EN AV DISSE, KANSKJE? Fisker har latt noen få biler gå gratis til kundene, på grunn av rot. Dette er et av selskapets promobilder.
Foto: FISKER
Fullstendig kaos:
Fisker glemte å ta betaling for biler
Noen Fisker-kunder kan anse seg som svært heldige, enten de liker bilen sin eller ei.
Selv de halvinteresserte har fått med seg at Fisker sliter tungt for tiden. Ifølge de aller fleste prognoser er selskapet på konkursens rand.
Vi nevner i fleng:
● Leide inn konkursrådgivere
● Stanset produksjonen
● Fikk ikke til samarbeid med Nissan
● Dumpet prisene
Når selv bilene som er levert, ikke holder mål, kreves det ikke mye for å skjønne at det brenner et blått lys for fabrikanten.
Måtte be om ny betaling
Nå viser det seg at Fisker også mistet oversikten over kundebetalinger. Det skjedde i desember, under oppskalering av produksjonen, skriver Techcrunch, også gjengitt hos Vi Bilägare.
Rotet førte til en større revisjon hos firmaet, og denne pågikk i flere måneder.
Nå skal de fleste – men ikke alle – betalingene være redegjort for. I enkelte tilfeller måtte Fisker be om penger på nytt. I andre tilfeller har rett og slett kundene fått bilene gratis.
Hovedårsak: god, gammeldags slurv.
Bidro til fallet
Gratisbiler var likevel neppe det verste for produsenten.
At deler av staben måtte bruke masse tid på en regnskapsgjennomgang mens Fisker sto midt i en krise, var antakelig verre, skriver Techcrunch.
Disse tabbene har etter alt å dømme bidratt til å at Fisker ikke har klart å levere regnskapstall for 2023 ennå.
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no: