HVEM SKAL FRISTES? VW-sjef Herbert Diess på scenen i Frankfurt under lanseringen av elbilen ID.3, den store nyheten på høstens store bilutstilling. Foto: VAG

Høstens store bilutstilling i Frankfurt:

Én nyhet overskygger alt

Volkswagen stjeler all oksygen i kampen om oppmerksomhet på bilutstillingen i Frankfurt. Deres ID.3 markerer starten på en av konsernets største satsinger gjennom tidene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: IAA-utstillingen i Frankfurt er høstens store bilmønstring.

Alt med elbiler er en stor ting i Norge. Men denne lanseringen er stor også i global sammenheng.

Volkswagen rangerer dette som en av selskapets største satsninger noensinne – på linje med Bobla og Golf. VW har til og med utsatt presentasjonen av neste Golf-generasjon for at all oppmerksomhet skal rettes mot den første bilen på konsernets nye MEB-plattform.

Foruten ID.3 viser VW bare kabriolet-varianten av T-Roc og oppdaterte varianter av lille up! og e-up!, men viser riktignok en kamuflert variant av neste bil i ID-serien, en kompakt-SUV som kommer i 2020.

VW skal produsere 30.000 eksemplarer av en førsteutgave, den såkalte ID.3 1ST, som kommer til gunstig pris (under 330.000 kroner). Disse er allerede solgt, så mye av spenningen i Frankfurt blir spesifikasjoner på volummodellene av ID.3.

1ST kommer med 420 km rekkevidde, men det kommer minst to andre varianter av bilen ID.3 Plus og ID.3 Max – den ene med rekkevidde over 500 km.

Og det blir garantert til høyere pris.

Bredt spekter fra Audi

Audi slår på stortromma med 26 biler på utstillingen – hvorav 13 vises for første gang. Men det er egentlig ikke mange av nyhetene som vil endre på Audi-salget i Norge, der e-tron står for det aller, aller meste.

Billigutgaven av deres el-SUV, e-tron 50, skal presenteres.

300 KM REKKEVIDDE: Audi e-tron 50 quattro

Lille A1 kommer med kosmetiske endringer, blant annet 4 cm løftet setehøyde, men stadig uten ledning. Bilen er p.t. nummer 86 på salgslistene i Norge, som den 6. mest solgte Audi-modellen

Motor prøvekjørte crossover-SUV’en Q3 Sportback forleden, og bilen får nå sin utstillingspremiere.

Staselige Q7 gjøres klar som ladehybrid, og også A5 kommer med motoroppgraderinger.

For dem som vil ha mye kraft kan S8 kanskje friste? Med 571 hester/800 Nm fra VAG-gruppens 4.0-liter V8-motor. Også SQ8 TDI, RS 6 Avant (for det amerikanske markedet), RS 7 Sportback kommer med den motoren.

Mest spennende er kanskje AI:Trail, den fjerde i en serie konseptmodeller som viser hva Audi tenker rundt sine biler 10 år fram i tid.

KONSEPT: Audi AI:TRAIL quattro.

Bayerske begivenheter

BMW, Bayerns stolthet, har et begivenhetsrikt 2019 så langt, og kommer til Frankfurt med noe for enhver smak.

1-serie har BMW gjort skiftet fra bak- til forhjulstrekk, mens Touring-modellen i 3-serie nå også kommer som ladehybrid.

BMW varsler også en hydrogen-satsing i samarbeid med Toyota, og viste en slags konseptbil med X5-skall.

LANSERING: BMW-sjef Oliver Zipse under selskapets pressekonferanse tirsdag

Gedigne X6 kommer i 3. generasjon – større enn noen gang. Den nye modellen måler 4935 mm fra ende til annen, og er 2004 mm bred. En oppdatert 8-serie Gran Coupé skal også vises.

BMW har forsert sin elbil-lansering, med 25 elektrifiserte modeller i 2023, selv om det har kommet ganske høylytte spådommer om forbrenningsmotorens lyse fremtid. I Frankfurt skal BMW uansett vise en elektrisk sportsbil, Vision M Next.

Og apropos BMW:

Fra Kina kommer Byton med sin aller første modell, SUV’en M-Byte. Byton har kinesiske eiere, men sentrale deler av selskapsledelsen har fortid i nettopp BMW.

M-Byte kommer med berøringsskjermer, i tillegg til den gigantiske 48 tommers skjermen som utgjør hele dashbordet. 

Tross mye teknologi ventes M-Byte til en startpris rundt 450.000 kroner som kan gjøre bilen riktig spennende i det norske markedet. Men med firehjulstrekk bikker bilen ganske sikkert en halv million.

