MED SAMME KORT: Nå blir også Recharge, tidligere kjent som Fortum Charge&Drive, med i Mercedes me Charge-nettverket.
Foto: JON TERJE HELLGREN-HANSEN
Gode elbil-nyheter:
Volvo, Polestar og Mercedes får bedre ladeordninger
Volvo- og Polestar-eiere har tilgang til Plugsurfing-nettverket, som nå vil gi prisfordeler hos Ionity. Ladeordningen til Mercedes vil på sin side omfatte Fortums Recharge-stasjoner.
Fra i sommer vil eierne av både elbilmodellene fra Polestar og Mercedes ha tilgang til ladenettverk som teller rundt regnet 200.000 ladepunkter hver i Europa.
Partnerskapet Volvo og Polestar har med ladenettverket Plugsurfing vokser til å omfatte fordelspriser på Ionity-ladere for Polestar 2-eiere.
Rimeligere hos Ionity
Ordningen trer i kraft fra og med 1. juli 2021. Da vil en oppdatering av Plugsurfing-appen muliggjøre fordelssatsen. Ingen ekstra abonnement, apper, autentiseringmetoder eller ladebrikker kreves.
Eiere av en Volvo-elbil eller en Polestar 2 kan dermed lade på flere av Ionitys offentlige hurtigladere til en rabattert pris på 3,54 kroner per kWt.
– Å ikke være begrenset til vårt eget eksklusive ladenettverk betyr at vi kan dra nytte av utvidelsen og utviklingen av infrastruktur når industrien vokser, og i takt med veksten av elektrisk mobilitet, sier Thomas Ingenlath, toppsjef i Polestar, i en pressemelding.
– Volvo Cars har mål om å forandre det fragmenterte landskapet av offentlig tilgjengelige ladestasjoner til en enkel og altomfattende opplevelse for kundene. Vi ønsker å oppnå dette ved å tilby en integrert, digital ladeplattform for våre kunder og gi enkel tilgang til de største globale ladenettverkene, sier Olivier Loedel, leder for Electrification Ecosystem ved Volvo Cars.
Mercedes annonserer samtidig at de utvider ladenettverket som er tilgjengelig med deres ladekort Mercedes me Charge.
Fortum-stasjonene
Med 2.300 nye ladepunkter fra Recharge i Norge, Sverige og Finland, vil det dermed bli mer fleksibelt enn før å bruke Mercedes me Charge.
Ladestasjonene til Recharge er i dag profilert som Fortum Charge & Drive, men vil i løpet av året få ny design. vil kunden kunne bruke det som for øyeblikket er ett av de største ladenettverkene i verden.
Den praktiske tilgangen til ladestasjonene tilbys ved bruk av Mercedes me Charge-ladekortet, Mercedes me-appen eller via bilens mediedisplay.
Forenkling
Den integrerte automatiske betalingsfunksjonen forenkler ladeprosessen ved at kunden velger den foretrukne betalingsmåten bare én gang, og hver ladeprosess blir deretter automatisk belastet - også i utlandet. Deretter blir hvert enkelt ladestopp oppført i en månedlig faktura.
- Med 2300 nye ladepunkter, hvor over 1700 av disse er i Norge, vil det bli enda enklere for kunden å bruke ladenettverket Mercedes me Charge. I tillegg til enkle ladeprosesser, er det også mulig for kunden å lade bærekraftig med grønn strøm, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen i en pressemelding.
Prisene for Mercedes me-kunder hos Recharge-nettverket i Norge
Type lader
|
Pris
|
Antall ladepunkter i Norge
|
Normalladere | 3,18 kr/kWt | 677 |
Hurtigladere | 3,50 kr/min | 886 |
Lynladere | 5,29 kr/kWt | 160 |