FEILBELASTET: Erlend Vandvik har en rask elbil, men ikke så rask som bompengeregningen tyder på.

Sjekker ikke ulogiske passeringer:

Ifølge bom­selskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø

Tre kvarter etter at Erlend Vandvik passerte en bomstasjon i Trondheim, skal bilen hans ha passert en bomstasjon i Tromsø. Bompengeselskapene har ikke rutiner for å avdekke ulogiske passeringer.

Publisert

– Vi beklager, sier Erling Bortne, daglig leder i Bompengeselskap Nord.

Men det vil skje igjen og igjen, kanskje med deg, fordi bompenge­selskapene ikke har rutinene.

Derfor denne lille historien til Erlend Vandvik på Heimdal i Trondheim:

En torsdag i mars i år passerte han en av bomstasjonene i Trondheim. Da han nylig skrev reiseregninger, oppdaget han tilfeldigvis at han 44 minutter etter bompengepasseringen i Trondheim skal ha passert en bomstasjon i Tromsø.

Mellom Trondheim og Tromsø er det 1130 kilometer, som normalt tar nesten et døgn å kjøre.

F35

Vandvik kjører en ny Polestar, med masse hestekrefter.

– Men at jeg har forflyttet meg fra Trondheim til Tromsø på 44 minutter, må være ny rekord, skriver Erlend Vandvik i klagen til bompengeselskapet, og legger til:

– Jeg er også usikker på om F35-flyene klarer det.

Til Motor sier han:

– Hvordan er det mulig å bli fakturert for passeringer som det ikke er teoretisk mulig å ha gjennomført? Hvilke kontrollordninger er det?

Bokstav-feil

Vandvik er bompengekunde hos Flyt, som henviser til Bompengeselskap Nord, som drifter bomstasjonene i Tromsø.

Der forklarer daglig leder Erling Bortne feilregistreringen med at kjøretøyet som passerte bomstasjonen i Tromsø, ikke hadde bompengebrikke.

Da måtte bompengeselskapet sjekke bildet som ble tatt av passeringen.

– En av bokstavene i registreringsnummeret på bilen som passerte, ble lest feil. Dermed ble passeringen belastet et annet kjøretøy.

Altså kjøretøyet til Erlend Vandvik i Trondheim.

– Feil rettes

Erling Bortne i Bompengeselskap Nord forteller at fotografier sjekkes både automatisk og manuelt, for at man skal unngå at det blir feil.

– Men som med alle andre fakturaer bør kundene se gjennom den og sjekke at alt er korrekt. Ved avvik må de ta kontakt. Feil rettes.

– I hvilken grad sjekker dere ulogiske passeringer, som her – i Tromsø 44 minutter etter at samme bil passerte i Trondheim?

– Hvert enkelt bompengeprosjekt behandles separat. Det er dermed ikke mulig å avdekke dette mellom prosjektene.