BEGRENSET GARANTI: Røhne-Selmer på Billingstad i Asker solgte bil til Seher Ali (innfelt) med bare to års vanlig nybilgaranti.

Landets største Ford-selger:

Nektet å gi fem års nybilgaranti

Ford-forhandleren Røhne-Selmer nektet for at det er fem års nybilgaranti på bilen, selv om det står svart på hvitt i kjøpekontrakten

Publisert Sist oppdatert
BILKUNDE: Seher Ali.

– Jeg hadde aldri kjøpt bilen dersom jeg fikk vite dette da jeg kjøpte den, sier Seher Ali.

For snart tre år siden kjøpte hun en ny Ford Mustang Mach-e.

Den gangen var det enorm etterspørsel, og vanskelig å skaffe biler. Derfor importerte landets største Ford-forhandler, Røhne-Selmer, selv biler til Norge – og solgte dem med fem års garanti.

Dette står også svart på hvitt i kjøpekontrakten til Seher Ali:

«Rest nybilgaranti 100.000 km/60 mnd».

Kun to år

Ett år senere solgte Ali bilen videre til en annen privatperson. Ved salget fortalte hun at det var nybilgaranti på bilen i inntil fem år eller til 100.000 kjørte kilometer.

– Men noen måneder etter salget ringer den nye eieren meg og forteller at bilen likevel ikke har garanti, sier Ali til Motor.

Da den nye eieren skulle få utført en garanti-reparasjon på et Ford-verksted, fikk han vite at bilen kun har to års nybilgaranti. Fordi bilen var førstegangs­registrert et halvt år før Ali kjøpte den, hadde nybilgarantien nettopp gått ut da den nye eieren trengte garanti-reparasjonen.

KJØPEKONTRAKTEN: Dette står svart på hvitt, riktignok med skrivefeilen «rerst», som skulle vært «rest».

«Ny bil»

Seher Ali skjønte ingenting og tok kontakt med Røhne-Selmer, som fortalte henne at de tre siste årene av garantien kun gjaldt for henne personlig, og ikke for ny eier.

– Men det sa selgeren ikke noe om da han solgte meg bilen, sier Ali.

I kontrakten hennes står det heller ingenting om at bilen er bruktimportert. Kontrakten gjelder for «kjøp av ny bil».

Bilen hadde ved kontraktsinngåelsen gått 1681 kilometer.

– De forklarte det med at bilen var kjørt fra et sted til dem. Bilen fremsto for meg som en ny bil, sier Ali.

Fordi bilen ikke lenger har nybilgaranti, og fordi nåværende eier dermed ikke får utført garantiarbeid, har han nå rettet et krav mot Ali på 110.000 kroner.

Kjøperen har tatt kravet til Forbrukertilsynet, men Ali nekter å betale ham.

– Jeg solgte bilen min med de opplysningene som sto i kontrakten med Røhne-Selmer, at bilen har fem års nybilgaranti.

Muntlig

Bilen ble solgt av bilselger Knut Helgestad ved Røhne-Selmer på Billingstad utenfor Oslo. Han hevder overfor Motor at han muntlig sa til Ali at de tre siste årene av nybilgarantien kun gjelder for henne, og ikke dersom hun selger bilen videre.

– Men i den skriftlige kontrakten mellom dere og henne står det ikke noe om at garantien kun gjelder henne?

– Nei, det gjør det ikke, medgir selgeren.

På spørsmål om hvorfor dette ikke står, svarer Helgestad at det var fordi det ikke var teknisk mulig å skrive det.

Begrensninger

Datasystemets begrensninger gjorde at han ikke kunne skrive noe annet enn at bilen har resterende nybilgaranti i fem år, eller inntil 100.000 kilometer.

– Men hun ble muntlig gjort oppmerksom på at de tre siste årene gjaldt henne personlig, gjentar Helgestad.

– Det står heller ikke i kontrakten at bilen er bruktimportert. Hvorfor ikke?

– Hun ble muntlig gjort oppmerksom også på det, sier Knut Helgestad.

Den erfarne senioradvokaten Vigdis Svennungsen i NAF Advokat er klar på at Røhne-Selmer gjør feil.

– Nybilgarantiene følger bilen, ikke personen. Begrensninger i garantien, og at bilen er bruktimportert, burde klart fremgått av kontrakten, sier Svennungsen.

Hun mener kjøpekontrakten til Seher Ali derfor er både mangelfull og misvisende, og at Røhne-Selmer uansett eierforhold har ansvaret for garantireparasjoner til november 2026, når bilen er fem år gammel.

– At Røhne-Selmers datasystem ikke gir mulighet for å legge inn korrekt informasjon, er det Røhne-Selmer selv som må bære ansvaret for. Opplysningene kunne enkelt blitt gitt skriftlig i for eksempel et vedlegg.

Erkjenner feil

Seher Ali forteller at hun i flere måneder har forsøkt å kontakte både Røhne-Selmer og Ford-importøren.

– I eposter til meg gjentok de at garantien bare gjelder meg personlig, ikke ny eier. Etter hvert sluttet de også å svare både på telefonen og på e-post.

Etter at Motor tok kontakt med daglig leder Fredrik Simensen ved Røhne-Selmers anlegg på Billingstad, tok det imidlertid bare noen minutter før han erkjenner at de har gjort feil – og at bilen som Seher Ali kjøpte, har fem års nybilgaranti også for neste eier.

Han beskriver det som har skjedd som en «rutinesvikt», og sier at de vil dekke kostnader som faller inn under nybilgarantien.

– Hvorfor opplyste dere heller ikke i kontrakten at bilen er bruktimportert?

– Dette burde vært tydelig spesifisert i kontrakten. Vi ser alvorlig på at denne informasjonen ikke fremkom skriftlig.

Sjokkert

Seher Ali er glad for at det løser seg. Men hun er sjokkert over behandlingen hun fikk før Motor tok kontakt med forhandleren.

– Røhne-Selmer kan ikke holde på slik. Det er bra saken har løst seg, men jeg skal aldri kjøpe bil fra dem igjen. Andre kunder bør også tenke seg godt om.

PS: I kjøpekontrakten til Røhne-Selmer er det enda en feil. Det står at Forden er førstegangsregistrert i november 2020. Men det riktige, ifølge Vegvesenets database, er november 2021.