VIRKER IKKE: Mange bompengebrikker virker rett og slett ikke.Foto: GEIR RØED
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Fremtind Service har latt være å skifte ut bompengebrikker, til tross for at de visste at de ikke fungerte. I stedet ber de kundene kjøre uten bombrikke, selv om bompengeselskapene da må granske bildene i bomstasjonene.
– Kast brikken, er budskapet fra Fremtind Service.
Dette vekker kraftige reaksjoner hos Fjellinjen, det
største bompengeselskapet.
– Fremtind Service har ikke levert det de er pliktige
til, men har likevel fått fullt betalt. Dette påfører oss ekstra kostnader, som
kunne ha vært brukt til drift, og til opprustning av kollektivtrafikk og nye
gang- og sykkelveier, sier administrerende direktør Janne Oddaker i Fjellinjen.
Gransker bilder
Bompengeselskaper, som blant annet Fjellinjen, registrerer
passeringer i bomstasjonene, og rapporterer dette videre til de såkalte
utstederselskapene, som sender ut bompengebrikker og fakturaer for
bompasseringer til kundene.
Bompengeselskapene sliter med at stadig flere passeringer
i bomstasjonene skjer med brikker som ikke fungerer, eller at bileieren ikke har
montert brikken i bilen. Dermed må bompengeselskapene årlig granske flere
hundre millioner bilder.
Granskningen koster mange millioner kroner årlig, og
fører til at mer penger enn nødvendig går til administrasjon, enn til å
nedbetale bomveiprosjektene.
Annet budskap
Offisielt ønsker utstederselskapene, altså firmaene som
utsteder bombrikkene og som sender oss bompengeregningene, at vi skal bruke
bompengebrikkene – og montere dem korrekt.
Det største av utstederselskapene, Fremtind Service, vil også
at kravet om å ha bombrikke i bilen skal bli strengere, ifølge kommersiell
direktør Svein Skovly.
Men på kundeservice til Fremtind Service er budskapet et
annet.
Annonse
– Kast brikken
Da Motors journalist tok kontakt med kundeservice som
privatperson, for å spørre hvorfor passeringene til privatbilen ikke
registreres med bombrikken, men kun med bilder, kom kundeservice med
oppsiktsvekkende meldinger:
– Det kan hende at brikken er defekt eller at den har
gått tom for batteri. For deg har det ikke noe å si, du kjører med alle
fordeler, skrev kundeservice, og la til:
– Du kan kaste brikken hvis du vil.
Kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service sier
at dette ikke er korrekte svar å gi kundene.
– Dette følger vi opp, sier han.
Uten batteri
Mange kunder har ikke fått byttet ut bombrikkene sine, slik de skulle.
Skovly bekrefter overfor Motor at det har vært stort
behov for bombrikker, blant annet på grunn av alle de nye bomstasjonene i Tromsø
og Ålesund.
Selskapet henger derfor etter med utskiftning av
bombrikker som ikke lenger fungerer. Det er kunder som har kjørt uten fungerende
batteri siden 2021, selv om Fremtind Service ser batteristatusen til brikkene.
– Men nå er utskiftningen av disse i full gang, sier
Skovly.
Utstederselskapene, som Fremtind Service, Flyt og
Skyttel, får 1,75
prosent av passeringstakstene for å sende ut bombrikker og kreve inn
penger for bompasseringene.
Annonse
Reagerer
Bompengeselskapet Fjellinjen er svært kritisk. De hevder
dette har vært et langvarig problem.
– Vi er skuffet over at det fortsatt ikke er rettet opp.
Vi har tatt opp denne problemstillingen tidligere både med Fremtind Service i
leverandørmøter, og med Statens vegvesen som tilsynsmyndighet, sier
administrerende direktør Janne Oddaker i Fjellinjen til Motor.
Nå vil Fjellinjen skrive brev både til Fremtind Service
og vegvesenet.
– Vi kommer til å sende et formelt brev til Statens
Vegvesen og Fremtind Service. Der vil vi på ny oppfordre til å få brakt
forholdene i orden, sier Oddaker, og legger til:
– For Fjellinjen er det viktig at Fremtind Service gir
riktig informasjon til kundene sine. Vi forventer at dette blir fulgt opp på en
hensiktsmessig måte.
– Må montere
Ikke-fungerende brikker er bare en del av problemet. Mange
lar også være å montere bombrikken i bilen.
– Vi ser at mange ikke gjør det av estetiske årsaker,
sier Svein Skovly i Fremtind Service.
Men det er i strid både med Autopass-regelverket og
kundenes avtalevilkår å ikke montere bombrikken korrekt.
– I avtalevilkårene og regelverket kommer det klart frem
at det er krav om avtale og korrekt montert bombrikke for å få rabatt og andre
fordeler, sier Skovly.
Han påpeker at inntil videre får man alle
brikke-fordelene, som 20 prosent rabatt, timesregel og passeringstak, selv om
brikken ikke er montert korrekt. Granskning av bildene som tas dokumenterer at kjøretøyet
har Autopass-avtale.
– Men risikoen for feil øker betraktelig, påpeker han.
Dette har Motor nylig skrevet om. Polestaren
til Erlend Vandvik i Trondheim ble registrert i en bomstasjon i Tromsø,
bare 44 minutter etter at han hadde passert en bomstasjon i trønderbyen.
– Nå er Polestar en rask bil. Men at jeg har forflyttet
meg fra Trondheim til Tromsø på 44 minutter, må være ny rekord. Jeg er usikker
på om F35-flyene klarer det, skrev Vandvik i en munter klage til
bompengeselskapet sitt.
Det viste seg at bompengeselskapet feilaktig registrerte
hans registreringsnummer på et helt annet kjøretøy som passerte en bomstasjon i
Tromsø.
Strengere regler
Dersom du ikke tilfeldigvis oppdager slike feilregistreringer,
slik Vandvik gjorde da han skulle skrive reiseregninger, taper du penger på
brikker som ikke fungerer, eller som mange ikke vil ha i bilen.
Manglende brikker og ikke-fungerende brikker fører også
til at bompengeselskapene bruker mer penger på administrasjon enn de ville
gjort dersom alle eller mange flere hadde bombrikker som fungerte.
Ifølge kommersiell direktør Svein Skovly ønsker utstederselskapet
Fremtind Service nå strengere regler for bruk av bombrikker.
– Det største problemet er at mange bilister velger å
ikke feste bombrikken i bilens frontrute. For å øke kvaliteten og redusere
kostnadene for både operatører og utstedere, ønsker vi oss et strengere krav om
bruk av brikke. Det vil være til alles beste, sier Skovly, og legger til:
– Autopass-systemet fungerer veldig godt. Hovedtyngden
av feilsituasjonene hadde forsvunnet om alle brukte brikkene som de skal.