PROBLEMER: Kjøper du Fisker Ocean får du ikke forsikret bilen, og du får kanskje ikke reservedeler.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Nektes forsikring:
Fisker-biler må kondemneres
Fisker-biler med små skader må nå kondemneres, fordi det ikke finnes reservedeler. Dessuten nektes eierne kaskoforsikring.
Problemene tårner seg opp for bilprodusenten Fisker, og eierne som har kjøpt bilmerket.
Det siste er at ingen
av Norges to største skadeforsikringsselskaper, If og Gjensidige, lenger vil kaskoforsikre
Fiskers biler.
Begge
forsikringsselskapene tilbyr nå kun den lovpålagte ansvarsforsikringen, opplyser
kundebehandlerne når vi spør.
– Det er for stor risiko for oss å tilby kaskodekning på disse bilene, sier kundebehandleren vi snakker med hos Gjensidige.
Bekrefter
Gjensidiges
kommunikasjonsavdeling bekrefter forsikrings-nekten.
– Det er
riktig at vi nå kun tilbyr ansvarsforsikring på Fiskers biler. Årsaken er at vi
er bekymret for tilgang til deler i tilfelle konkurs, sier kommunikasjonssjef
Line Marcelius i Gjensidige.
Forsikringsnekten
er høyst uvanlig.
– Dette tror
vi er første gang at en selvstendig produsent går konkurs uten at noen vil
videreføre drift eller deleansvar. Ergo er det ikke så vanlig, sier Marcelius.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Mangler deler
If og Gjensidige
er ikke de eneste forsikringsselskapene som nå nekter kaskoforsikring på Fiskers biler,
ifølge kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i If.
– Fisker-bilene
blir nå solgt i det norske markedet med en advarsel til bilkjøperne om at det
trolig ikke vil være mulig å skaffe reservedeler. Konsekvensen blir da at selv
små skader kan bli veldig kostbare, hvis det ikke finnes reservedeler, sier
Paulsen.
Hun forteller
at det nå finnes eksempler på at biler med små skader, som ellers ville vært
billige å reparere, nå må kondemneres.
– Som
forsikringsaktør er vi lovpålagt å tilby ansvarsdekning på alle kjøretøy. Men
vi vurderer at risikoen ved de andre forsikringene som kasko og motor- og
girskade er altfor høye på Fisker.
Gjensidige påpeker at forsikringsnekten ikke gjelder kunder som allerede har fått tegne kaskoforsikring. If påpeker at If-kunder som allerede har kaskoforsikring også beholder kaskoforsikringen, men kun frem til
neste fornyelse.
Etter det blir de stående uten kaskodekning.
Friske priser
Forsikringsnekt og alle andre problemer til tross: Flere bilforhandlere forsøker nå å selge Fisker-biler for til dels friske priser.
Motor har gått gjennom Fisker-annonsene som nå er på Finn. Bilforhandlere forsøker å selge totalt syv nye og brukte Fisker-biler for til dels høyere priser enn det Fisker selv prøvde tidligere i år, før konkursspøkelset ble kjent.
Den dyreste av dem akkurat nå koster 600.000 kroner, og er et eksemplar av førsteutgaven av Fisker Ocean.
Bilen har gått 3700 kilometer, ifølge annonsen fra bilforhandleren «Trygg elbil» i Sandnessjøen på Helgeland.
Versjonen hadde tidligere en nypris på 681.000 kroner før tilvalg.
Men flere uker før det i juni ble kjent at Fisker har søkt om konkursbeskyttelse, forsøkte den amerikanske bilprodusenten i månedsskiftet april/mai selv å selge Fisker Ocean-biler for rundt 400.000 kroner på det norske markedet.
Fortsatt ligger det ute en ferdig-konfiguert Fisker Ocean Ultra til 380.000 kroner på Fiskers norske nettsider.
Advarer
Også Bilsalg
Kokstad i Bergen, som så sent som i vår fortalte at de ble merkeforhandler for Fisker (krever innlogging), har en Fisker for
salg. Når Motor sjekker, skriver de ingenting i salgsannonsen om Fiskers svært
vanskelige situasjon.
Det gjør
imidlertid «Trygg elbil» i Sandnessjøen og den store Nissan-forhandleren Birger
N. Haug, som også har en Fisker for salg. Begge forhandlerne påpeker i annonsen
risikoen ved å kjøpe Fisker.
Motor har
spurt alle de tre bilforhandlerne om bakgrunnen for prisene de har satt på
Fisker-bilene, og hva de synes om risikoen kundene løper ved å kjøpe biler fra
den kriserammede bilprodusenten.
«Trygg elbil» svarer
at bilen de har, selges for en kunde, og at det er kunden som bestemmer prisen.
De to andre forhandlerne, Kokstad og Birger N. Haug, har ikke besvart Motors
henvendelser.
Nekter å selge
Bilforhandleren
«Bilnor» i Oslo har to Fisker for salg. Men de nekter å selge til private
forbrukere.
– På grunn av
den uavklarte situasjonen rundt Fisker og garantiene, selges bilene kun til
firma eller til næringskunder, eller for eksport, skriver bilforhandleren på
sine sider.
Forbrukermyndighetene
fraråder å kjøpe Fiskers biler. Allerede tidlig i vår, lenge før
konkursspøkelset ble kjent, advarte Forbrukerrådets forbrukerjurist
Thomas Iversen kunder mot
å kjøpe Fisker-biler, selv om de ble solgt svært billig.
409 nye Fiskere
Du løper en svært høy risiko ved å kjøpe en Fisker, selv på billigsalg. I tillegg til forsikringsnekt og mangel på reservedeler er programvaren ikke ferdig, og mange biler mangler viktige oppdateringer som de kanskje heller aldri får.
Likevel tar noen
nordmenn fortsatt sjansen. Totalt er det registrert 409 nye Fiskere siden
introduksjonen av de nye modellene i fjor.
I juni alene
ble det registrert 12 nye Fiskere.
PS: Fiskers medieavdeling har foreløpig ikke besvart Motors henvendelser om forsikringsnekt og delemangel.