FULL FART FREMOVER: Volvo-sjef Håkan Samuelsson stolt foran modellen Concept Recharge, som viser vei mot merkets neste flaggskipmodell.
FULL FART FREMOVER: Volvo-sjef Håkan Samuelsson stolt foran modellen Concept Recharge, som viser vei mot merkets neste flaggskipmodell.

«Forbereder gigantisk sprang»:

Volvo-elbil med 1000 km rekkevidde i 2025

Neste år kommer etterfølgeren til Volvo XC90: Et utstillingsvindu for programvare- og sikkerhetssystemer som skal gi Volvo posisjonen som bilbransjens teknologileder.

Publisert Sist oppdatert

Den kinesisk-eide svenske bilprodusenten la onsdag frem sine teknologiske fremtidsplaner under online-arrangementet «Volvo Cars Tech Moment», med presentasjonen av elbilen som skal etterfølge flaggskipet XC90:

Den høye, helelektriske stasjonsvognen vises foreløpig som konseptbil, men designspråket kommer vi til å finne igjen på produksjonsmodellen, som skal vises neste år. Volvo kaller det en SUV, men dette er helt klart en stasjonsvogn. Riktignok er den nødvendigvis ganske høyreist likevel, ettersom batteripakken i gulvet sin plass.

Volvo-sjef Håkan Samuelsson kunne avsløre at bilen ikke skal hete XC90 denne gangen:

– For å markere at det er et definerende generasjonsskifte merket står foran, kommer bilen til å få et navn, «som et barn», sa Volvo-sjefen.

Modellen, som skal lanseres i 2022, blir startskuddet for et generasjonsskifte hos den svenske produsenten. Og strategien koblet til dette skiftet er ganske enkelt å oppsummere: Elektrifisering og kontinuerlig teknologisk forbedring.

Rundt 2025 vil det så være duket for den tredje generasjonen av elbiler fra Volvo. For disse bilene planlegger selskapet å forlenge rekkevidden ytterligere. Batteripakken vil være forseglet for sin levetid og fullintegrert i gulvet på en måte som stiver opp bilen og forbedrer effektiviteten.

Batteriteknologien vil Volvo i stadig større grad ha kontroll over selv. I nær fremtid innleder Volvo et samarbeid med det ledende svenske batteriselskapet Northvolt for å øke energitettheten i batteriene sine med opptil 50 prosent sammenlignet med hva som er tilgjengelig på markedet i dag.

Senere i dette tiåret satser Volvo også på å bryte den «magiske grensen» for energitetthet på 1000 wattimer per liter, og med det oppnå en reell rekkevidde på 1000 km.

Drag row

Sikter mot millionen

Volvo seiler i medvind, tross vanskelige tider. Før pandemien var målet å nå 800.000 produserte biler per år.

– Vi ble noe forsinket på grunn av pandemien, men vi har tross alt klart å produsere 770.000 biler i løpet av de siste 12 månedene - og det sier vi oss ikke så verst fornøyd med, sier Håkan Samuelsson.

Ved midten av dette tiåret tar selskapet sikte på å selge 1,2 millioner biler på verdensbasis, hvorav minst halvparten skal være helelektriske biler.

– Det blir ikke bare enkelt, sier Samuelsson.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STRUKKET: </span>Concept Recharge vises her av designer Robin Page. Bilen er er lavere enn SUV-en XC90, men har fått lengre akselavstand, større hjul og en større kupé ved at A-stolpen er flyttet fremover. Legg merke til Lidaren fra Luminar, i fremskutt posisjon på taket.
STRUKKET: Concept Recharge vises her av designer Robin Page. Bilen er er lavere enn SUV-en XC90, men har fått lengre akselavstand, større hjul og en større kupé ved at A-stolpen er flyttet fremover. Legg merke til Lidaren fra Luminar, i fremskutt posisjon på taket.

– Vi er avhengige av hele tiden å bevare en lønnsomhet minst på par med våre tre tyske hovedkonkurrenter.

Finansielt sikter Volvo Cars mot en årlig driftsmargin på 8-10 prosent innen midten av tiåret. Innen den skal selskapet også ha samme bruttomargin for elektrifiserte som for fossildrevne biler.

Skal bli helelektrisk

– Nå som vi går over til å bli et rent elektrisk premium bilselskap innen 2030, er vi innstilt på å skape de beste bilene i vår 94-årige historie. Dette er en spennende tid i vår utvikling, og vi vil levere på den økende etterspørselen etter helelektriske biler med sømløs nettilkobling, bransjeledende sikkerhetsstandarder og avansert autonom kjøring, varsler Samuelsson.

Volvo har allerede annonsert at det går mot full elektrifisering og man kan trygt si at de har ambisiøse planer for sin neste generasjon elbiler.

Blant ambisjonene er en dobling av reell kjørelengde sammenlignet med elbilene de lager i dag. Målet er i tillegg å tillate mye raskere batterilading og samtidig lavere kostnader for å både eie og lade.

De nåværende ladetidene forventes å være nesten halvert innen 2025, takket være bedre batteriteknologi og løpende forbedringer av programvare og ladeteknologi. Neste års modell kommer på en helt ny helelektrisk plattformteknologi.

Vil tilby toveislading

Volvo forbereder ikke bare betydelig kortere ladetid, men skal også ha batterier som både produseres ved bruk av 100 prosent fornybar energi og ikke minst ha bedre resirkulering- og gjenvinningsprosedyrer.

Allerede med neste års modell vil selskapet tilby toveislading, der kundene får mulighet til å laste overskuddsstrøm fra bilbatteriet over på strømnettet der det er mulig.

Dette betyr at førere av elektriske Volvoer kan tilby energi til nettet når el-prisene og CO2-utslippene i forbindelse med elektrisitetsproduksjon er på sitt daglige toppnivå – og lade bilen sin når utslippene faller.

– Vi ønsker å tilby kundene bærekraftige helelektriske biler som gjør hverdagen deres enklere og hyggeligere. Ved hjelp av smarte innovasjoner og samarbeid med nøkkelpartnere kan vi gi kundene det de ønsker – lengre rekkevidde, raskere lading og lavere kostnader – og fremme bruken av elektrisk mobilitet ytterligere, sier teknologidirektør Henrik Green.

Allerede fra den kommende modellen, skal de nye bilene drives av merkets eget operativsystem som har fått navnet VolvoCars.OS. Det underliggende operativsystemet inkluderer Android Automotive OS (som søstermerkets elbil Polestar 2 var først ute med å ta i bruk), QNX, AUTOSAR og Linux.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DATAMASKIN PÅ HJUL:</span> I fremtiden vil et sentralisert datasystem overta mange av funksjonene til dagens overflod av elektroniske kontrollenheter. Det vil spare vekt - og redusere behovet for hele 700 meter med kabel!
DATAMASKIN PÅ HJUL: I fremtiden vil et sentralisert datasystem overta mange av funksjonene til dagens overflod av elektroniske kontrollenheter. Det vil spare vekt - og redusere behovet for hele 700 meter med kabel!

– Ved å utvikle programvare i eget hus kan vi øke utviklingshastigheten og dermed forbedre Volvo-bilene raskere enn det vi får til i dag. Akkurat som på smarttelefonen din eller på en PC kan vi rulle ut ny programvare og nye applikasjoner raskt via trådløse oppdateringer, noe som gjør bilen bedre og bedre over tid, sier Henrik Green.