PROBLEMER: Fisker Ocean har hatt en rekke problemer etter at leveringene begynte i fjor.

Brønnøysundregisteret:

Fisker i Norge er konkurs

Etter en vinter og vår med mange problemer ser det ut til å ha gått overende for Fisker i Norge.

Publisert Sist oppdatert

I en kunngjøring fra Brønnøysundregisteret kommer det fram at det ved Follo og Nordre Østfold tingrett er åpnet konkurs i boet til Fisker Norway as.

Første skiftesamling skjer 6. august og bostyrer er advokat Egil Hatling.

Dette skjer etter en lang vinter og vår med stadige problemer, både for Fisker i Norge og internasjonalt.

Nylig ble det klart at ingen av Norges to største skadeforsikrings­selskaper, If og Gjensidige, lenger vil kaskoforsikre Fiskers biler.

Mangel på deler gjør også at selv småskader kan føre til at bilene må kondemneres. 

I juni søkte Fisker konkursbekyttelse i USA. Da oppga Fisker at deres eiendeler har en verdi på mellom 500 millioner og 1 milliard dollar, med en gjeld på mellom 100 millioner og 500 millioner dollar. Ifølge rettsdokumentene har Fisker et estimert antall kreditorer på mellom 200 og 999.

I Norge, og i mange andre land, har Fisker prøvd å selge Ocean-modellen med store rabatter, noe blant annet Forbruker­rådet har advart mot.

Dette var litt etter at Fisker satt produksjonen av Ocean på pause i mars. Produksjonen har for øvrig ikke startet opp igjen.

Problemene startet da bilene begynte å bli levert til kunder i fjor, og det viste seg at det var svært store problemer med mange av dem, særlig ting knyttet til programvaren. Noe det ferske selskapet ikke klarte å håndtere, mens kundene fikk biler som ikke virket som de skulle.

Les testen av Fisker Ocean:  Denne bilen er rett og slett ikke helt klar.

 Totalt er det registrert 409 nye Fisker i Norge siden introduksjonen av Ocean i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

I juni alene ble det registrert 12 nye Fisker Ocean.