SATSER GRØNT: VW-sjefen Ralf Brandstätter under selskapets «Way to Zero»-konferanse torsdag.

VW skjerper elbil-takten:

Skal kutte CO2-utslipp med 17 tonn per bil

– Hvis Volkswagen var et land, ville vi blitt rangert ved siden av Storbritannia med det 10. største utslippet i verden, sier VW-sjef Ralf Brandstätter – og varsler kraftige utslippsreduksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Brandstätter sier CO2-utslippene skal reduseres med gjennomsnittlig 17 tonn CO2 per bil innen 2030, en 40 prosents nedgang sammenliknet med utslippene i 2018.

VW skal investere 14 milliarder euro (omlag 140 milliarder kroner) i ulike tiltak for dekarbonisering fram mot 2025, tiltak som spenner fra etablering av vind- og solparker som sikrer grønn energi, til en forbedret resirkulering hvor inntil 90 prosent av råvarene til batterier blir gjenvunnet.

Selskapet presenterte torsdag sitt veikart for hvordan Europas største bilprodusent skal finne sin «Way to Zero» og oppnå karbonnøytralitet i 2050.

Les flere elbil-nyheter:

70 prosent nullutslipp

Innen 2030 skal 70 prosent av alt nybilsalg i Europa være nullutslippsbiler, med mål om 50 prosent elbil i både Kina og USA.

Selskapet skal lansere minst én ny elbil-modell årlig.

ID.3 kom på markedet i 2020, og VW har nylig lansert ID.4 og ID.4 GTX. For det kinesiske markedet har VW presentert ID.6 X, og mot slutten av 2021 kommer ID.5 for kunder i Europa og Kina.

Neste år slippes ID.Buzz, elbilutgaven av folkevognbussen. Og innen 2025 skal Volkswagen presentere helt ny småbil.

Alle disse bilene produseres på den såkalte MEB-plattformen, det fysiske understellet som kan utvikles i mange formater og som gir VW-konsernet betydelige stordriftsfordeler.

– Jeg er overbevist om at MEB vil bli bilindustriens gullstandard for elektriske drivlinjer, sier Brandstätter.

Les flere Volkswagen-nyheter: