– Jeg blir veldig skuffet hvis vi ikke klarer å få denne
løsningen på plass i løpet av 2023, sier kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind
Service.
Næsje er ikke alene. Motor har skrevet flere artikler om
andre bilselgere som har havnet i samme situasjon.
– At selger av en bil risikerer å hefte for kjøpers bom-
og ferjepasseringer hvis avtalen ikke sies opp, er trolig det største
smertepunktet i hele innkrevingssystemet, vedgikk kommersiell direktør Svein
Skovly overfor Motor i fjor, da vi skrev omEidar
Grande Vollan, som hadde betalt bompenger på sin gamle bil i hele seks år.
Nå kan det se ut som om bompengefella snart blir fjernet
for godt.
Utstederselskapene, altså firmaene som leverer ut
bompengebrikker og krever inn bompengene, samarbeider med Statens vegvesen om innføring
av en løsning hvor bompengeavtalen automatisk sies opp når man bytter inn eller
selger bilen.
Ansvarlig seksjonsleder i Statens vegvesen, Bjørn Roar
Eriksen, har selv opplevd privat hvor tungvint det er i dag.
Annonse
Personlig erfaring
Da han byttet bil for ca. to år siden, opplevde han at nesten
alt skjedde automatisk, også oppsigelsen av forsikringen på bilen han solgte.
Det eneste som ikke fungerte, var oppsigelse av
bompengeavtalen. Det måtte han gjøre manuelt.
Nå jobber han med en automatisert løsning, som gjør at
hverken han eller andre skal gå i bompengefella.
– Vi har nå flere løsningsforslag som vurderes. Målet er
å ha det på plass så snart som mulig. I løpet av 2024 er realistisk, sier han.
Midlertidig løsning
Fremtind Service er det største utstederselskapet av
bombrikken Autopass. De er med på arbeidet, sammen med de øvrige fem utstederselskapene.
– Automatisering krever både teknisk utvikling og
regulatoriske endringer. Det tar nødvendigvis litt tid, sier Svein Skovly i
Fremtind Service.
I påvente av en felles løsning, jobber derfor det største
utstederselskapet med en egen midlertidig løsning, hvor kundene varsles om at
de må si opp bompengeavtalen når bilen selges eller byttes inn.
– Dette vil ikke fjerne problemet, men det vil dramatisk
redusere konsekvensene, sier Skovly. Han håper den midlertidige løsningen er klar
i løpet av 2023.
Han understreker at han synes det norske Autopass-systemet er kanskje det beste
bompengesystemet i verden.
– Automatisering av eierskifter er noe av det viktigste
vi kan gjøre for å løfte det enda noen hakk, sier han.