NORGES STØRSTE: DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo.

Forbrukertilsynet truer med aksjon:

Slik lokker Norges største bank med ulovlig billånrente

DNB har villedende reklame for billån og bryter markedsføringsloven, mener Forbrukertilsynet, som nå varsler aksjon mot tilbydere av billån.

Publisert Sist oppdatert

«Flytende nominell rente 0,25 prosent i 36 måneder», heter det i reklamen fra DNB for kjøp av elbilen Polestar.

Annonseteksten gir inntrykk av at kundene får den svært lave rentesatsen i tre år, mener Forbrukertilsynet.

På direkte spørsmål fra Motor om dette er brudd på markedsføringsloven, svarer seksjonssjef Tonje Drevland:

– Ja, vi mener dette er villedende markedsføring, og i strid med markedsføringsloven.

DNB lover å justere annonsene sine. Les mer om hva de sier lenger ned.

Opprettet sak

Tidligere i høst skrev Motor flere artikler om at forbrukslånbanken Santander og deres samarbeidspartnere i bilbransjen bryter markedsføringsloven med villedende reklame med tilsynelatende svært lave lånerenter på billån.

Forbrukertilsynet fører tilsyn med markedsføring og opprettet sak mot Santander og mot Norges største bilmerke Tesla.

Nye annonsetekster

Nå bekrefter tilsynet at både Santander og Tesla innretter seg etter Forbrukertilsynets krav.

– Santander har bekreftet at de er i gang med å innta nye annonsetekster i samtlige relevante annonser, og at alle deres finansagenter har fått melding om ny tekst. Også Tesla har i vesentlig grad innrettet seg, til tross for at de innledningsvis var uenige, skriver Tonje Drevland i Forbrukertilsynet.

ULOVLIG: Dette er reklamen Forbrukertilsynet reagerer på.

Santander bekrefter dette.

– Vi følger selvsagt de retningslinjene tilsynet måtte ha, skriver Eskil Pedersen, nordisk kommunikasjonssjef i Santander, i en epost.

Samtidig etterlyser han likebehandling av hele bransjen.

Varsler aksjon

Og nå varsler Forbrukertilsynet mulig aksjon mot hele bilfinansieringsbransjen.

– Vi ser at det er flere aktører som opererer med denne typen markedsføring. Forbrukertilsynet kommer derfor til å sende ut orienteringsbrev til kredittbransjen, skriver Tonje Drevland.

Hun understreker at kredittbransjen må sørge for at også bilforhandlerne innretter seg etter tilsynets krav.

– Ved behov vil vi følge opp med tilsynsaksjoner, skriver hun.

Bakgrunnen for Forbrukertilsynets engasjement er Motor-artikler tidligere i høst om at kunder til en rekke bilforhandlere og bilimportører tilbys svært lave renter, som gir inntrykk av å være fastrente i tre år, men som i realiteten er flytende rente som ifølge Norges Banks renteprognoser vil økte kraftig i årene som kommer.

Vil justere

Motor har spurt DNB hva de mener om Forbrukertilsynets uttalelser, og om de vil endre markedsføringen sin.

Gjennom kommunikasjonsrådgiver Marte Vilming skriver markedsdirektør Aina Lemoen Lunde at de er opptatt av at priseksemplene deres skal være enkle å forstå for kundene.

– Er de ikke det, så justerer vi. Dersom det i dette konkrete tilfellet skulle vise seg å ikke være tilfredsstillende praksis, gjør vi eventuelle justeringer, skriver hun.

PS!

DNB-tilbudet om 0,25 prosent rente på Polestar er en svært lav nominell rente. Men effektiv rente, når gebyrene regnes med, er på hele 2,86 prosent.

Sbanken tilbyr samme lån til 2,49 prosent effektiv rente.

– Dette er vår rente for grønne billån, opplyser produktsjef Christian Bakketeig i Sbanken.

Grønne billån gis til kunder som har biler som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer. Det omfatter både elbiler, hybridbiler og en lang rekke fossilbiler.