Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
Tre kvarter etter at Erlend Vandvik passerte en bomstasjon i Trondheim, skal bilen hans ha passert en bomstasjon i Tromsø. Bompengeselskapene har ikke rutiner for å avdekke ulogiske passeringer.
– Vi beklager, sier Erling Bortne, daglig leder i Bompengeselskap Nord.
Men det vil skje igjen og igjen, kanskje med deg, fordi bompengeselskapene ikke har rutinene.
Derfor denne lille historien til Erlend Vandvik på Heimdal i Trondheim:
En torsdag i mars i år passerte han en av bomstasjonene i Trondheim. Da han nylig skrev reiseregninger, oppdaget han tilfeldigvis at han 44 minutter etter bompengepasseringen i Trondheim skal ha passert en bomstasjon i Tromsø.
Mellom Trondheim og Tromsø er det 1130 kilometer, som normalt tar nesten et døgn å kjøre.
Mer om bompenger
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Ikke lenge igjen:
Fjellinjen vet når elbiler er i flertall i Oslo
-
Bergen:
Flere elbiler gir bompengeproblem
-
Nye tall fra NAF:
Bilen tar innersvingen på bussen i byene
-
Rødt i Oslo reagerer:
Oslo Øst betaler mer i bompenger enn Oslo Vest
-
Kjells sak er løst:
Til slutt fikk han penger fra bomselskapet
-
Alternativ NTP:
Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger
-
Byvekstavtalen:
Mener Oslopakke 3 blir et «bompengesjokk»
-
Utenlandske biler:
Over 9 millioner bompasseringer står ubetalt
-
Bompengefellen:
Nå skal alle varsles
-
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
-
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
-
MDG vil skrote bomstasjonene:
Hevder veiprising gir mindre trafikk i Oslo
-
Undersøkelse:
Flere kjørte bil og betalte mer i bompenger i 2023
-
Lite inkasso:
Betaler bompenger, også i dårlige tider
-
Oslo:
Øker prisene på bompasseringer
-
Ny analyse om Stor-Oslo:
– Kraftige tiltak må til for å stanse vekst i biltrafikken
F35
Vandvik kjører en ny Polestar, med masse hestekrefter.
– Men at jeg har forflyttet meg fra Trondheim til Tromsø på 44 minutter, må være ny rekord, skriver Erlend Vandvik i klagen til bompengeselskapet, og legger til:
– Jeg er også usikker på om F35-flyene klarer det.
Til Motor sier han:
– Hvordan er det mulig å bli fakturert for passeringer som det ikke er teoretisk mulig å ha gjennomført? Hvilke kontrollordninger er det?
Bokstav-feil
Vandvik er bompengekunde hos Flyt, som henviser til Bompengeselskap Nord, som drifter bomstasjonene i Tromsø.
Der forklarer daglig leder Erling Bortne feilregistreringen med at kjøretøyet som passerte bomstasjonen i Tromsø, ikke hadde bompengebrikke.
Da måtte bompengeselskapet sjekke bildet som ble tatt av passeringen.
– En av bokstavene i registreringsnummeret på bilen som passerte, ble lest feil. Dermed ble passeringen belastet et annet kjøretøy.
Altså kjøretøyet til Erlend Vandvik i Trondheim.
– Feil rettes
Erling Bortne i Bompengeselskap Nord forteller at fotografier sjekkes både automatisk og manuelt, for at man skal unngå at det blir feil.
– Men som med alle andre fakturaer bør kundene se gjennom den og sjekke at alt er korrekt. Ved avvik må de ta kontakt. Feil rettes.
– I hvilken grad sjekker dere ulogiske passeringer, som her – i Tromsø 44 minutter etter at samme bil passerte i Trondheim?
– Hvert enkelt bompengeprosjekt behandles separat. Det er dermed ikke mulig å avdekke dette mellom prosjektene.