BOMPENGER: I seks år kjørte eierne av Toyotaen rundt og passerte hundrevis av bomstasjoner, som Eidar Grande Vollan betalte for.Illustrasjonsfoto: GEIR OLSEN
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i 6 år
I seks år, helt fra sommeren 2016 til sommeren i år, har Eidar Grande Vollan betalt bompengeregningene til andre mennesker. Nå vil bomselskap endre reglene.
Oslo-mannen har gått i bompengefellen som utstederselskapet Fremtind Service selv kaller «det største smertepunktet» i hele
bompengeinnkrevingen.
Vi spoler noen måneder tilbake, til sommeren i år:
Normalt får Eidar Grande Vollan bompengeregningene sine
elektronisk rett i nettbanken, akkurat som de fleste andre. Men i sommer fikk
han papirfaktura i posten, fordi hans Mitsubishi Outlander nettopp var solgt.
Da oppdaget Eidar Grande Vollan ved en tilfeldighet at
han ikke bare betalte bompenger på familiens Outlander, men også på Toyota
Avensisen som familien solgte i 2016 – for seks år siden.
– Jeg ble overrasket og paff. Jeg liker jo å tro at jeg
har orden i økonomien min, sier Grande Vollan til Motor.
Mange forklaringer
Men han har altså ikke lagt merke til at han gjennom seks
år har betalt bompengepasseringene til de til sammen tre mennene som har eid
Toyotaen etter at han og familien solgte den i juni 2016.
Litt av årsaken er at passeringene for Avensisen og
Outlanderen står sammen på oversikten fra bompengeselskapet, og ikke er
gruppert hver for seg.
Dessuten begynner begge registreringsnumrene på samme
bokstav – en D.
Også var det dette med å åpne vedleggene i nettbanken.
Mange av oss gjør jo ikke det.
Fakturaene var dessuten ikke veldig høye, og de siste
årene har bomstasjonene hatt kraftige endringer i takstene.
Forklaringene kan være mange, men mye penger har Eidar
Grande Vollan uansett betalt til de som har eid Toyotaen etter ham og familien.
Annonse
5128 kr
Han har gått gjennom bompengeregningene for de siste fem
årene, og funnet ut at han har betalt 5128 kroner i bompenger for sin gamle
Toyota Avensis.
I tillegg kommer beløpet for det første året – fra
sommeren 2016 til sommeren 2017.
Men det er så lenge siden at disse fakturaene ikke lenger
er tilgjengelige hos bompengeselskapet.
Avslo
Oslo-mannen spurte bompengeselskapet Fremtind Service, som formelt er et utstederselskap, om han kan få
ettergitt alle tusenlappene.
– Nei, sa Fremtind Service, tidligere Fjellinjen, og
henviste til at reglene er slik at ved salg av kjøretøy må både bompengebrikken
fjernes fra kjøretøyet, og bompengeavtalen må sies opp.
Grande Vollan hadde bare fjernet brikken fra bilen. Han hadde ikke sagt opp
avtalen.
– Hvorfor får ikke jeg tilbake pengene mine, spør Eidar
Grande Vollan.
Motor har tatt spørsmålet videre til Fremtind Service. De
snur delvis da Motor tar kontakt.
Fremtind gjør om på tidligere vedtak i saken mot Grande
Vollan, og betaler nå tilbake pengene han har betalt i to år, fra 2019 til
2021.
Men: De betaler ikke for det siste året, fordi det
kom nye avtalebetingelser i fjor sommer, og heller ikke for de tre første
årene, fordi de mener dette er foreldet.
NAF-advokat Jens Christian Riege, som representerte den unge
romerikingen i hans rettssak mot bompengeselskapet, er enig i den
vurderingen.
Fremtind Service vedgår imidlertid at de ikke er fornøyd
med dagens system. Mange kunder går i den samme bompengefella.
– Bompengesystemet fungerer generelt veldig bra. Men at
selger av en bil risikerer å hefte for kjøpers bom- og ferjepasseringer hvis
avtalen ikke sies opp, er trolig det største smertepunktet i hele
innkrevingssystemet, vedgår kommersiell direktør Svein Skovly i en epost til Motor.
Han understreker at problemet selvsagt er størst for bilselgere.
– Men det er
også et problem for Autopass-utstederne, som må betale bompengeoperatørene
for disse passeringene, uavhengig av om de får betalt av bilistene eller ikke,
skriver han.
Annonse
Flere forslag
Fremtind Service har den siste tiden kommet med flere
forslag, forteller Skovly, til hvordan man skal unngå at tidligere eier betaler
for ny eiers bompengepasseringer.
De har blant annet bedt Statens vegvesen om
de kan gi bompengeselskapene beskjed når eierskifte registreres.
– Vegvesenet har jo all nødvendig informasjon, påpeker
Skovly.
Vegvesenet har foreløpig ikke svart på om det er mulig.