TVILLING: Lynk og co 01 er teknisk sett samme bil som Volvo XC40, men vesentlig rimeligere.
TVILLING: Lynk og co 01 er teknisk sett samme bil som Volvo XC40, men vesentlig rimeligere.

Redaktøren i auto motor & sport:

Refser Volvos selvbilde, mener Lynk og co. er bedre

– Tror Volvo at kundene bare ser på bilder og gir blaffen i fakta? Den svenske bileksperten kan ikke forstå hvorfor Volvo XC40 skal være 100.000 dyrere enn sin kinesiske tvilling.

Publisert Sist oppdatert

Lynk og co.

  • Grunnlagt i 2016 som datterselskap av Zhejiang Geely Holding Group, som har vært Volvos eiere siden 2010.
  • Lanserte sin første modell, 01, i 2017.
  • Første hele produksjonsår var 2018, med 120.000 produserte biler.
  • Forretningsmodellen er å nå en yngre kundegruppe med ny teknologi og en ny tilnærming til individuell mobilitet.

Spørsmålet stilles av Alrik Söderlind, profilert redaktør i den svenske utgaven av det anerkjente tyske magasinet Auto Motor und Sport, som hadde sin første utgivelse for snart 90 år siden.

Han har sammenliknet modellen 01 fra det unge bilmerket Lynk og Co. med Volvo XC40 ladehybrid (les Motors test her).

Teknisk sett er dette samme biler, men med ulike designgrep i front, hekk og interiør – samt ulikt utstyrsnivå.

Eller mer presist:

Til Volvoen må du kjøpe ekstra det meste som er standard i Lynk og co. Og da blir både kalkulatoren og redaktøren rød i toppen.

Les flere Volvo-saker;

Akseptabel

I utgangspunktet skiller det bare 15.000 kroner mellom grunnversjonene. En høyst akseptabel differanse mellom en kinesisk nykommer og en etablert svenske – og som garantert tjenes inn igjen på bruktmarkedet.

Men med sammenliknbart utstyr og effekt, blir en XC40 over 100.000 koner dyrere.

Eller som Söderlind skriver:

«Graver vi litt dypere, blir det dessverre pinlig for Volvo.»

Dårligere teknikk?

XC40 har dessuten et mindre batteri med kortere elektrisk rekkevidde, 45 mot 69 kilometer. Söderlind igjen:

«Hvorfor har Volvo dårligere teknikk? Drøye to mil ekstra mil på strøm, kan gi store forskjeller på et års kjøring, for ikke å snakke om følelsen av å kunne kjøre mer på strøm.»

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPENSTIG:</span> Den kinesiske versjonen av Volvo XC40 har fått flere spennende designelementer som skiller den tydelig fra svensken.
SPENSTIG: Den kinesiske versjonen av Volvo XC40 har fått flere spennende designelementer som skiller den tydelig fra svensken.

20 prosent image

Han påpeker at han ikke har kjørt Lynk & Co 01 ennå, og at han for Volvos del håper det er store forskjeller på støynivå, fjæring, kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse.

«Hvis ikke, handler rundt 20 prosent av prisen om image, om at kundene betaler 100.000 kroner for følelsen, samtidig som de får et dårligere produkt når det gjelder elektrifisering. Logisk sett burde den billigere Lynk og co. hatt dårligere rekkevidde.»

  • Lynk og co. er i ferd med å rulles ut til markeder i Europa, blant annet det svenske. Det er ikke bestemt når Norge står for tur.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KVALITET: </span>Redaktøren i Auto Motor &amp; Sport håper for Volvos del at blant annet interiørkvaliteten kan forsvare deler av prisdifferansen mellom Lynk og Volvo.
KVALITET: Redaktøren i Auto Motor & Sport håper for Volvos del at blant annet interiørkvaliteten kan forsvare deler av prisdifferansen mellom Lynk og Volvo.