– Nå er jeg glad. Samtidig er jeg veldig skuffet og
nesten litt småirritert, sier Eva Næsje i Røyken utenfor Oslo.
Da hun sommeren 2019 solgte sin Ford Kuga, tok hun bompengebrikken
ut fra bilen.
Årene gikk, Næsje betalte sine regninger som vanlig. Hun trodde
de stadige fakturaene fra selskapet Fremtind var for forsikringene hun har hos
Fremtind.
Men da hun i september i fjor la merke til en «rar sum»,
som hun sier, på 537,40 kroner, gikk det opp for henne hva som hadde skjedd.
I over tre år hadde hun betalt for hundrevis av bompenge-passeringer
gjort av bilens nye eier. Til sammen 8408 kroner, fordi hun ikke hadde sagt opp
bompengeavtalen med brikkeutsteder-selskapet Fremtind Service. Næsje hadde bare
tatt ut bombrikken.
Når et kjøretøy ikke har bombrikke, leses registreringsnummeret ved passeringer, og faktura sendes til den bompengeavtalen står på - i dette tilfellet Eva Næsje.
– Det var bompengepasseringer på steder jeg aldri har vært.
Flere A4-ark med passeringer.
Hun klaget til Fremtind og krevde pengene sine tilbake.
Annonse
– Ikke ett ord
Men det har ikke vært lett å få svar fra Fremtind
Service.
– Jeg har ikke hørt ett ord fra dem om klagen min fra
september i fjor til nå, forteller hun.
– Ikke ett ord?
– Nei, ikke ett ord. Bare purring på purring på purring.
Betalingsoppfordringer og inkasso.
Inkassoselskapet nektet først å henlegge betalingskrav
for nye passeringer, selv da Næsje sa at hun bestred regningene fra Fremtind.
15 telefoner
Hun har gått gjennom notatene sine og forteller til
Motor at hun har ringt Fremtind 15 ganger, og sendt fem eposter. På telefonen
har det vært lange køer.
– Jeg har fått tak i dem fire ganger, uten at de har
kunnet behandle klagen min. De andre gangene har jeg ikke kommet frem. Jeg har
vært nummer 37 i kø, nummer 41, nummer 26, og så videre, forteller Næsje.
Hun tok kontakt med Motor, da inkassoselskapet ikke ville
droppe kravet.
Da Motor deretter kontaktet Fremtind Service, ble det
fart i sakene.
– De aller fleste klagesakene er løst og avsluttet i
løpet av 14 dager. For Næsje har behandlingen dessverre tatt mye lenger tid. Klagen
hennes er nå tildelt en saksbehandler, skrev kommersiell direktør Svein Skovly
i Fremtind Service til Motor for snart to uker siden.
Han beklaget at Næsje har fått inkassokrav.
– Når en kunde har protestert på et krav, skal det ikke
sendes til inkasso, skrev Skovly – og la til:
– Vi ser at informasjonen til kunden kunne ha vært bedre.
Det problemet tar vi tak i.
– Beklager
Eva Næsje hørte ingenting, før hun plutselig en kveld nå fikk overraskende melding om at det har kommet inn 8962 kroner på konto.
Hun fikk ikke sett hvem pengene kom fra, før neste
virkedag.
– Det var fra Fremtind Service, og jeg fikk til og med over
500 kroner mer enn jeg krevde.
En forklaring eller begrunnelse hadde hun imidlertid ikke
fått, da Motor snakket med henne.
Vi spurte derfor Fremtind, som da skrev til henne:
– Vi ser at avtalevilkårene som var knyttet til avtalen
din på tidspunktet hvor du solgte bilen, tilsier at vi refunderer det som er
fakturert for bilen siden, skriver saksbehandleren i Fremtind Service, før han
legger til:
– Jeg beklager at det har tatt tid å få avsluttet denne saken.
Annonse
– Kjørt gratis
Eva Næsje er glad for at hun får tilbake mer penger enn
hun krevde.
Men hun er skuffet og litt småirritert over både kjøperen
av bilen, og over Fremtind Service.
Sistnevnte på grunn av lang saksbehandlingstid og lite
informasjon. Kjøperen av bilen fordi hun bevisst har kjørt gratis i flere år gjennom
bomstasjoner.
– Jeg prøvde jo å ringe henne. Da fikk jeg bare beskjed
om at dette hadde ikke hun noe å gjøre med. Men hun har jo kjørt gratis i
bomstasjonene i flere år.
Flere artikler
Motor har skrevet flere artikler om bileiere som har
solgt bilen sin, men som fortsatt har betalt bompenger – fordi de ikke har
avsluttet bompengeavtalen på den måten bompengeselskapene og utstederselskapene
krever at det gjøres.
Noen får medhold i klagen sin, andre ikke. Det avhenger
av når du solgte bilen, og hvilke avtalevilkår du da hadde med brikkeutstederen.
Her er de to siste artiklene vi har skrevet om dette
temaet: