Annet: De to rimeligste modellene har batteri på 64 kWt (netto), rekkevidde på opptil 429 km, og 170 hk.
349 kilometer.
Vi må gni litt spansk sommersol ut av øynene, og se en gang til: Joda, fortsatt står det 349 kilometer.
Riktig nok under ganske så ideelle temperaturer, men også med en type testkjøring man ikke praktiserer med sin private familiebil.
Konklusjonen er enkelt og greit at Scenic har rekkevidde som overgår de fleste selskapsblærer – og dessuten et visst trafikksikkerhetsmessig krav til pauser.
Ulike konkurrenter
Utstyrsversjonen vi kjører, er topputgaven med både panoramatak og 20 toms felger. Det gir litt ekstra vekt, og ditto redusert rekkevidde. Likevel 609 km.
Klarer du deg med rimeligste versjon – vi tror mange vil gjøre det, mer om det senere – så får du inntil 622 km rekkevidde. I øyeblikket klasseledende, uansett utstyrsgrad.
Det er bare et par uker siden vi kjørte Peugeot E-3008 i Cannes (les mer her). Og sammenlikningen er interessant. Mye fordi det er to opplagte konkurrenter. Vel så mye fordi de er ganske ulike.
Et opplagt minus for Peugeots del er nemlig et opplagt pluss for Scenic: Fjæringskomforten. E-3008 var på grensen til ubehagelig over mindre ujevnheter. Alt ble bedre i høyere hastigheter, men den var fortsatt stram.
Annonse
Bra støydemping
Scenic er vesentlig mykere. Går det virkelig fort unna i svingene, så er den faktisk i mykeste laget. Men vi mener bestemt at dagens familiebiler med fordel kan bli mer komfortable, mindre sportslige.
Noe av forklaringen ligger garantert i vekten. E-3008 veier rundt 225 kilo mer, uvisst av hvilken grunn.
Men Scenic framstår som en litt mer moderne konstruksjon. Ikke minst fordi også støynivået er svært lavt - som alltid på sydlandsk asfalt, og sammenliknet med E-3008 på tilsvarende underlag.
Begge oppleves som godt isolerte. Ofte merker vi at det spares på støydempende materialer for å få ned vekten. Ikke her.
Luksuriøst
Baksetet gir ytterligere et pluss til Scenic. Det er særdeles god plass til to, med markedets mest luksuriøse midtarmlene. De mer fornuftsorienterte vil også se dette som en praktisk gjennomlastingsluke.
De litt surmagede vil kanskje si at Scenic bare er en forlenget Megane. Førermiljøet er helt identisk.
Vi velger å snu på det. Scenic har fått alt den lekre Megane manglet: Topp rekkevidde, super baksetekomfort, solid bagasjevolum på 545 liter og elektrisk bakluke.
Men vi legger altså til et nesten. Og da er det på tide å slippe elefanten inn i rommet. For Scenic leveres kun med forhjulstrekk. Nissan Ariya – langt på vei samme bil som Scenic – er et godt eksempel på at forhjulstrekk er den minst gunstige av tre løsninger løsninger på en moderne elbil.
Annonse
Rimeligere
Men mange av oss har aldri behov for firehjulsdrift. Da får du en rimeligere bil med bedre rekkevidde og lavere vedlikeholdskostnader.
For å fortsette sammenlikningen av Scenic og Peugeot E-3008 litt:
Vi har rost sistnevntes førermiljø. På dette feltet overgår den Scenic. Lesere av Motor vil kanskje huske at vi er svært begeistret for det utvendige designet til Megane (les test her), mindre begeistret for førermiljøet. Vi kalte det svart og dystert og uten fransk finesse.
Og som nevnt, det er identisk i Scenic.
Gammel patent
Man møtes nærmest av en svart fjellvegg. Og alle taggene til høyre for rattet underbygger inntrykket av et alpint landskap.
Her har du girvelger øverst, så kommer hendelen for vinduspusseren. Under der igjen dukker en merkelig kloss opp. Det er Renaults patent for å justere volum og kanalvalg.
En god løsning, i den forstand at alt sitter i fingrene etter et par gangers bruk. Mindre god fordi den konkurrerer med mange andre betjeningselementer – og den nærmer seg status som museumsgjenstand.
Mellom – og under – disse tre taggene, finner vi padden på rattet som øker regenereringen, samt knappen som styrer kjøremodus.
Litt klønete denne også, fordi du alltid må innom alle kjøremoduser for å havne i det foretrukne.
Annonse
Tøffere versjon
Men poenget er altså at man sitter med hele fem ulike betjeningsfunksjoner på høyre side av rattet. Og da har vi ikke nevnt de mer tradisjonelle funksjonene som sitter på selve rattet.
For øvrig noterer vi oss delikate materialvalg på toppversjonen, Iconic. På utstyrsversjonen Alpine – det mellomste av tre med det største batteriet – får du blant annet en matt lakk, andre felger og blå interiørdetaljer.
En litt tøffere versjon, rett og slett.
Rekkevidde
Innstegsversjonen med det største batteriet, Techno, var ikke tilgjengelig under prøvekjøringen i Spania.
Men vi vet fra Megane at Renault er flinkere enn de fleste til å gi de litt rimeligere utstyrsversjonene et påkostet preg. Det merket vi blant annet da vi kjørte den aller billigste versjonen av Megane (les mer her).
Scenic med det minste batteriet og 429 km rekkevidde vil helt klart appellere til familier uten de store reiseavstandene. Men volummodellen vil opplagt ha det store batteriet – og rekkevidde opptil 622 km.
Annonse
Fascinerende
Og hvorfor ikke like godt gå for denne. Altså den rimeligste, Techno, til 440.000. Bestiller du den i rød metallic, så betaler du ikke noe ekstra. Ellers koster metallic enten 10.000 (ensfarget) eller 14.000 (med svart tak). Vinterhjul (26.000) må du selvsagt ha, og trolig også hengerfeste (13.000 for fast, 16.000 for avtagbart).
Glasstak (15.900), med en ganske fascinerende dimmefunksjon, er en investering til glede for baksetepassasjerene.
Pakke du må ha
Vi er ikke like begeistret over at du må kjøpe ekstra pakker med sikkerhetsfunksjoner som blant annet intelligent adaptiv fartsholder med filassistent (adaptiv fartsholder er standard) og blindsonevarsler. Denne koster 14.000, og den må du strengt tatt ha, både for sikkerheten og komfortens del – men også annenhåndsverdien.
I så fall, rimeligste Scenic med 622 km – inkludert vinterhjul og sikkerhetspakke: 480.000 kroner.
Legger du på hengerfeste, panoramatak og tofarget lakk: 526.000 kroner.
Sa kan du plusse på 20.000 for Alpine eller 40.000 for Iconic på disse prisene.
Uansett er dette en modell som vil gjøre Renault godt synlig i trafikken igjen. Til og med godt utenfor synsrekkevidde.