2026: Bestiller du ny Enyaq av Skoda nå, får du en 2026-modell.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Bileksperter reagerer:
Skoda selger 2026-modeller i januar 2025
Allerede fra januar 2025 selger Skoda 2026-modellene av storselgeren Skoda Enyaq. – Sprøtt, sier bilekspertene Benny Christensen og Jon Winding-Sørensen.
Ikke bare synes de det er sprøtt. Bilekspertene mener
også at grepet fra Skoda er feil overfor både konkurrentene og kundene.
– Skodas grep blir rett og slett villedende, sier den
erfarne bileksperten Benny Christensen, som nå er bilteknisk konsulent i NAF.
Normalt introduserer bilprodusentene neste års
bilmodeller på sensommeren eller tidlig på høsten. Men Skodas importør Harald
A. Møller og deres forhandlere har i år gjort et høyst uvanlig grep:
Allerede
tidlig i januar åpnet de for bestilling av 2026-modellen av storselgeren Skoda
Enyaq.
Produksjonen starter siste uka i februar, og de første
kundene får 2026-modellen om et par måneder, i april.
– Veldig rart
2025-modellene av Skoda Enyaq er det ikke lenger mulig å
bestille.
– Det er riktig. Du kan ikke bestille 2025-modellen
lenger, bare kjøpe de lagerbilene vi har, sier en Skoda-selger.
– Dette høres virkelig veldig rart ut, sier Benny
Christensen, som i flere tiår har vært både bilmekaniker, bilselger og
biljournalist. Nå er han bilteknisk konsulent på NAFs advokatkontor.
Han påpeker at når første eier skal selge bilen sin
videre, om eksempelvis tre år, i 2028, ser det ut som bilen bare er to år
gammel, siden det er en 2026-modell.
– Men den er jo i realiteten tre år gammel.
Annonse
Ford Mustang
Jon Winding-Sørensen, som regnes som Norges mest
rutinerte biljournalist med over 60 års erfaring, reagerer enda kraftigere.
– I mitt hode høres dette ut som svindel. Men sitér meg også
på at jeg er enkel i hodet, sier han.
Ingen av de to bilekspertene har hørt om tilsvarende noen
gang i Norge, med ett unntak:
– Da Ford produserte de første Ford Mustangene i
mars/april 1964, kalte de dem for 1965-modeller også på det norske markedet. På
bruktmarkedet ble de i årene etterpå kalt for «1964 og en halv-modell», sier
Christensen.
Jon Winding-Sørensen legger også til at på det
amerikanske markedet har det i mange år vært helt vanlig å selge neste års
modeller fra tidlig på året.
«Helt vanlig»
Det står nå «2026-modell» på alle prislistene for Skoda
Enyaq. Når kunder ber om tilbud, står det også «2026-modell» i tilbudsoppsettet.
Da Motor spør Skoda hvorfor de gjør det slik, svarer
Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Skoda hos importøren Harald A.
Møller, at «det er helt vanlig at årsmodellskifte gjøres ved oppstart av nye
modeller eller generasjonsskifter, i dette tilfellet produksjonsstart av nye
Enyaq».
Motor har skrevet flere artikler om den nye versjonen, blant
annet her.
På spørsmål hva Skoda synes om kritikken fra Christensen og Winding-Sørensen, svarer Winther følgende:
– Dette er ikke svindel, og Jon Winding-Sørensen er ikke enkel i hodet.
Annonse
Billigere
Nye Skoda Enyaq har i utgangspunktet lik pris i
prislistene som utgående modell. Men i praksis er utgående modell billigere.
– På 2025-modellene får du 50.000 kroner i avslag. På
2026-modellene får du vinterhjul gratis. På begge modellene får du tre års
serviceavtale, opplyser en Skoda-selger.
Både Benny Christensen og Jon Winding-Sørensen påpeker at
det er viktig for kjøperne å påse at bilens markedsførte årsmodell stemmer med
årsmodellen som fremgår av understellsnummeret.
Understellsnummeret består av 17 bokstaver og tall, hvor
tall nummer 10 angir årsmodellen. (Se sak nederst på siden for forklaring.)
Skoda-importøren Harald A. Møller bekrefter at biler
produsert nå i vinter får oppført 2026 også i understellsnummeret.
– Men det fremstår likevel som at Skoda her tar neste år
på forskudd, allerede i januar året før. Dette blir forvirrende for bilkundene,
sier Benny Christensen.