SKROTES: Vegfinans vil kutte ut disse bombrikkene.
Foto: GEIR OLSEN
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Bompengeselskapet Vegfinans mener bompengebrikkene bør skrotes, og erstattes med bildegjenkjenning – slik parkeringsselskapene bruker.
– Vi ønsker nye og bedre løsninger som kommer bilistene
til gode, sier daglig leder Nils Christian Helgesen i bompengeselskapet
Vegfinans.
For noen dager siden skrev Motor at Fremtind Service henger
etter med utskiftning av bompengebrikker, og at kundeservice oppfordrer
kunder til bare å kaste brikkene – og ikke bruke dem.
I bompengeselskapet Vegfinans mener også ledelsen at
bombrikker ikke er fremtiden, og bør byttes ut. Vegfinans er et av fem
regionale bompengeselskap. De drifter bompengeanlegg i Viken, Innlandet og i
Vestfold og Telemark.
Målsetning
Bompengeselskapet ser at teknologiutviklingen gjør at 98
prosent av bompengepasseringene nå kan gjøres med automatisk bildegjenkjenning.
For fem–seks år siden var denne andelen på bare 80 prosent.
– Inntil nå har ikke systemene vært klare for å fase ut bompengebrikkene.
Men nå ønsker vi, i samarbeid med utstederselskapene, å ha en målsetning om å
erstatte brikkeavlesning med bildegjenkjenning. Ikke i morgen, men frem i tid,
sier Helgesen.
Han påpeker at Vegfinans fortsatt ønsker brikker i tunge
kjøretøy (over 3500 kilo), slik at man sikrer betaling fra utenlandske
transportfirmaer.
Snø og løv
Statens vegvesen er ikke enig med bompengeselskapet
Vegfinans.
– Vegvesenet mener bildegjenkjenning ikke gir like sikker
registrering. Det kan bli feil på grunn av blant annet skitne skilt, snø og løv
på skiltene, snø og regn, motlys, og skitne kameraer, sier Egil Andreas Aasheim, fagansvarlig for bompengetilsynet i
vegvesenet.
Han peker på at bomstasjonene står langs veier med mye
luftforurensning.
– Kameraene er mer utsatt for luftforurensning enn
radiosenderne som kommuniserer med brikkene.
– Mindre til vei
Dessuten er pengebruk viktig, mener vegvesenet.
– Bildebehandling gir litt høyere kostnader med
innkrevingen, og mindre penger til vei, sier Aasheim.
Vegfinans derimot mener snø og løv som dekker skiltene, motlys,
regn- og snøvær, ikke bør være til hinder for å bruke bildegjenkjenning.
– Det kan være noen problemer noen få dager i året. Men
teknologien blir stadig bedre, og bildegjenkjenning vil forenkle
bompengeinnkrevingen, sier Helgesen.
222 millioner
Vegamot er et av de andre bompengeselskapene, og det
regionale selskapet for Trøndelag og Midt-Norge.
Administrerende direktør Marius Maske i Vegamot påpeker
at utstederselskapene som Fremtind Service, Flyt og Skyttelpass, får 1,75 prosent
av alle bompengeinntektene for å administrere bompengebrikke-ordningen, og
kreve inn bompenger fra bilistene.
I 2022 utgjorde det 222 millioner kroner.
Bilistene betalte 12,7 milliarder kroner i bompenger i
fjor. 1,75 prosent er 222 millioner.
Brikke best
– Vegamot støtter en vurdering for hvordan man kan få den
mest kostnadseffektive bompengeinnkrevingen, sier Maske.
Likevel mener Vegamot at bompengebrikkene foreløpig er
den mest effektive måten å kreve inn bompenger på.
– Men bare så lenge brikkene virker, og så lenge brikkene
brukes av bilistene. Dersom alle bompasseringer skal skje ved
bildegjenkjenning, må det være sanksjonsmuligheter mot bileierne når
registreringsskiltene ikke er lesbare, påpeker Marius
Maske.
– Avtalebrudd
Vegvesenet er først og fremst opptatt av at bilistene
bruker bompengebrikkene sine. Motors oppslag har vist at mange dropper å ha brikkene
i bilen.
– Hvis man ikke vil ha Autopass-brikken i bilen, bør man
ikke inngå Autopass-avtale, sier Egil Andreas Aasheim, fagansvarlig for
bompengetilsynet i vegvesenet.
Inngår man Autopass-avtale, får man økonomiske fordeler,
påpeker han.
– Men da må man også oppfylle sin del av avtalen, som å
montere brikken korrekt i bilen. Det er et avtalebrudd å ikke ha
Autopass-brikke i kjøretøyet. Det står eksplisitt at brikken skal være der.
Aasheim påpeker at de har anledning til å føre tilsyn med
utstederselskapene.
– Og det gjør vi hele tiden. At brikkene fungerer, er en
del av det.
PS.
Fjellinjen, som er bompengeselskapet som drifter de 83
bomstasjonene i og rundt Oslo, ønsker ikke at bompengebrikken byttes ut med
bildegjenkjenning.
– Vi ønsker fortsatt brikkeavlesning, sier
kommunikasjonsrådgiver Arne-Petter Lorentzen i Fjellinjen.
Motor har den siste uka skrevet flere artikler om
problemer med bombrikkene: