Melhus Bil i Trøndelag krevde
15.625 kroner i gebyr for å underskrive på skifte av leasingtaker, da Erik
Dølmo måtte ut av leasingavtalen – fordi familieforøkelse krevde bil med flere
seter.
Bilforhandleren vil ikke svare på spørsmål om den
konkrete konflikten med den ene kunden sin. Men i en epost hvor de forklarer
hvordan leasingskifte bør skje, holder de fast ved at de gjør arbeid som vurdering
av tilstanden, og at de gir viktig informasjon til neste leasingtaker.
Dette ønsker bilforhandleren betalt for.
– Betydelig risiko
– Vi ser dessverre at mange leasingtakere ikke er kjent
med den betydelige risikoen det er å overta en leasingavtale. For å ivareta
både tidligere og ny leietaker, mener vi det er avgjørende at det gjennomføres
en god prosess, skriver assisterende konsernleder Rune Hagen i Melhus Bil i en
epost til Motor.
Svært mange leaser bil. Ved leasing låser man seg til en
leasingavtale på tre, i noen tilfeller fire år. Oppstår det ting i livet som
gjør at man må ut av leasingavtalen, som arbeidsledighet, skilsmisse osv.,
mister man startleien. Dessuten må du betale et bruddgebyr på inntil seks
månedsleier.
Du kan unngå dette ved å finne en ny leasingtaker som vil
overta leasingavtalen.
Bilforhandleren i Trøndelag får støtte fra Norges
Bilbransjeforbund, deres egen bransjeorganisasjon. Leasing og leasingskifte er
et trepartsforhold mellom kunde, leasingselskap og bilforhandler, påpeker
bilbransjeforbundet.
– For at eksisterende leietaker og ny leietaker skal ha
trygghet, og at ny leasingtaker ikke må risikere å betale for tidligere
leietakers skader eller unormal slitasje, må bilen inn til kontroll hos
bilforhandler, skriver fagsjef Tore Rylander i Norges Bilbransjeforbund.
Varierende praksis
Dette arbeidet må bilforhandlerne ta seg betalt for,
mener bilbransjeforbundet.
Men de vil ikke mene noe om hvor mye det bør koste.
– Vi legger oss ikke borti hvordan medlemmene priser sine
tjenester. Tidsbruken for arbeidet vil også variere, sier Tore Rylander.
– Melhus Bil tar 15.625 kroner. Hva tenker du om det?
– Jeg har ikke lyst å kommentere det.
Bilbransjeforbundets erfaring er at praksisen ved
leasingskifte varierer mellom landets bilforhandlere.
– Noen tar seg ikke betalt for dette. Men jeg tror de
fleste tar seg betalt, sier Rylander.
Annonse
– Ikke behov
Ole Jørgen Berg-Nielsen driver firmaet Autorelease, som
kobler gamle og nye leasingtakere med hverandre.
Han påpeker at i sakene han bistår, godtar den nye
leasingtakeren å overta bilen slik den er fremstilt for hen («as is»).
– Da skal det ikke være behov for at bilforhandlerne må
gjøre så mye som de hevder at de må, utover å underskrive på papirene, sier
Berg-Nielsen.
I de tilfellene leasingtakeren selv finner ny leasingtaker,
mener han bilforhandlerne må godtgjøres gjennom etableringsgebyret fra
finansselskapet, som leasingtakeren allerede har betalt.
– Lovløst
Forbrukerrådet mener leasingbytte nå preges av lovløse
tilstander.
– Regelverket for kreditorskifte er tydelig regulert. Men
det er ikke tilfelle med såkalt debitorskifte, eller leasingbytte som det også
kan kalles, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet har derfor flere ganger bedt
Justisdepartementet om å utforme klare regler for leasingbytte, slik at det
blir lik bransjepraksis, som ikke er forbruker-fiendtlig.
Justisdepartementet har foreløpig ikke gjort dette.