Roy Magne Rødland i Bergen er økonom og jobber som regnskapsfører. Tidligere har han vært revisor i 15 år. Han er derfor blant dem som bør ha best forutsetninger til å tyde betingelsene i en rentekampanje.
– Ja, jeg ble det. Jeg ser nå i ettertid at jeg burde forstått at det ikke er fastrente de markedsfører. Men jeg forholdt meg til informasjonen jeg fikk fra bilselgeren og på Fords nettsider, om at jeg får en rente på 1,99 prosent i tre år.
– Ble så sur
Rødland ble derfor svært overrasket da han forrige uke fikk melding om renteøkning på lånet sitt.
Dagen etter så han Motors første artikkel om de lave kampanjerentene som ikke er faste, slik markedsføringen gir inntrykk av.
– Jeg ble så sur. Med de opprinnelige betingelsene var det greit å ha et slikt lån. Når det likevel ikke er fastrente, slik jeg trodde, ønsker jeg ikke å ha lånet.
Han har derfor innfridd lånet på 280.000 kroner.
– Jeg er i en økonomisk situasjon hvor jeg kan gjøre det, sier Roy Magne Rødland – mens han sender en tanke til dem som ikke kan det, og som nå må regne med flere renteøkninger i årene som kommer.
Rentenivået i Norge er på full fart opp etter at det under koronakrisen har vært svært lave renter.
Annonse
– Ulovlig
Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet mener at aktørene som markedsfører det som i realiteten er flytende rente som en fastrente, dermed villeder kundene sine.
Flere bilkjøpere har reagert etter Motors artikler. Blant dem er Jo Inge Stubbe, som nettopp har kjøpt en Ioniq 5.
Han hadde billån hos Santander Consumer Bank, hvor han gjennom bilforhandleren sin fikk tilbud om kampanjerente på 1,99 prosent med det han oppfattet som en fast rente i to år.
Noen bilselgere har kampanjerente helt ned mot 0,9 prosent.
En billånsrente på 0,9 prosent de neste tre årene vil trolig være svært fordelaktig. Norges Bank uttalte i september at rentenivået de neste tre årene etter deres beregninger vil øke med 1,5 prosentpoeng.
Dersom bankene som tilbyr billån øker sin rente like mye, vil et billån som nå har en kampanjerente på én prosent, om tre år ha en rente på 2,5 prosent.
En kampanjerente på 1,99 prosent, som flere bilselgere har, vil dermed få en rente på 3,5 prosent.
For et billån på 400.000 kroner, vil en renteøkning på halvannet prosentpoeng over tre år utgjøre 9400 kroner i økte renteutgifter, før skattefradrag.
En rekke av de nye, populære bilene koster rundt 600.000 kroner. Mange kunder velger å lånefinansiere to tredeler av bilprisen.
Så mye kan det koste
De forventede renteøkningene vil imidlertid trolig komme gradvis i løpet av den kommende treårsperioden. Skjer dette, vil en overgang fra en lav fastrente til en flytende rente som etter hvert er 1,5 prosentpoeng høyere, utgjøre drøyt 4500 kroner i økte renteutgifter over tre år.
Får kundene beholde den lave kampanjerenten, vil gjennomsnittskunden spare tusenvis av kroner.