PRISENE TIL VÆRS: – Første halvår blir krevende leveringsmessig, det er ingen tvil om det, sier Espen Olsen i Toyota Norge.Illustrasjonsfoto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN
Avgiftsbyks på store ladehybrider:
Frykter salgsnedgang på inntil 50 prosent
Fra nyttår har ladehybridene fått heftige avgiftsøkninger. – Vi kan fort få en salgsnedgang på mellom 30 og 50 prosent for RAV4, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef i Toyota Norge.
NAF mener avgiftsøkningen er starten på slutten for de populære ladehybridene, som sto for 21,6 prosent av nybilsalget i Norge i 2021.
– Nå er staten i ferd med å strupe salget av ladbare hybrider. Vi regner med at salget av disse kommer til å fallesom en steinmed de nye avgiftene i 2022, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Bransjen er ikke like pessimistisk, selv om protestene var høylytte da den avgåtte Solberg-regjeringen varslet økningen i sitt budsjettforslag i september i fjor.
Dagens politiske flertall banket senere avgiftshoppet gjennom før jul. Nå har en ladehybrid som Toyota RAV4 fått en avgiftsøkning på over 40.000 kroner.
I 2021 klarte Toyota å gjøre SUV-en til Norges nest mest solgte bilmodell, med 8928 nybilregistreringer.
Det salgsvolumet kommer ikke i reprise.
– Vi kan nok fort få en nedgang på mellom 30 og 50 prosent, sier Espen Olsen i Toyota Norge.
Men mange usikre faktorer hefter ved anslaget:
Én ting er prishopp på nesten 10 prosent gjennom avgiftsøkningen. Også de argeste konkurrentene blant ladehybridene stiger i pris.
Konsekvensene av databrikke-mangelen som fortsatt ryster bilindustrien, er en annen. Det er stor usikkerhet om tilgangen på ettertraktede biler i 2022.
Den tredje, og kanskje tyngste, faktoren svarer Toyota for selv, når de lanserer sin første elbil i sommer. For bZ4X er en SUV som vil friste mange – med et brukbart antall kilometer i rekkevidde og null kroner i avgifter.
– Første halvår blir krevende leveringsmessig, det er ingen tvil om det. Vi må ta noen grep, vi lever jo av dette, sier Espen Olsen.
Har sine metoder
Også konkurrentene tar grep, men situasjonen er ulik for alle.
I XC60 har Volvo en populær ladehybrid som nå har fått en avgiftssmekk på nær 80.000 – slik at modellvariantene koster fra 799.900 og oppover.
Lillebroren XC40 har vært en bestselger som løftet Volvo til en salgsvekst på 45 prosent i 2021, først som ladehybrid, senere i helelektrisk utgave. Med den siste avgiftsøkningen stanser likevel Volvo å selge denne modellen som ladehybrid i Norge.
– XC40 som ladbar hybrid forsvinner fra vårt sortiment, fordi den i praksis blir dyrere enn elbilvarianten, sier Erik Trosby, informasjonsansvarlig i Volvo Car Norway.
Flaggskipet XC90 er neste elektriske modell ut fra Volvo, sannsynligvis en gang i 2022, mens en elektrisk XC60-variant aller tidligst kommer i 2023. Derfor har Volvo stadig noen avgiftstunge XC60-modeller å selge i mellomtiden, så XC40-løsningen er ikke aktuell.
– Vi tror det vil være etterspørsel etter ladbare hybrider også i 2022. De er et godt lavutslippsalternativ for mange. Bilene har fått betraktelig lengre rekkevidde, inntil 90 km, med sterkere elektrisk motor og vil i praksis fungere som elbiler i hverdagen, sier Trosby.
Annonse
Ting i endring
RAV 4 og XC60 var nummer 1 og 2 på salgslisten blant ladehybridene i 2021. På tredjeplass var BMW X1, der dagens modell er helt på tampen av sin syklus og en ny modell er like rundt hjørnet.
X1 stod for en drøy tredjedel av nybilregistreringene i 2021, men med helelektriske i4 og iX på vei til kundene, vil elbilene trolig stå for det meste av BMW-salget i Norge i år. Slik vil avgiftsøkningen på dagens X1-modell slå mindre dramatisk ut.
Også hos BMW er det altfor tidlig å si noe konkret om salgsutviklingen på ladehybridene.
– Det pleier å stoppe veldig opp i en periode når en avgiftsøkning gjør at prisen går i været, men så stabiliserer det seg gjerne, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norway.
Skal selge ladehybrider
Hos en storimportør som Bertel O. Steen er det flere merker med ladehybrider i lavere prisklasser – hvor avgiftsøkningen er beskjeden.
– Vi har ladehybrider som vi har tenkt å selge! sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën.
I vinter kommer Opel Astra som ladehybrid, med noen små tusenlapper i ekstra avgiftsbelastning, men med forventninger i BOS-hovedkvarteret på Lørenskog om at modellen kan gi Opel-salget et løft. Peugeot 308, en annen kompaktklasse-bil, går som ladehybrid helt klar av avgiftsøkning.
– Så det er helt klart at ladehybrider som Opel Grandland eller Citroën C5 Aircross med noen titusener i avgiftspåslag vil merke dette mer enn Astra eller 308, sier Stein Pettersen.