TREKKER PÅ ALLE FIRE: VW lanserte ID.4 GTX onsdag kveld.

Elbilens svar på GTI:

VW med firehjulstrekk på nye ID.4 GTX

Volkswagen lanserer nå ID.4 med to motorer – den første firehjulstrekkeren i ID-serien. GTX representerer en ny generasjon sporty biler fra VW.

Publisert Sist oppdatert

Prisen starter på 459.900, inkludert levering, men ID.4 GTX kommer med sju ulike utstyrspakker som løfter prisen noen hakk.

Dual Motor-versjonen av ID.4 var på forhånd presentert som en epokegjørende nyhet, men det vi fikk var i bunn og grunn ikke mer enn en ny og sprekere variant av den ID.4 vi nå kjenner ganske godt. Riktignok med noen sporty designdetaljer og i en kledelig feststemt rødfarge.

Det var VW-sjefen selv, Ralf Brandstätter, som presenterte den nye GTX-versjonen av ID.4 i hangaren på den gamle Tempelhof-flyplassen i Berlin. Forøvrig det samme stedet hvor e-Golf, VWs første moderne elbil, ble presentert for litt over syv år siden.

Les flere VW-nyheter:

Bilen kjørte under presentasjonen tilsynelatende uanstrengt opp en rampe med en imponerende helling på 37,5 prosent. Det skjedde på en scene som var forvandlet til en vill fjellside, takket være projisert «utvidet virkelighet» (AR eller Augmented Reality).

Men utenom lanseringens visuelle effekter: Hva er nytt med selve bilen?

VIRTUELL GLATTKJØRING: ID.4 GTX på vei opp «fjellsiden» i en flyhangar i Berlin.

Mer sporty look

En ny og mer sporty fasong på front- og bakfangere, samt tre diamantformede LED-lamper under hovedlyktene, som flankerer en grill som også preges av diamantmønster. Og slående 21-tommers felger.

Det, sammen med den intense rødfargen og den sentralt plasserte GTX-logoen, utgjør de visuelle ingrediensene i ID.4 GTX, som for øvrig og i hovedsak dreier seg om en ekstra motor og 95 ekstra hestekrefter.

Les flere elbil-nyheter:

Med GTX kommer en bokstavkombinasjon som signaliserer elbiler i ID-serien med sporty ytelser.

Og kledelig nok: Med 6,2 sekunder på o-100-sprinten slår den nye VW Golf GTI med et tidels sekund. Det er mer enn et øyeblikks symbol på den tyske bilgigantens vei mot den nye elektriske tidsalderen.

Dette klarer den takket være massiv trekkraft fra start gjennom de to akslene og en toppeffekt på 299 hestekrefter. Bilen har en effekt på 220 kW.

Som om Tesla aldri hadde kommet med Ludicrous Mode på Performance-versjonen av sin Model S, forklarte Brandstätter at dette viser at elektrisk mobilitet og sportslige ytelser ikke er gjensidig ekskluderende.

VW-KONGENS TALE: Volkswagen-sjef Ralf Brandstätter under presentasjonen av ID.4 GTX.

Nok et skritt på en lang vei

Volkswagen har store elbilambisjoner. De satser på å få en salgsandel på 70 prosent rene elbiler i Europa innen 2030.

Hele konsernet skal bli klimanøytralt innen 2050 og allerede de neste fire årene - innen 2025 investeres rundt 16 milliarder euro eller over 160 milliarder kroner i såkalt e-mobilitet, hybridisering og digitalisering.

Det at de allerede nå begir seg inn i nisjene med nylig lanserte produkter, viser at de tar elektrifisering på alvor og vil utnytte kundepotensialet for fullt fra første stund.

På slutten av presentasjonen fikk vi da også et glimt av det neste nisjeproduktet, som allerede er i produksjon:

Et kamuflasjelakkert eksemplar av den kommende ID.5, som er den kupé-formede varianten av ID.4.

DEN NESTE: Prototypen av ID.5

Her er alle Motors biltester: