Nesten alt står og faller med rekkevidden på Renault Scenic. I Norge, vel å merke. En familie-SUV uten firehjulsdrift har begrenset appell i vinternasjoner som vår. Men kan man kontre med klasseledende rekkevidde, så endrer premissene seg.
* (fransk): Det er bra, Renault
Etter en lang dag på veien i et kaldt og regnfullt Norge, framstår den franske nykommeren som en opplagt kandidat for dem som leter etter mye familiebil for pengene. Og naturligvis mest mulig rekkevidde.
For rekkevidde er fortsatt svært viktig. Det er det første en bilselger får spørsmål om. Og det er den viktigste tematikken nybilkjøpere rådfører seg med oss i Motor om. Mange har et bilbruksmønster som gjør rekkeviddeangst til hypokondri, men ute i distriktene er problemstillingen fortsatt relevant.
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send hit.
Spesielt når man vet at rekkevidden reduseres kraftig i takt med synkende temperaturer eller økt nedbør. Ofte 20–30 prosent, ikke sjelden 40–50 prosent.
Vi så det senest i årets rekkeviddetest, med et generelt større rekkeviddeavvik enn normalt, på grunn av det våte underlaget.
Og har man 20 mil og noen høydemetre til hytta, så er det fort for snaut med 50 mil offisiell rekkevidde i store deler av vinterhalvåret. Med mindre man vil stoppe og lade.
De færreste vil det. Og ingen vil lade fordi de må.
Ikke når man er vant til en diesel som går tre ganger så langt, og bruker fem – ikke femti – minutter på å fylle opp energilageret.
God rekkevidde er fortsatt et opplagt pluss. For mange er det et krav, og punkt én. Det får du oppfylt i Scenic. En bil som går godt over 60 mil på gode dager, og godt over 50 på ganske dårlige dager, innfrir alle realistiske krav til rekkevidde. Men altså på bekostning av firehjulsdriften.
Det er ingen signaler om at bilen kommer med noe annet enn forhjulstrekk. Litt merkelig, ettersom Renault Scenic teknisk sett er tvillingen til Nissan Ariya – som jo selges i begge varianter. Men her er det naturligvis noen interne strategier som er førende.
Vi legger også merke til at Scenic er fintrimmet for rekkevidde. Den veier nesten 100 kilo mindre enn Ariya, og den har smalere hjul.
Samarbeidet mellom Nissan og Renault bør også være en garanti mot trøbbel. Nissans erfaring med evighetsmaskinen Leaf er naturligvis verdifull. Og Renaults lille Zoe fikk liknende status på flere markeder, selv om den ikke ble en like stor suksess i Norge.
Det må påpekes at noen biler kom bedre ut av den viktigste delen av rekkeviddetesten – avvik opp mot eget WLTP-tall – altså konkurransen mot seg selv.
Mini Countryman gikk faktisk nærmere fem prosent over eget WLTP-tall – og var testens udiskutable vinner.
Det er likevel resultatet til Renault Scenic som vil bli husket fra årets rekkeviddetest. Fordi den melder seg på med solid spisskompetanse i den aller mest attraktive gruppen av biler.
Og fordi den er utviklet for nettopp å levere på rekkevidde, på bekostning av firehjulsdrift. Det kan være en øyeåpner for mange.