Høsten 2019 leverte han Golfen tilbake til Møllers anlegg
på Ryen i Oslo, som deretter takserte bilen.
Etter det sendte de ham en regning på 46.000 kroner for to
små riper til 6000 kroner, og for det som omtales som en «mulig» senskade på motoren på nesten
40.000 kroner.
Det var altså ingen påvist og dokumentert skade, men en
mulig senskade Møller ville ha erstatning for.
Møller krevde pengene fordi den tidligere leasingtakeren i
sin avtaleperiode hadde fylt feil drivstoff på bilen.
Ved overtakelse av leasingkontrakten
signerte Lømo-Hansen på at han var kjent med bilens tilstand. Den signaturen
brukte Møller som argument for å fremme kravet.
Annonse
Møller reparerte
– Men det var aldri noen problemer med motoren mens jeg
hadde bilen. Jeg fikk hverken feilmeldinger eller varsler. Møller fortalte meg
heller ikke om feilfyllingen ved overtakelsen. Hadde de gjort det, ville jeg
aldri overtatt leasingavtalen.
Det høres med til historien at det var den samme
Møller-avdelingen som reparerte bilen etter feilfyllingen. Tidligere
leasingtaker har dessuten betalt 5000 kroner for reparasjonen.
Da Tor Lømo-Hansen ikke ville betale og bestemt bestred
kravet, sendte Møller pengekravet til inkasso.
– Mange ville blitt skremt til å betale en slik
inkassoregning, sier Lømo-Hansen, som nå har fått hjelp av
forbrukermyndighetene på en helt ekstraordinær måte.
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter
kjøp av varer og tjenester, tar normalt ikke leasing-konflikter. Men i denne
saken har de gjort et unntak som de i henhold til lovverket har anledning til.
De har behandlet Lømo-Hansens sak som en
prinsippsak, fordi leasing angår mange forbrukere, og fordi det er behov for
rettslige avklaringer.
Annonse
Fullt medhold
Forbrukerklageutvalget har gitt Lømo-Hansen fullt
medhold.
Utvalget mener det ikke er nødvendig å ta stilling til om
han burde blitt informert om feilfyllingen gjort av forrige leasingtaker, fordi
det ikke er dokumentert skade på bilen.
– Det følger av alminnelige bevisregler at det er den som
fremmer et krav som har bevisbyrden. Utvalget kan ikke se at Møller har fremlagt
tilstrekkelig dokumentasjon, heter det i vedtaket.
De mener også de to små ripene bare er normal slitasje,
som Lømo-Hansen heller ikke skal betale for.
Rettskraftig
Fra daglig leder Svein Morten Bergh ved Møller Bil Ryen blir det opplyst at Møller av «hensyn
til kunden» har valgt å ikke gå videre.
– Vi har vurdert å forfølge saken videre, fordi det etter vårt skjønn ligger flere feilslutninger og misforståelser til grunn for dommen. Men hensynet til kunden har gjort at vi har bestemt oss for å la dommen bli stående i dette tilfellet, heter det i en skriftlig kommentar fra Møller Bil Ryen.
Det ferske vedtaket i Forbrukerklageutvalget er dermed
rettskraftig.
Både Forbrukerrådet og NAF reagerer på Møllers krav.
– Det er ikke fremlagt eller angitt noe som danner
grunnlag for eller sannsynliggjør kravet, sier NAF-advokat Jens Christian
Riege.
Han mener også at Møller burde informert om feilfyllingen
gjort av forrige leasingtaker.
– Dette blir jo som om du ved kjøp av en bruktbil fra
Møller skal være nødt til å høre med tidligere eier om bilens tilstand. Det gir
ingen mening.
Annonse
– Må dokumentere
Forbrukerrådet mener at store aktører som Møller må
dokumentere sine krav på en ryddig måte.
– Kjente risikoer ved debitorskifte skal det informeres
om. Den som krever noe, må bevise de faktiske forholdene som begrunner kravet.
Det har ikke Møller gjort her, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i
Forbrukerrådet.
– Forventer unnskyldning
Tor Lømo-Hansen på sin side er glad han har fått klart
medhold hos Forbrukerklageutvalget.
– Jeg har tapt en del nattesøvn på denne saken. Ikke på
grunn av pengene, men på grunn av følelsen av å bli behandlet urettferdig.
Han forventer nå en unnskyldning fra Møller.
– Dette har vært en sak mellom David og Goliat, og også
denne gangen var det David som vant, sier Lømo-Hansen, med henvisning til en
annen leasingkonflikt hvor Møller var involvert, og som
Motor nylig skrev om.