VENTER: Mange bobiler og kundene deres venter på hjelp.

Dystre utsikter:

Mange kunder rammet av bobil-konkurs

Mange bobilkunder er rammet av den store konkursen i bobilbransjen. Men få av dem får hjelp. Den største aktøren har ikke ledig kapasitet.

Publisert Sist oppdatert

– Det er heldigvis ikke mange konkurser i løpet av et år. Men de kundene som berøres, settes dessverre i en vanskelig situasjon, medgir konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda, Norges største bobilkjede.

Like før jul gikk en av deres største konkurrenter, Tellus, konkurs. Konkursen har rammet mange bobil- og campingvogneiere.

Motor har fortalt om Inger og Arne Haugland.

Bobilen deres er fuktskadet, og skal utbedres på reklamasjon. Problemet er at like før reparasjonen skulle gjøres i fjor, gikk forhandleren og hele kjeden konkurs. Dermed står bobilen fortsatt ureparert.

Nå aner de ikke når, eller om, de får reparert den fukt­skadede bobilen som de kjøpte for bare et par år siden for én million kroner.

Venter flere

Men ekteparet Haugland er ikke de eneste som er rammet av den store bobil­konkursen.

– Jeg ser av innkommende henvendelser til Ferdas avdelinger at det kommer veldig mange forespørsler fra kunder som har kjøpt bobil eller campingvogn fra en Tellus-forhandler, og som nå trenger bistand, sier Leif Terje Hansen i Ferda.

Han regner med at flere melder seg utover senvinteren og våren, når forberedelsene til en ny sesong med bobilene og campingvognene starter.

– Ennå er vi veldig tidlig på året. Jeg tenker at det utover våren kan dukke opp enda flere.

Inne til reparasjon

Situasjonen bekreftes av Jan Egil Flo, som er kontaktperson for WSF Gruppen. De kjøpte varelageret, men ikke garanti- og reklamasjons­ansvaret etter Tellus-konkursen. Han opplyser at det bare på konkurstidspunktet like før jul var 15–20 campingvogner og bobiler inne til reparasjon på verkstedene til Tellus-kjeden.

– Slik vil det være med en stor konkurs, medgir han.

Hverken WSF Gruppen eller Sparebank 1 Østlandet, som var bankforbindelsen til Tellus-kjeden, tar ansvar for kundenes garanti- og reklamasjonsrettigheter.

Kommunikasjonssjef Bjørnar Mickelson i Sparebank 1 Østlandet sier til Motor at han anbefaler kundene å reklamere til tidligere salgsledd, eller til importøren.

Problemet er at i bobilbransjen er det forhandlerne selv som importerer vognene, og vognen til ekteparet Haugland ble importert av et selskap som senere ble kjøpt opp av Tellus. Slik er det også for flere andre.

Nok å gjøre

Ferda er nå, med sine 12 avdelinger landet rundt, Norges største kjede for bobiler og campingvogner. De har mer enn nok å gjøre.

– Som følge av Tellus-konkursen er 12–15 forhandlere borte fra det norske markedet. Heldigvis er det mange seriøse forhandlere igjen, både små og store, uavhengige og kjeder. Men utfordringen er at de færreste av oss hadde overkapasitet før Tellus gikk konkurs, sier Leif Terje Hansen i Ferda.

De jobber nå med å øke kapasiteten. Men kunder som er rammet av konkursen, må regne med å måtte betale for å få utbedret bobilene og campingvognene sine, selv om de har garanti- og reklamasjonsrettigheter, ifølge NAF.

– Ja. De må forvente å betale. Jeg kan ikke tenke meg at en annen forhandler gjør garantijobber gratis, selv om de er forhandlere av samme campingvogn- eller bobilmerke, sier Jens Christian Riege, advokat i NAF Advokat, som i mange år har jobbet med rettigheter for NAF-medlemmene.