VENTER: Mange bobiler og kundene deres venter på hjelp.
Arkivfoto.
Dystre utsikter:
Mange kunder rammet av bobil-konkurs
Mange bobilkunder er rammet av den store konkursen i bobilbransjen. Men få av dem får hjelp. Den største aktøren har ikke ledig kapasitet.
– Det er heldigvis ikke mange konkurser i løpet av et år.
Men de kundene som berøres, settes dessverre i en vanskelig situasjon, medgir konsernsjef
Leif Terje Hansen i Ferda, Norges største bobilkjede.
Like før jul gikk en av deres største konkurrenter,
Tellus, konkurs. Konkursen har rammet mange bobil- og campingvogneiere.
Motor
har fortalt om Inger og Arne Haugland.
Bobilen deres er fuktskadet, og skal utbedres på
reklamasjon. Problemet er at like før reparasjonen skulle gjøres i fjor, gikk
forhandleren og hele kjeden konkurs. Dermed står bobilen fortsatt ureparert.
Nå aner de ikke når, eller om, de får reparert den
fuktskadede bobilen som de kjøpte for bare et par år siden for én million
kroner.
Venter flere
Men ekteparet Haugland er ikke de eneste som er rammet av
den store bobilkonkursen.
– Jeg ser av innkommende henvendelser til Ferdas
avdelinger at det kommer veldig mange forespørsler fra kunder som har kjøpt
bobil eller campingvogn fra en Tellus-forhandler, og som nå trenger bistand,
sier Leif Terje Hansen i Ferda.
Han regner med at flere melder seg utover senvinteren og
våren, når forberedelsene til en ny sesong med bobilene og campingvognene
starter.
– Ennå er vi veldig tidlig på året. Jeg tenker at det
utover våren kan dukke opp enda flere.
Inne til reparasjon
Situasjonen bekreftes av Jan Egil Flo, som er
kontaktperson for WSF Gruppen. De kjøpte varelageret, men ikke garanti- og reklamasjonsansvaret
etter Tellus-konkursen. Han opplyser at det bare på konkurstidspunktet like før
jul var 15–20 campingvogner og bobiler inne til reparasjon på verkstedene til
Tellus-kjeden.
– Slik vil det være med en stor konkurs, medgir han.
Hverken WSF Gruppen eller Sparebank 1 Østlandet, som var
bankforbindelsen til Tellus-kjeden, tar ansvar for kundenes garanti- og reklamasjonsrettigheter.
Kommunikasjonssjef Bjørnar Mickelson i Sparebank 1
Østlandet sier til Motor at han anbefaler kundene å reklamere til tidligere
salgsledd, eller til importøren.
Problemet er at i bobilbransjen er det forhandlerne selv
som importerer vognene, og vognen til ekteparet Haugland ble importert av et
selskap som senere ble kjøpt opp av Tellus. Slik er det også for flere andre.
Nok å gjøre
Ferda er nå, med sine 12 avdelinger landet rundt, Norges
største kjede for bobiler og campingvogner. De har mer enn nok å gjøre.
– Som følge av Tellus-konkursen er 12–15 forhandlere
borte fra det norske markedet. Heldigvis er det mange seriøse forhandlere
igjen, både små og store, uavhengige og kjeder. Men utfordringen er at de
færreste av oss hadde overkapasitet før Tellus gikk konkurs, sier Leif Terje
Hansen i Ferda.
De jobber nå med å øke kapasiteten. Men kunder som er
rammet av konkursen, må regne med å måtte betale for å få utbedret bobilene og
campingvognene sine, selv om de har garanti- og reklamasjonsrettigheter, ifølge
NAF.
– Ja. De må forvente å betale. Jeg kan ikke tenke meg at
en annen forhandler gjør garantijobber gratis, selv om de er forhandlere av
samme campingvogn- eller bobilmerke, sier Jens Christian Riege, advokat i NAF
Advokat, som i mange år har jobbet med rettigheter for NAF-medlemmene.