Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Regn og kaldt vær førte til at sommertesten endte med vintertall: Bare én eneste av de 26 bilene klarte sin WLTP-rekkevidde. For enkelte modeller var avviket på over 20 prosent i negativ retning.
Seres 5 stanset med et av de største avvikene vi har hatt i en sommertest, hele 24,4 prosent mindre enn WLTP-tallene lover. Også VW ID.7 hadde et overraskende høyt avvik – 22,7 prosent.
Men det var lengre enn langt mellom bilene som leverte som lovet:
Mini Countryman var den første som fikk stans med et positiv avvik (4,2 prosent). Også BYD Seal U leverte svært tett på WLTP-løftet (negativt avvik på 0,2 prosent). Men flere skulle det ikke bli.
Tøft i kneika
Det så løfterikt ut da vi for første gang i testen fikk alle bilene til Dombås, men kneika opp til Fokstumyra kostet krefter. I fjorårets sommertest (som gikk under mye bedre værforhold) var det 12 biler som gikk lengre enn WLTP, de beste med et positivt avvik på over 10 prosent.
Slik endte det altså ikke i år.
Bare Countryman gikk lengre enn lovet.
Til slutt stanset også Renault Scenic, uten å ha nådd WLTP-tallet på 622 km. Det var stopp etter 562 km kjøring.
Kia EV9 hadde et avvik på seks prosent fra WLTP, men endte på en feil rute med mye stigning i sluttfasen. Det kan ha kostet en mil rekkevidde – og kanskje en plass i topp 3.
Slik var sluttrekkevidde og bilenes avvik fra WLTP:
Bilmodell | Avvik fra WLTP i prosent | Rekkevidde ved stans |
Mini Countryman SE All4 | 4,20 % | 428,1 |
BYD Seal U | -0,20 % | 499,0 |
Xpeng G6 | -3,50 % | 530,7 |
Kia EV9 | -6,00 % | 529,1 |
NIO EL6 | -6,30 % | 492,1 |
Lotus Eletre | -6,90 % | 530,4 |
BMW i5 eDrive40 | -7,30 % | 504,4 |
Ford F150 Lightning | -8,60 % | 392,0 |
Renault Scenic E-Tech | -9,50 % | 562,7 |
Hongqi EH-7 | -10,00 % | 540,1 |
Tesla Model 3 | -10,10 % | 461,0 |
Hyundai Kona | -10,10 % | 425,0 |
BYD Dolphin | -10,20 % | 383,5 |
Opel Astra Sport Tourer | -10,60 % | 363,0 |
BMW i5 Touring | −12,60 % | 453,0 |
MG4 Extended Range | -11,30 % | 461,5 |
Tesla Model Y RWD | -12,00 % | 528,0 |
Peugeot E-3008 | -12,20 % | 448,0 |
Smart #3 | -12,20 % | 364,2 |
Peugeot E-308 SW | -14,10 % | 348,0 |
Ioniq 5 N | -15,40 % | 379,1 |
NIO ET5 Touring | -18,40 % | 447,0 |
Porsche Taycan | -19,90 % | 463,0 |
Volvo EX30 | -20,40 % | 375,6 |
Volkswagen ID.7 | -22,70 % | 450,0 |
Seres 5 | -24,00 % | 366,9 |
Ladetest neste
Etter denne rekkeviddetesten skal bilene gjennom en ladetest i morgen (torsdag).
Den er lagt opp slik du bør planlegge ladestoppet når du selv er på langtur: Bilene kjøres i to timer sammenhengende, før de kommer til ladestolpen med under 10 prosent batterirest.
Vi sender direkte også fra den testen – på vår Facebook-side og i YouTube-kanalen, i tillegg til oppdateringer som kommer fortløpende her på Motor.
Hvem holder løftet? Rekkeviddetesten arrangeres for å finne ut hvilken bil som gjør det best, sammenliknet med oppgitt rekkevidde (WTLP).
Vi gjentar som alltid: Det er ikke en fasit vi forvalter her – Motor og NAFs rekkeviddetest er en praktisk test. Den gir ikke to definitive streker under svaret.
Kjølig i regnet
Været var slett ikke ideelt, med tanke på optimal rekkevidde. Det regnet og var mye regn i veibanen enkelte steder. Det avvtok riktignok etter hvert, men til gjengjeld ble det kjølig på fjellet.
For ett år siden ble testen gjennomført i strålende vær, det beste vi har opplevd i denne sammenhengen – sol, lite vind og temperaturer mellom 15 og 20 grader.
Testen er ingen fasit, men gir et klart bilde av det innbyrdes styrkeforholdet mellom bilene i testen. Og den kjøres etter samme rute, år etter år. Derfor er det også mulig å sammenlikne resultater. Været varierer, men vi passer på å opplyse om nedbør og temperaturer.
● Les også kommentar: Det er bare én grunn for å ikke like rekkeviddetesten
Under kan du se en presentasjon av alle bilene som er med i år, inkludert en graf som viser forhold mellom WLTP og pris: