FUKT: Bobilselgere bør sjekke fukt før salg, mener Forbrukerklageutvalget. Bobilene på bildet har ikke noe med den omtalte saken å gjøre.
FUKT: Bobilselgere bør sjekke fukt før salg, mener Forbrukerklageutvalget. Bobilene på bildet har ikke noe med den omtalte saken å gjøre.

Fikk hevet kjøpet:

Bobil-selgerne sjekket ikke fukt før salg

Bobilen er «i meget god stand», skrev selgerne. De fortalte ikke om lekkasjen som førte til fuktskader.

Publisert Sist oppdatert

– Fuktproblemene forelå ved levering, skriver Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter mellom selgere og kjøpere.

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at et ektepar fra Sunnmøre skal få heve kjøpet av en bobil som de kjøpte for 320.000 kroner fra et par i Romsdal.

Bobilen, en Bürster elegance, var 15 år gammel, men ifølge selgerne i meget god stand, og at «alt fungerer som det skal».

Men det gjorde det ikke.

Sjekket ikke

Kjøperne oppdaget lekkasje etter overtakelsen. Etter regnvær drypper det vann innvendig, og gulvet under dusjen er gjennomvått og råttent.

Sakkyndige konkluderte med at fuktskadene er omfattende, og måtte ha vært til stede på kjøpstidspunktet. Utbedring vil koste over 100.000 kroner.

Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at selgerne visste om fuktskader, men at de lot være å sjekke det nærmere.

Siden fukt er et gjennomgående problem med bobiler, mener utvalget at de burde undersøkt bedre før salget.

Kundene får derfor hevet kjøpet. Det innebærer at de kan levere bobilen tilbake, og få igjen pengene.