TAUSE: Bilselgeren ved Møller Bil Øst på Ryen i Oslo sa ingenting om bilens forhistorie til den nye kjøperen.

Krevde penger fra leasingtaker:

Møller helt tause om skade da de solgte bilen

Møller krevde penger av leasingkunden for en mulig motorskade, men sa ingenting om faren for motorskade da de solgte bilen videre til en annen privatperson.

Publisert

For to uker siden fortalte Motor den oppsiktsvekkende historien om Møller, et av Norges største bilforhandlerkonsern, som krevde 40.000 kroner av leasingtaker Tor Lømo-Hansen for en mulig skade forårsaket av den forrige leasingtakeren.

Denne leasingtakeren fylte ved en forglemmelse feil drivstoff på tanken.

I Forbrukerklageutvalget fikk Møller refs i et vedtak som utvalget mener er så viktig at de kaller det et prinsippvedtak. Leasingtakeren slipper å betale til sammen 46.000 kroner for mulig motorskade og for to små riper på en Volkswagen Golf.

Men historien stopper ikke der.

Fikk ikke vite

Samtidig med at Møller Bil Øst i Oslo kjørte sak mot leasingkunden, solgte de Golfen videre til Magne Sørflaten på Jessheim på Romerike.

Sørflaten forteller at Møller ikke informerte ham om feilfyllingen og faren for mulige senskader.

– Dette er derfor helt nytt for meg. Bilselgeren fra Møller sa ingenting.

Sørflaten forteller at han og kona hadde et problemfritt bilhold. Men han er overrasket over at han ikke fikk vite at Møller mente det var fare for mulig senskade på motoren til Volkswagen Golfen.

– Ville ikke kjøpt

– Jeg hadde ikke kjøpt bilen hvis de hadde fortalt meg det. Det kan jo være et problem å selge slike biler igjen. Dersom de hadde fortalt meg, ville jeg i hvert fall krevd en lavere pris.

Nå i ettertid stusser han på en opplysning han fikk da han hadde bilen på siste service innenfor garantiperioden.

– Da sa de at garantien på motoren ikke gjaldt, fordi det var litt for mye olje på peilepinnen. Noe mer fikk jeg ikke vite. Men i min eiertid var det ingen problemer med bilen. Den gikk egentlig som ei klokke.

– Sa ingenting

Etter å ha eid Golfen i to år, solgte Sørflaten i mai i år bilen videre til en mann i Trondheim.

Siden Sørflaten ikke visste om feilfyllingen og mulig senskade, fikk heller ikke den nye eieren vite noe da han kjøpte fra Sørflaten.

Men da trønderen nylig hadde bilen på service hos Møller i Trondheim, oppdaget han nærmest ved en tilfeldighet at det har vært feilfylt drivstoff på bilen.

– Møllers personale sa ingenting til meg. Men i etterkant av servicen oppdaget jeg en anmerkning gjort av Møller på skjemaet jeg fikk utdelt, om at det hadde vært en feilfylling, forteller den siste eieren.

Det er det eneste han visste, før Motor ringte.

– Jeg har ikke merket noe galt med bilen. Men jeg er skuffet over at Møller hverken informerte Sørflaten eller meg.

Alarmen gikk

For to uker siden sendte Motor epost til daglig leder Svein Morten Bergh ved Møller Bil Øst. Det er denne Møller-forhandleren som solgte bilen til Magne Sørflaten.

Da gikk alarmen ved det store bilanlegget på Ryen i Oslo.

– De ringte meg for noen dager siden og beklaget at vi ikke var blitt informert, og tilbød seg å kjøpe bilen tilbake for den samme summen som jeg ga, sier trønderen som nå eier bilen.

– Rydder opp

I en epost til Motor gjennom kommunikasjonsavdelingen til Harald A. Møller, bekrefter daglig leder Svein Morten Bergh at de har tatt affære.

– Dette er sterkt beklagelig. Sannheten er at en svikt i rutinene våre gjorde at denne bilen ble solgt videre til en privatkunde uten nødvendig oppfølging, skriver Bergh – og legger til:

– Dette skulle ikke ha skjedd. Vi er i kontakt med dagens eier for å rydde opp.

Men trønderen som nå eier bilen, er ikke så sikker på om han vil selge bilen tilbake til Møller.

– Jeg spurte de hva som kunne skje med motoren og mulig motorskade. De sa det er ikke så mye som kan skje, og det har jo heller ikke skjedd noe. Men, som de sa, de vil være «ryddige», sier trønderen.