SKJERMOFFENSIV: Byton M-Byte.

Mercedes-finesser

Som de andre tyske merkene bringer også Mercedes et rikt utvalg biler til torsdag.

Lekre A-klasse 250 e og B-klasse 250 e kommer som ladehybrider, etter sigende med ganske interessant rekkevidde.

Videre skal deres C-klasse-hybrid nå komme med diesel, den forrige hadde bensinmotor.

Mercedes viser dessuten produksjonsutgaven av sin elektriske varebil, EQV – som har rekkevidde på over 400 km.

PLASS TIL ALLE: Mercedes med en hel flåter av nyheter

I tillegg har selskapet lovet ESF konseptmodell (GLE crossover-størrelse) med interessante sikkerhetsfinesser – og varmetråder i setebeltet.

Vi får dessuten se 7-seter-SUV’en GLB som selskapet presenterte i USA i sommer. Den kommer elektrifisert om to år.

Spennende for Opel

Opel har en stor utstilling, ikke minst sett med norske øyne. 

De presenterte sin Corsa-e som nå bare er noen måneder unna produksjonsstart, i tillegg til den nye bensinutgaven av samme. Astra har fått en skikkelig facelift, mens firehjulstrekkeren Grandland X kommer som ladehybrid. Corsa-e starter på 257.900 kroner, mens Grandland X koster fra 499.900 kroner.

NÅ LADBAR: Liverpool-manager Jürgen Klopp smiler om kapp med Opel-sjef Michael Lohscheller ved siden av ladbare Opel Grandland X Hybrid.

Honda e, den bittelitte bybilen med skjerm i Byton-klasse har også fått prislapp, og starter i Norge på 266.200 kroner. Rekkevidden er 20 mil, og levering i Norge starter neste sommer.

Batterielektrisk debut er det også for Mini, som kommer med sin 3-dørs Cooper SE. Også den kommer med litt skuffende rekkevidde, mellom 235 og 270 km.

3-DØRS: Mini Cooper SE.

Fra Sør-Korea kommer Hyundai med nye Ioniq og konseptmodellen Hyundai 45. Selskapet lanserer også sin lille i10, men den kommer ikke for salg i Norge.

Det gjør derimot Ford-crossoveren Puma, riktignok ikke i elektrifisert utgave. 

Renault kommer med andre generasjon av Captur, bygget på plattform som deres storselger Clio. Captur kommer også som plug-in, med 45 km rekkevidde.

Mer spennende er kanskje andre generasjon av deres elbil-favoritt Zoe, men den vises ikke i Frankfurt (Motor skal prøvekjøre senere denne uken).

Jaguar Land Rover er på plass med en ny Defender, som kommer i en serie ulike størrelser, både rent fysisk og med flere motoralternativer, også som ladehybrid. Mange har allerede sett bilen – i bilder fra den nye James Bond-filmen.

Spansk tempo

SEAT ventes å presentere en utgave av sin elektriske el-Born som er stadig nærmere produksjonsklar modell, og viser også sin lille Mii Electric (til forveksling lik konsernsøskene VW e-up! og Skoda Citigo-e).

OLÉ: SEAT el-Born.

Den nye plug-in-utgaven av store SEAT Tarraco, i første omgang toppmodellen med 245 hester og 50 km rekkevidde, skal vises. Denne kommer i mindre motorvarianter senere.

Skoda har ikke store nyheter i Frankfurt – bortsett fra nevnte Citigo-e, plug-in-utgaven av Superb og Superb Scout som alle ble presentert i mai.

Fra SEATs underbruk kommer to riktig stilige Cupra-modeller: Plug-in-SUV’en Formentor og konseptutgaven av helelektriske Tavascan.

Cupra har et førsteklasses design og pleier sitt sportsimage med motorkraft på bilene som ganske sikkert vil skaffe dem mange venner.

PLUG-IN: Cupra Formentor

Og apropos sportsbil:

Porsche presenterte sist uke sin nye Taycan, som får utstillingsdebut i Frankfurt. De kommer også med hybridutgaver av Cayenne (462 hk) og Cayenne Turbo (680 hk), i tillegg til kraftigere Macan Turbo og ny 911 Carrera med 385 hesters motor på innstegsmodellen.

PS: Blant de mest kjente merkene som ikke har nyheter i Frankfurt er Alfa Romeo, Citroën, DS, Ferrari, Fiat, Infiniti, Jeep, Kia, Lexus, Mazda, Nissan, Peugeot og Toyota.