høy. Selv med det tunge batteriet til elmotoren sørger kombinasjonen av stål, aluminium og karbonfiber at bilen ikke veier mer enn 1750 kg.

Audi lover støtdemping av en annen verden i denne bilen som kommer med fire seter, en smarttelefon som dashbord og seter som kan løftes ut for bruk som campingstoler. Fem droner på taket kan sendes avgårde for å lyse opp veien, og via wi-fi generere et videobilde foran passasjerene om hvordan veien ser ut litt lenger fram. Når bilen står stille, vil dronene kunne lyse opp området rundt bilen hvis man for eksempel vil slå leir.

Les også: Se hvilken bil som kommer først i ladekøen

HUSK TELEFONEN: Ikke noe 48 tommers infoskjerm her i gården.

Selfie-drømmen

Og apropos lys:

Ved hvert sete er en magnetfestet lommelykt som du kan ta med deg ut for et lite Dr. Livingstone-øyeblikk.

Lommelykten har et tre-bein-stativ og innebygde kamera som oppfyller enhver selfie-drøm – og, ja, kameraet i lommelykta kan settes opp for å poste bilder direkte på sosiale medier.

UT OG GÅ: Husk lommelykta i døra når du skal ut i mørket.

Siden ferden kan gå bokstavelig hvor som helst, vil bilen komme for selvkjøring på nivå 4. Batteripakka sikrer mellom 400 og 500 km rekkevidde på vei eller lettkjørt terreng, mens den skal klare 250 km på virkelig ulendt underlag.

Toppfarten er 130 km/t.

Og ikke uventet: Det er rikelig med kraft. Bilen kommer med fire el-motorer, en koblet til hvert hjul.

Audi antyder 1000 Nm dreiemoment, og mener med en viss grad av understatement at kraften fra den ene akslingen som oftest vil være mer enn nok… 

HVA FØLER DU NÅ? Bilvalget er ikke så enkelt som det var…