DRYPP-DRYPP: Kjøperne tok disse bildene av vanndråpene fra taket som traff blant annet et bord i bobilen.

Bobilkjøp:

Dagen etter kjøpet ble vann­lekkasjen oppdaget

Bobilkjøperne fikk den verst tenkelige starten med den nyinnkjøpte bobilen: Allerede dagen etter kjøpet oppdaget de en stor vannlekkasje.

Publisert

– Det var ikke snakk om noen få dråper med vann. Det var betydelige mengder som kom gjennom takluken, taklyset, og fra styringspanelet over døren. Det rant nedover veggen på innsiden av bobilen, skrev kjøperne, et ektepar fra Troms, i et brev til forbrukermyndighetene da de reklamerte på kjøpet.

Ekteparet kjøpte den da 16 år gamle bobilen, av merket Rapido, våren 2022, av bilforhandleren Auto Nord i Harstad for 380.000 kroner.

Vannrett

Lekkasjen ser ut til å oppstå kun når bobilen står vannrett, altså når den er i bruk som bobil, og ikke når den er under transport, eller når den står til lagring. Når bobilen står vannrett, renner det vann ned ved takluken.

Forhandleren har tre ganger forsøkt å tette bobilen, i løpet av 2022 og 2023. En annen bobilforhandler konkluderte etter hvert med at fukten har tørket ut, og at det ikke lenger er noen fukt i bobilen. Det samme hevder Auto Nord, firmaet som solgte bobilen.

Men kjøperne frykter at det kan ha oppstått alvorlige skader på bobilen, og siden sommeren 2023 har de ikke brukt bobilen, opplyser de.

Kjøperne klaget til forbruker­myndighetene, og nå har Forbrukerklage­­utvalget vedtatt at de skal få heve kjøpet – og få alle pengene sine tilbake, pluss ca. 118.000 kroner i forsinkelsesrenter.

Forbrukerklageutvalget viser til at forhandleren har brukt opp utbedringsretten sin, og at vannlekkasjen ikke er uvesentlig.

VANNDRÅPE: Også fra takspotten kom det vanndråper.

– Merkelig logikk

Innehaver Ole Johnny B. Pettersen opplyser til Motor at de ikke er enig i vedtaket, og at bobilen nå er tørr.

Han har likevel bestemt seg for å betale tilbake kjøpesummen, og – som han skriver – «masse av rentekostnadene».

Men han stiller spørsmål ved vedtaket, og synes det er en «helt merkelig logikk» at kjøperne har kunnet kjøre bobilen 11.000 kilometer på to og et halvt år, og at de nå likevel får tilbake hele kjøpesummen pluss renter.

Han hevder bilen ikke lenger har lekkasjeproblemer, og at det dermed ikke er grunnlag for å få levere tilbake bilen.

– Miss

Det hører med til historien at bilforhandleren ikke svarte på henvendelser fra verken Forbruker­tilsynet eller Forbrukerklage­utvalget. Da Motor tok kontakt, svarte imidlertid innehaveren etter bare 25 minutter.

På spørsmål om hvorfor de ikke svarte forbruker­myndighetene, svarer han:

– Det er en miss fra oss. Det gikk oss hus forbi, og det kostet oss dyrt. Vi forstår enda ikke hvordan det kunne skje.

Han skriver også at Forbrukerklage­utvalgets fremstilling av saken, som Motor bygger artikkelen på, delvis er feil. Men på spørsmål om hva som er feil, vil han ikke utdype.

– Detaljer i saken er ikke av interesse lenger, når vi kjøper bilen tilbake, skriver han.