Motor kan nå dokumentere at flere andre bilmerker og bilforhandlere bruker samme ordlyd i sin markedsføring. Kundene til Tesla, Nissan og MG har fått finansieringstilbud som feilaktig indikerer en svært lav fastrente i tre år.
Nå stempler Forbrukertilsynet markedsføringen som ulovlig.
– Villedende
Motor har sendt kopi av reklamer til Forbrukertilsynet, som umiddelbart reagerer:
– Eksemplene dere har funnet, lover etter vårt syn alle en fastrente de første tre årene. Dersom det i realiteten ikke er en fastrente, er markedsføringen villedende og forbudt etter markedsføringsloven, skriver Tonje H. Drevland, seksjonssjef på tilsynsavdelingen, i en epost.
Det er svært sjelden Forbrukertilsynet reagerer så kraftig på bakgrunn av medieoppslag.
Tilsynet karakteriserer bilreklamene som lokkemarkedsføring.
– Dersom kundene i disse tilfellene ikke har fått en fastrente som lovet i markedsføringen, er det åpenbart snakk om lokkemarkedsføring i strid med markedsføringsloven, skriver Drevland.
Les lengre ned i saken i hva aktørene som kritiseres, sier.
Annonse
– Klag!
Mange av bilimportørene og bilforhandlerne samarbeider med forbrukslånbanken Santander Consumer Bank om finansieringstilbudene.
Etter Motors oppslag om Ford-kundene har flere kunder tatt kontakt med Santander uten å få gjennomslag for kravet om å få beholde den fordelaktige fastrentesatsen som er markedsført.
I stedet har kundene de siste dagene fått beskjed om renteøkninger.
Forbrukertilsynet anbefaler kundene, både de som har kjøpt Ford, Tesla og andre bilmerker lånefinansiert med kampanjerente, om å klage til Finansklagenemnda dersom de nå ikke får den lave fastrenten. Det er gratis å klage til Finansklagenemnda.
Forbrukertilsynet sier til Motor at de vil følge opp overfor banker, bilforhandlere og bilimportører som de mener driver ulovlig markedsføring.
Tilsynet vil vurdere både forbud mot markedsføringen og vedtak om overtredelsesgebyr.
Flere av aktørene, men ikke alle, sier de nå vil endre markedsføringen. Dette svarer de på den sterke kritikken fra Forbrukertilsynet:
Annonse
MG:
Dag Asbjørnsen i Norwegian Mobility Group, som importerer og selger det kinesiske bilmerket MG, hevder i en epost at de bruker og har brukt flytende rente i sin markedsføring.
Han svarer ikke på Motors spørsmål om hva de synes om kritikken fra Forbrukertilsynet, og om de nå vil tilby kundene fastrente til 1,99 prosent, slik Forbrukertilsynet mener de gjør i sin markedsføring.
Nissan:
Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan beklager markedsføringen de har hatt. Han viser til en nettside hvor han mener det fra nå av skal komme tydelig frem at det er flytende rente.
I denne teksten står det: «Subsidiert flytende rente (0,9 %) i 36 måneder som deretter justeres til gjeldende markedsrente».
Forbrukertilsynet har sett den nye formuleringen.
– Vi kan ikke se at dette kan bety noe annet enn en fastrente på 0,9 prosent i tre år, skriver seksjonssjef Tonje H. Drevland i en epost til Motor.
Annonse
Santander:
– Kampanjetilbudet kunne med fordel vært formulert tydeligere. Vi går nå derfor raskt gjennom og endrer tekstene, slik at det kommer tydelig fram fra start at det også for kampanjetilbud er snakk om flytende rente, skriver kommunikasjonsdirektør Eskil Pedersen i Santander Consumer Bank i en epost.
Han vil ikke svare på om kunder som har inngått låneavtale på bakgrunn av markedsføringskampanjene, nå vil få de fordelaktige fastrentene. Han svarer heller ikke på hvilke bilforhandlere Santander har avtaler med, eller hvor mange kunder som har finansiert med kampanjerente.
– Det er forretningssensitiv informasjon, skriver Pedersen i en epost.
Tesla:
Tesla ønsket ikke å svare på Forbrukertilsynets kritikk før de selv hadde snakket med tilsynet. Etter at seksjonssjef Tonje H. Drevland i en epost til Tesla, en epost Motor har fått kopi av, har bekreftet at kritikken også gjelder Teslas markedsføring, skriver kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i en epost at Tesla «naturligvis ønsker at kundene våre får riktig informasjon om finansiering gjennom en av våre partnere», og at de vil gå gjennom Forbrukertilsynets kritikk.
Tesla Norge mener imidlertid at det står presisert at renten i 0,99 prosent-kampanjen er flytende, og ikke fast.