Prøvekjørt: Renault Scenic

Her må familien ha pause før bilen

Scenic kurerer rekkeviddeangsten for godt. Den har alt den mindre designperlen Megane mangler. Nesten.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Rekkevidde, baksete, komfort

MINUS:

Førerergonomi, sikkerhetspakker, ikke 4X4

MALAGA (Motor): Etter et par timers kjøring på motorvei, pluss noen kraftige stigninger over et lite fjellpass, kikker vi på gjenstående rekkevidde: 

Renault Scenic

  • Pris fra–til (inkl. omkostninger): 370.000–480.000
  • Pris testbil (inkl. omkostninger): 480.000 
  • Batteri/motor/drivlinje (testbil): 87 kWt/220 hk, 300 Nm/ettrinnsautomat, forhjulstrekk.
  • Rekkevidde/forbruk: 622 km/16,9 kWt/100 km.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 447/209/159/14,5
  • Bagasjevolum: 545 liter.
  • Vekt (inkl. fører)/nyttelast: 1958/483 kg.
  • Hengervekt/taklast: 1100/80 kg.
  • 0–100/toppfart: 8,4 sek/170 km/t.
  • Konkurrenter: Peugeot E-3008, VW ID.4, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Volvo EX40.
  • Annet: De to rimeligste modellene har batteri på 64 kWt (netto), rekkevidde på opptil 429 km, og 170 hk.

349 kilometer. 

Vi må gni litt spansk sommersol ut av øynene, og se en gang til: Joda, fortsatt står det 349 kilometer.

Riktig nok under ganske så ideelle temperaturer, men også med en type testkjøring man ikke praktiserer med sin private familiebil. 

Konklusjonen er enkelt og greit at Scenic har rekkevidde som overgår de fleste selskapsblærer – og dessuten et visst trafikksikkerhets­messig krav til pauser.

Ulike konkurrenter

Utstyrsversjonen vi kjører, er topputgaven med både panorama­tak og 20 toms felger. Det gir litt ekstra vekt, og ditto redusert rekkevidde. Likevel 609 km. 

Klarer du deg med rimeligste versjon – vi tror mange vil gjøre det, mer om det senere – så får du inntil 622 km rekkevidde. I øyeblikket klasseledende, uansett utstyrsgrad.

ALPINE: Dette er den mellomste utstyrsversjonen med det største batteriet. Matt lakk og andre felger er kjennetegn.

Det er bare et par uker siden vi kjørte Peugeot E-3008 i Cannes (les mer her). Og sammenlikningen er interessant. Mye fordi det er to opplagte konkurrenter. Vel så mye fordi de er ganske ulike.

Et opplagt minus for Peugeots del er nemlig et opplagt pluss for Scenic: Fjæringskomforten. E-3008 var på grensen til ubehagelig over mindre ujevnheter. Alt ble bedre i høyere hastigheter, men den var fortsatt stram.

Bra støydemping

Scenic er vesentlig mykere. Går det virkelig fort unna i svingene, så er den faktisk i mykeste laget. Men vi mener bestemt at dagens familiebiler med fordel kan bli mer komfortable, mindre sportslige. 

Noe av forklaringen ligger garantert i vekten. E-3008 veier rundt 225 kilo mer, uvisst av hvilken grunn. 

DESIGN: Renault har vært flinke med design i mange år. Scenic har svært mange likhetstrekk med den mindre Megane.

Men Scenic framstår som en litt mer moderne konstruksjon. Ikke minst fordi også støynivået er svært lavt - som alltid på sydlandsk asfalt, og sammenliknet med E-3008 på tilsvarende underlag.  

Begge oppleves som godt isolerte. Ofte merker vi at det spares på støydempende materialer for å få ned vekten. Ikke her.

Luksuriøst

Baksetet gir ytterligere et pluss til Scenic. Det er særdeles god plass til to, med markedets mest luksuriøse midtarmlene. De mer fornuftsorienterte vil også se dette som en praktisk gjennomlastingsluke.

De litt surmagede vil kanskje si at Scenic bare er en forlenget Megane. Førermiljøet er helt identisk. 

ROTETE: Førermiljøet kjenner vi igjen fra Megane. Mange av konkurrentene har mer elegante og lettbetjente løsninger.

Vi velger å snu på det. Scenic har fått alt den lekre Megane manglet: Topp rekkevidde, super baksetekomfort, solid bagasjevolum på 545 liter og elektrisk bakluke.

Men vi legger altså til et nesten. Og da er det på tide å slippe elefanten inn i rommet. For Scenic leveres kun med forhjulstrekk. Nissan Ariya – langt på vei samme bil som Scenic – er et godt eksempel på at forhjulstrekk er den minst gunstige av tre løsninger løsninger på en moderne elbil. 

Rimeligere

Men mange av oss har aldri behov for firehjulsdrift. Da får du en rimeligere bil med bedre rekkevidde og lavere vedlikeholdskostnader.

