REALITET: Om et drøyt år vil du se de første ID.Buzz på veiene.
REALITET: Om et drøyt år vil du se de første ID.Buzz på veiene.

VW ID.Buzz får sju seter og 500 km rekkevidde:

Retrobussen kommer på veien om et drøyt år

Mange trodde den elektriske retrobussen ville forbli en fantasi. Nå nærmer den seg produksjon. Og ferske ID.3-eiere vil umiddelbart kjenne seg igjen bak rattet.

Publisert

Volkswagen ID.Buzz ble presentert som en helelektrisk konseptbil allerede i 2017.

Mange betraktet modellen bare som en kort flørt med ikonet Volkswagen T1, best kjent som «folkevognbussen».

Og etter hvert som de mer folkelige elektriske volummodellene ID.3 og ID.4 ble realiteter, framsto den litt mer spektakulære bussen som en fantasi.

Men Volkswagen mente alvor med sin helelektriske familiebuss. I februar starter produksjonen. De første bilene skal komme til forhandlerne i juli 2022.

Dette vet vi foreløpig om bilen:

  • Batteripakkene blir på henholdsvis 60 kWt og 100 kWt. Det skal gi rekkevidde fra 300 til 500 kilometer.
  • Antall hestekrefter blir 170 eller 204.
  • Instrumentpanelet blir slik vi kjenner det fra ID.3 og kommende ID.4.
  • Lengden blir 4,70 meter. Det er 12 centimeter lenger enn ID.4.
  • Den kan fåes med opptil sju seter, i en 2-3-2-konfigurasjon.
  • De første årgangene får bakhjulsdrift. Firehjulsdrift kommer i 2024.
  • I 2025 skal den komme med mulighet for selvkjøring på nivå 4. Det betyr at bilen i praksis gjør alt selv, men at sjåføren kan overta kjøringen.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORNØYD: </span>VW-sjef Christian Senger foran det som en gang var en konseptbil, men som fra tidlig i 2022 settes i produksjon.
FORNØYD: VW-sjef Christian Senger foran det som en gang var en konseptbil, men som fra tidlig i 2022 settes i produksjon.

Selvkjøring i 2025

Christian Senger, som leder Volkswagens arbeid med selvkjøringsteknologien, sier dette:

– I løpet av året vil vi for første gang teste en selvkjørende ID. Buzz i Tyskland.

Han lover videre at interesserte i noen utvalgte tyske byer, vil kunne benytte selvkjørende versjoner av ID.Buzz i 2025.

Fra 400.000 kroner

VW har allerede investert en milliard euro i det amerikanske teknologiselskapet Argo for å utvikle bilenes selvkjøringsegenskaper. Det samme har Ford gjort.

  • Antatt prisnivå, avhengig av batteri, motor og utstyr: Fra 40.000 til 60.000 euro, altså fra drøye 400.000 kroner til drøye 600.000 kroner.