FAMILIEFRAKTER: Trenger du mye plass og vil kjøre elektrisk, men ikke vil betale over en halv million for ny bil, har Maxus en løsning.

Her er Maxus Euniq:

Elektrisk kinesisk 7-seter klar for Norge

399.900 kroner med skinnseter og panoramatak er en pris få konkurrenter kan matche.

Publisert Sist oppdatert

NB - OPPDATERT 15/11: WLTP-rekkevidde ved blandet kjøring ble ved en failtakelse oppgitt til 325 km. Det korrekte er 260.
Vi står foran et massivt inntog av kinesiske bilmodeller på den globale elbil-arenaen. Her er enda et eksempel, klar for levering i Norge: Maxus Euniq MPV, en flerbruksbil for dem som trenger ekstra god plass.

Den kan også leveres som to-seters varebil - til samme pris.

Bilder - bla med pilene øverst:

ELEKTRISK 7-SETER: Maxus Euniq MPV. Foto: RSA
ELEKTRISK 7-SETER: Maxus Euniq MPV. Foto: RSA
ELEKTRISK 7-SETER: Maxus Euniq MPV. Foto: RSA

Batteripakken har en kapasitet på 52,5 kilowattimer. Motoreffekten er oppgitt til 177 kW, med dreiemoment inntil 310 Nm. Med 9,5 sekunder fra 0 til 100 km/t fremstår flerbruksbilen som relativt kvikk. Toppfarten er 160 km/t.

260 km

Maxus Euniq har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 260 kilometer ved blandet kjøring.

Importøren (for øvrig den samme som tar inn el-SUV-en BYD Tang) velger på sin side, i motsetning til hva som er vanlig, å skilte med verdien for bykjøring (WLTP Urban), som gir en lengre rekkevidde – i dette tilfellet 356 kilometer.

Med en egenvekt på 1810 kilo, kan Euniq ta en nyttelast på 525 kilo.

Med hengerfeste

En lett tilhenger kan den også dra, maksimal hengervekt er 400 kilo. Det kan også monteres takstativ. Setekonfigurasjonen er 2+3+2 og bilen leveres med både skinnseter og panoramasoltak.

Maxus Euniq har også en del moderne sikkerhetssystemer som nødbremsassistent, filskiftvarsel og blindsonevarsler, samt adaptiv cruise control.

Feltet blir tettere

Selv om Euniq MPV fremstår som mindre varebil-aktig, entrer den et segment der Nissan e-NV200 lenge var enerådende, men der konkurransen kommer til å tetne til i løpet av de neste ukene.

Utenom luksus-alternativet til Mercedes, åtte-seteren, EQV, kommer det blant annet mer direkte europeiske utfordrere til den kinesiske nykommeren idet PSA tilbyr trioen Citroën ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveller og Opel Zafira e-Life.

Også andre konstruktører har planer om flerbruksversjoner av elektriske varebiler.

Felles for disse el-flerbruksbilene er en relativt moderat rekkevidde på rundt 320 - 330 kilometer (WLTP), noe som har fordelen at prisen ikke blir så høy som den ville vært med stor batteripakke.