Dølmo fikk hjelp av firmaet Autorelease til å finne en ny
leasingtaker, som kunne overta leasingavtalen. Men bilfirmaet som leaset ut
bilen, Ford-forhandleren Melhus Bil i Trøndelag, brukte over to måneder på å
signere på leasingbyttet.
I tillegg krevde de et gebyr på 15.625 kroner for å
signere på leasingskiftet.
Etter nesten et års krangling, har bilforhandleren nå
droppet gebyrkravet. Først sendte de regning, før de sendte saken til inkasso.
– Men nå har de trukket inkassosaken, forteller Ole
Jørgen Berg-Nielsen i Autorelease.
Han har sett på denne saken som en prinsippsak, derfor er
han svært glad for at bilforhandleren trakk gebyret.
– De skulle ha gebyr på 15.625 kroner for ingenting, for
ingen tjeneste.
Annonse
Bruddgebyr
Svært mange leaser bil. Ved leasing låser man seg til en leasingavtale
på tre, i noen tilfeller fire år. Oppstår det ting i livet som gjør at man må
ut av leasingavtalen, som arbeidsledighet, skilsmisse osv., mister man startleien.
Dessuten må du betale et bruddgebyr på inntil seks månedsleier.
Du kan unngå å tape disse pengene hvis du finner noen som
vil overta leasingavtalen.
Det var nettopp det Erik Dølmo fra Ottestad utenfor Hamar
gjorde, gjennom firmaet Autorelease.
Han er både glad og overrasket over at bilforhandleren
han leaset bil, av nå trekker gebyrkravet.
– Jeg så på de pengene som tapt. Derfor er jeg
overrasket, sier han.
Forbrukerseier
Forbrukerrådet anser det som en forbrukerseier at bilforhandleren
trakk gebyrkravet.
– For oss i Forbrukerrådet er det ikke åpenbart hva
bilforhandlerne gjør i et leasingbytte. Da er det også uklart hvorfor de skal
ta seg betalt for noe som helst. Debitorbytte er først og fremst en endring av
kontrakten mellom bileier og leier. Det er finansieringsselskapet, ikke
bilforhandleren, som er bileier, påpeker fagdirektør Jorge Jensen i
Forbrukerrådet.
Han krever nå at Melhus Bil endrer praksisen sin.
– Det er naturlig at de frafaller utestående krav på
liknende tilfeller, og tilbakebetaler til kunder som allerede har betalt for
noe som bilforhandleren ikke har rett til å kreve betaling for, sier Jensen.
PS! Motor har spurt Melhus Bil hvorfor de har
frafalt gebyrkravet. De ønsker ikke å svare på spørsmål. Men de påpeker at Dølmo formelt leaset gjennom sitt enkeltpersonforetak.