For å fortsette sammenlikningen av Scenic og Peugeot E-3008 litt: 

Vi har rost sistnevntes førermiljø. På dette feltet overgår den Scenic. Lesere av Motor vil kanskje huske at vi er svært begeistret for det utvendige designet til Megane (les test her), mindre begeistret for førermiljøet. Vi kalte det svart og dystert og uten fransk finesse. 

Og som nevnt, det er identisk i Scenic. 

545 liter: Skal du laste maksimalt, må også rommet under gulvet brukes. I det daglige er det god plass til for eksempel ladekabel.
LASTEKANT: Scenic er kortere enn konkurrentene. Det gir også en annen utforming av bagasjerommet. Her får vi ikke bagasjromsgulv i flukt med lastekanten. Tredelt baksete er et pluss.

Gammel patent

Man møtes nærmest av en svart fjellvegg. Og alle taggene til høyre for rattet underbygger inntrykket av et alpint landskap. 

Her har du girvelger øverst, så kommer hendelen for vinduspusseren. Under der igjen dukker en merkelig kloss opp. Det er Renaults patent for å justere volum og kanalvalg. 

ROMSLIG: Baksetekomforten er blant Scenics store fortrinn. Her sitter man godt, med solid beinplass.
LUKSUS: Dette midtarmlenet underbygger følelsen av komfort og materialer med høy kvalitet.
FIKS: Med et par enkle grep har man solide koppholdere, mobilholdere og oppbevaringsplass.

En god løsning, i den forstand at alt sitter i fingrene etter et par gangers bruk. Mindre god fordi den konkurrerer med mange andre betjenings­elementer – og den nærmer seg status som museumsgjenstand.

Mellom – og under – disse tre taggene, finner vi padden på rattet som øker regenereringen, samt knappen som styrer kjøremodus. 

Litt klønete denne også, fordi du alltid må innom alle kjøremoduser for å havne i det foretrukne.

Tøffere versjon

Men poenget er altså at man sitter med hele fem ulike betjenings­funksjoner på høyre side av rattet. Og da har vi ikke nevnt de mer tradisjonelle funksjonene som sitter på selve rattet.

For øvrig noterer vi oss delikate materialvalg på toppversjonen, Iconic. På utstyrsversjonen Alpine – det mellomste av tre med det største batteriet – får du blant annet en matt lakk, andre felger og blå interiørdetaljer. 

En litt tøffere versjon, rett og slett.

622 KILOMETER: På gunstige sommerdager, som dette, skal du klare godt over 60 mil med en Scenic. Utstyrsversjonen på bildet skal klare 609 km.
FRAMTID: Snart kommer Alpine med egne biler. Men på Scenic er det bare utstyrsversjon.
STILLEGÅENDE: Til tross for store 20 toms hjul, ruller Scenic svært komfortabelt. Det blir spennende å se om inntrykket befestes på norsk asfalt.
AERODYNAMIKK: Det gjøres mye for å skape gunstige luftstrømmer og lavest mulig forbruk. Dette designet på bakskjermen skal bidra.

Rekkevidde

Innstegsversjonen med det største batteriet, Techno, var ikke tilgjengelig under prøvekjøringen i Spania. 

Men vi vet fra Megane at Renault er flinkere enn de fleste til å gi de litt rimeligere utstyrsversjonene et påkostet preg. Det merket vi blant annet da vi kjørte den aller billigste versjonen av Megane (les mer her).

Scenic med det minste batteriet og 429 km rekkevidde vil helt klart appellere til familier uten de store reiseavstandene. Men volummodellen vil opplagt ha det store batteriet – og rekkevidde opptil 622 km.

Fascinerende

Og hvorfor ikke like godt gå for denne. Altså den rimeligste, Techno, til 440.000. Bestiller du den i rød metallic, så betaler du ikke noe ekstra. Ellers koster metallic enten 10.000 (ensfarget) eller 14.000 (med svart tak). Vinterhjul (26.000) må du selvsagt ha, og trolig også hengerfeste (13.000 for fast, 16.000 for avtagbart). 

Glasstak (15.900), med en ganske fascinerende dimmefunksjon, er en investering til glede for baksete­passasjerene. 

Pakke du må ha

Vi er ikke like begeistret over at du må kjøpe ekstra pakker med sikkerhets­funksjoner som blant annet intelligent adaptiv fartsholder med filassistent (adaptiv fartsholder er standard) og blindsonevarsler. Denne koster 14.000, og den må du strengt tatt ha, både for sikkerheten og komfortens del – men også annenhåndsverdien.

  • I så fall, rimeligste Scenic med 622 km – inkludert vinterhjul og sikkerhets­pakke: 480.000 kroner.
  • Legger du på hengerfeste, panorama­tak og tofarget lakk: 526.000 kroner.

Sa kan du plusse på 20.000 for Alpine eller 40.000 for Iconic på disse prisene.

Uansett er dette en modell som vil gjøre Renault godt synlig i trafikken igjen. Til og med godt utenfor synsrekkevidde.