RUVER PÅ VEIEN: Nye Mercedes-Benz EQV er nå i salg i Norge.

Lanserer elbilen EQV til 750.000 kroner:

Er dette Mercedes-alternativet til Model X?

Nei, det er ingen SUV og den har ikke 4x4. Men den har plass til åtte.

Publisert

Mercedes-Benz EQV

  • Elbilversjonen av V-klasse
  • Batteri: 100 kWt
  • Motorytelse: 204 hk/362 Nm
  • Ladekapasitet, max: 110 kW
  • Rekkevidde (WLTP): Opptil 357 km
  • Pris fra: 749.900 kr

Lenge var elbiler små og trange med i beste fall plass til fire eller fem.

Så kom Tesla med mulighet for syv sitteplasser, men det eneste andre alternativet for dem med behov for mye plass har lenge vært den relativt rustikke Nissan e-NV200.

Nå har det imidlertid begynt å dukke opp elektriske biler i transporter-klassen, altså varebilbaserte personbiler med opptil ni sitteplasser.

Plasskongene kommer

Eksempler på slike nykommere som er nært forestående er Toyota Proace EL, Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e og Maxus Euniq 5.

Her kommer det som nok blir den mest luksuriøse av disse, og Mercedes-importøren presenterer da også den elektriske utgaven av V-klasse, EQV, som verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet

Med sine opptil 8 seter hevder Mercedes at det er en bil som dekker en del av elbilmarkedet hvor det per i dag ikke finnes tilsvarende produkter.

Bildeserie - bla med pilene øverst:

LUKSURIØST: EQV får et høyverdig Mercedes-interiør og det teknologisk avanserte MBUX-brukergrensesnittet. Foto: DAIMLER AG
SOM EQC: Oppgitt ladekapasitet er 110 kW, og ladetiden fra 10 til 80 prosent av det 100 kWt store batteriet oppgis til 45 minutter.
PLASSKONGE: Avhengig av konfigurasjon, rommer EQV opptil åtte. Foto: DAIMLER AG

Over 35 mil rekkevidde

Nå er EQV klar for salgsstart i det norske markedet.

Angående plass og funksjonalitet vil noen kunne vurdere denne som et alternativ til Tesla Model X.

Noen SUV er den dog ikke, og den leveres ikke med firehjulsdrift.

Med en batteripakke på 100 kilowattimer har EQV en estimert WLTP-rekkevidde på opptil 357 kilometer.

Den skal kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 45 minutter.

Motoreffekten er på 204 hestekrefter med et dreiemoment på 362 newtonmeter.

Fra 750.000 kroner

Mercedes-Benz EQV skal for øvrig ha de samme egenskapene og utstyrsnivået som er kjent fra de «fossile» versjonene av V-Klasse.

EQV får også det nyeste infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) med en 10,25-tommers berøringsskjerm, stemmestyring og de utallige muligheter for personlige innstilinger og tilpasninger vi kjenner fra øvrige Mercedes-modeller.

EQV tilbys i to ulike lengder på henholdsvis 514 og 537 centimeter og tilsvarende akselavstander er henholdsvis 320 og 343 centimeter.

Modellen som kommer til Norge kan konfigureres med enten frittstående seter eller setebenker. Tilsammen gir dette, avhengig av hvilken konfigurasjon man velger, enten syv eller åtte seter fordelt på tre seterader.

Pris på EQV i Norge er fra 749.900 kroner inkludert frakt, leveringsomkostninger og vinterhjul.

Snart levering til kunder i Norge

Prisen på Mercedes EQV inkluderer en «Norsk markedspakke» med utstyr som Mercedes hevder kundene normalt vil velge for denne type bil. Dette består blant annet av:

  • ILS-lys (adaptive hovedlys)
  • Distronic + (radarbasert adaptiv cruisekontroll)
  • 360 graders parkeringspakke
  • Elektriske skyvedører på begge sider
  • Skinnseter
  • Smarttelefon-oppkobling (Apple CarPlay og Android Auto)
  • MBUX med navigasjon
  • Takrelinger, med tillat last 100 kilo
  • Hurtiglading på opptil 110 kW (10-80% på 45 minutter)

Bilen er nå i salg hos norske forhandlere – og klar for levering til kunder allerede i år.