BOM I HAUGESUND: Ny E134 utenom Skjold sentrum ble kåret til årets anlegg i 2015. Men byggingen påfører bilistene store ekstraregninger. Foto: Meling Media

Bomsjokk på Vestlandet:

Dekker kostnadssprekk med nye bommer

Store kostnadsoverskridelser påfører bilistene i Haugesund-regionen milliardregning i ekstra bompenger. I Bergen utvides bomringen bare kort tid etter forrige endring.

Publisert Sist oppdatert

Bompengesjokket i Oslo har fått stor oppmerksomhet. Nasjonale medier, også Motor, har skrevet om de kraftige takstøkningene og alle de nye bomstasjonene i hovedstaden.

Men også andre steder i landet får bilistene bomsjokk.

I Haugesund var planen at bilistene skulle betale 1,9 milliarder kroner (2008-kroner) i bompenger da bommene kom opp for snart 10 år siden.

Nå ligger det an til at bilistene på Haugalandet må betale 4,2 milliarder kroner i bompenger – en økning på over 100 prosent.

Les også: Antall bomringer fordobles 

Bilistene må betale alt

Bompakken finansierer 70 små og store prosjekter i regionen. Det blir mange kilometer med sammenhengende nye veier og omkjøringsveier som gir bedre by- og bomiljøer.

– Det ene byggeprosjektet, ny E134 utenom Skjold sentrum, ble kåret til årets anlegg i 2015, forteller prosjektleder for Haugalandspakken, Henry Damman.

Det offentlige bidrar med en mindre andel til veipakken, én milliard kroner. Det gir en offentlig betalt andel på 19 prosent. Ekstraregningen på grunn av kostnadssprekken må bilistene i sin helhet dekke alene. Hverken staten eller lokale myndigheter bidrar med ei krone ekstra.

– Det stemmer. Økningen finansieres kun med bompenger, bekrefter prosjektleder Henry Damman.

Les også: Ny forbrukstest kan gjøre bilene mye dyrere

– Krevende øvelse

Årsaken til ekstraregningen er store kostnadsoverskridelser. Dermed hadde politikerne i realiteten valget mellom å droppe mange planlagte prosjekter eller å øke bompengeregningen.

De valgte bompengeøkning, og nå skal et nytt forslag til bompengebetaling behandles hos sentrale myndigheter.

Vegdirektoratet forstår at situasjonen er vanskelig for lokalpolitikerne.

– I realiteten blir slike bypakker i hovedsak finansiert med bompenger. Men Vegdirektoratet ser at dette mange steder er en krevende øvelse for lokalpolitikerne. Det finnes også eksempler på at lokalpolitikerne ikke går videre med planene om en bompengeordning nettopp fordi det viser seg å være for vanskelig, sier Åge Jensen, avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet.

Les også: Dette er Vestlandets beste veikro!

Tredobling

For bilistene på Haugalandet ligger det an til litt av et bomsjokk uten at de får mer vei enn opprinnelig planlagt. Takstene i de 13 bommene øker fra 14 til 22 kroner, og fra 28 til 44 kroner for tyngre kjøretøy i takstgruppe 2.

Det kan også bli enda dyrere. Det er nevnt summer på både 24 og 28 kroner for lette kjøretøy i takstgruppe 1.

I tillegg blir rabattsystemet lagt om, slik at det kun er mulig å få 20 prosent rabatt, mot 50 prosent nå.

Bompasseringer som nå koster syv kroner etter rabatt på 50 prosent, vil etter takstøkningen bli minst nesten tredoblet – til 18 kroner etter rabatt på 20 prosent.

Les også: Her åpner statsråden enda en bompengevei

Bergen

Fra før er det kjent at bilistene i Stavanger får en kraftig økning i takster og antall bomstasjoner. Men også bergenserne må forberede seg på nye tider.

Våren 2016 ble takstene i rushtidene skrudd kraftig opp. Over natten økte takstene fra 25 til 45 kroner, mens det ble noe billigere (19 kroner) å passere utenfor rushtidene.

Nå dobles antallet bommer, fra 14 til 27. Takstene økes til 48 kroner for bensin- og hybridbiler og 53 kroner for dieselbiler. Dessuten må elbiler også betale.

I eksisterende bomstasjoner blir takstene skrudd opp i høst eller kommende vinter, mens de nye bomstasjonene vil være på plass trolig vinteren 2019.

Les også: Vi har testet fire biler som tar deg gratis gjennom bomringene

Nordhordland

Nordhordland like nord for Bergen planlegges det veipakke med 19 utbyggingsprosjekter. Men allerede før spaden er satt i jorda og bommene er kommet opp, er det avdekket kostnadssprekk.

Totalbudsjettet var opprinnelig på 1,5 milliarder kroner.

Nå vet ingen hva sluttsummen blir. Det eneste som er klart er at lokalpolitikerne har fire alternativer: Enten må totalrammen økes, noen av prosjektene kuttes, bomtakstene økes eller bompengeperioden forlenges utover 15 år, som er det normale.

Les også: Vi har testet over 100 spisesteder langs veien Norge rundt, her er det beste!