Alf-Jørgen Tyssing og kona May Brit Tømmervik i Sykkylven i Møre og Romsdal slo til da deres lokale Nissan-forhandler markedsførte billån med «0,9 prosent rente de tre første år».
I det skriftlige tilbudet de fikk, var lånevilkårene tilsynelatende enda bedre, men den rekordlave rentesatsen i hele fem år – og ikke bare i tre år.
Tyssing og Tømmervik klaget til Finansklagenemnda, og nå har de fått medhold – før saken deres er behandlet.
– Santander har vurdert klagen din på nytt. Vi ser at du har fremlagt dokumentasjon der du tilsynelatende er gitt en fast rente i tre år. Selv om vi mener at kredittavtalen er klar på at renten var flytende, har vi valgt i din sak å etterkomme ditt krav om fast rente. Santander vil derfor nå endre dette i våre systemer, slik at du får en fast rente i 36 måneder fra da kredittavtalen ble inngått, skriver kundeombudet i et brev som Motor har fått kopi av.
I brevet skriver Santander også at de med dette ber Finansklagenemnda avslutte saken.
– Selvsagt. Dette viser at det nytter å klage. Vi har også erfart at bilselgere kanskje ikke er de beste å handle lån med. Bilforhandlere bør være mer nøyaktige med tilbudene sine, sier Alf-Jørgen Tyssing.
Santander Consumer Bank ønsker ikke å svare på spørsmål om kundeforholdene sine, skriver bankens nordiske kommunikasjonssjef Eskil Pedersen i en epost.
Tyssing og kona er på langt nær de eneste som klager til Finansklagenemnda.
– Vi har mottatt mange klager om avtalevilkår for billån, hvor det er tvist om inngått avtale er fastrente eller ikke, sier administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda.
Finansklagenemnda behandler konfliktsaker mellom forbrukere og finansbransjen. Så langt i år har nemnda mottatt 281 klagesaker på alle typer utlån.
51 av disse gjelder forbrukslånbanken Santander, som er stor på bil-finansiering.
– En gjennomgang viser at de fleste av disse sakene gjelder markedsføring av billån, sier Sverdrup.