SAMMENLIKN SELV: Se testresultatene under.

Motors store test 2024

Piggdekk: alle tall og delresultater

Her ser du alle tall og vurderinger fra piggdekktesten.

Publisert Sist oppdatert

AKSELERASJON PÅ IS 

Innendørs, -5 til -6° 

Akselerasjon 5–25 km/t, gjennomsnitt av to omganger med tolv starter per dekk. Bridgestone har det klart beste grepet fra start, fulgt av Nokian og Nordman. Desto større problemer har Continental og Mazzini med å komme i gang på den glatte isen. På glatt, polert is kan ikke det piggfrie dekket matche de nypiggede produktene. 

Akselerasjon på is, 5–25 km/t

Merke sek
Bridgestone4,61
Nokian5,38
Nordman5,55
Michelin5,66
Goodyear6,19
Continental6,81
Mazzini7,99
Piggfritt9,42

BREMSING PÅ IS 

Innendørs, -5 til -6° 

ABS-bremsing 25–5 km/t, gjennomsnitt av 24 nedbremsinger i to omganger. Korteste bremsestrekning oppviser Bridgestone og Nokian. Også Goodyear og Michelin imponerer. Til tross for et relativt høyt piggutstikk presterer Mazzini på nivå med det piggfrie dekket på den polerte isen. 

Bremsing på is, 25–5 km/t

Merke m
Bridgestone11,03
Nokian11,73
Goodyear12,64
Michelin13,38
Nordman13,77
Continental15,87
Mazzini17,54
Piggfritt17,87

KJØRING PÅ IS 

Skyet, -12° til -15° 

Gjennomsnitt av tre runder. På grovere is har det myke piggfrie dekket et høyt svinggrep med lett kontrollerbar understyring, men aller best i svingene går Nokians piggede dekk.

 Bridgestone slipper grepet plutseligere enn Goodyear og Michelin. 

Dårligst er Mazzini, som kan bryte ut i bred sladd uten forvarsel når hastigheten blir for høy. 

Kjøring på is

Merke tid/sek
Nokian47,8
Piggfritt48
Michelin48,2
Bridgestone48,4
Goodyear48,5
Continental50,2
Nordman50,7
Mazzini52,7

AKSELERASJON PÅ SNØ 

Skyet, -4° til -6° 

Akselerasjon 5–35 km/t, gjennomsnitt av tolv starter i to bolker. Til forskjell fra is er det ganske små forskjeller mellom dekkene når det gjelder snøgrep. Aller best startgrep gir det piggfrie, fulgt av Michelin og Goodyear. De som slurer mest i snøen, er Mazzini og Bridgestone. 

Akselerasjon på snø, 5–35 km/t

Merke sek
Piggfritt4,1
Michelin4,21
Goodyear4,24
Continental4,32
Nokian4,32
Nordman4,35
Bridgestone4,4
Mazzini4,45

BREMSING PÅ SNØ 

Skyet, -4° til -6° 

ABS-bremsing 35–5 km/t, gjennomsnitt etter totalt 24 nedbremsinger i to forskjellige bolker. Continental viser at det trives bedre på snø enn is. Det er ingen avgjørende forskjeller i bremsestrekning på snø, men igjen kommer Bridgestone og spesielt Mazzini noe etter de andre testdeltakerne. 

Bremsing på snø, 35–5 km/t

Merke m
Nordman12,31
Continental12,34
Goodyear12,41
Nokian12,41
Michelin12,42
Piggfritt12,5
Bridgestone12,68
Mazzini12,94

KJØRING PÅ SNØ 

Skyet, -11° til -12° 

Gjennomsnittlig rundetid på tre runder. Continental og det piggfrie er eksemplarisk forutsigbare under press. Nokian er noe mer tilbøyelig til å sladde, men lett å kontrollere. Michelin er tydelig understyrt og klarer ikke like høy kurvehastighet som de beste. Bridgestone og Nordman er mer vanskelig å balansere på grepgrensen enn de andre. 

Kjøring på snø

Merke sek
Continental75,1
Nokian75,2
Piggfritt75,6
Goodyear75,8
Michelin76,2
Nordman76,4
Bridgestone77,1
Mazzini78

BREMSING PÅ VÅT ASFALT 

Sol, +12° til +14° 

Bremseavstand 80–5 km/t. At isgrep og feste på våt asfalt er hverandres kontraster bekreftes av Mazzini og Continental, som stopper best i vått. Nokian og Michelin trenger tre ekstra meter på å bremse ned teststrekningen. Tallene for det piggfrie dekket bekrefter bare at våt asfalt er dets akilleshæl. 

Bremsing på våt asfalt, 80–5 km/t

Merke m
Mazzini34,3
Continental34,74
Goodyear35,34
Bridgestone35,42
Nordman36,34
Nokian37,22
Michelin37,27
Piggfritt38,39

KJØRING PÅ VÅT ASFALT 

Skyet, +7° til +9° 

Gjennomsnittlig tid av tre runder. Continental er i en klasse for seg på den vannete banen med lange og tette svinger. Goodyear, Bridgestone og Nokian håndterer også svingene godt. 

Det piggfrie er kraftig understyrt med trege reaksjoner, men klarer de tetteste svingene godt uten å miste grepet. 

Michelin har lavest svinghastighet av de åtte. 

Kjøring på våt asfalt

Merke sek
Continental40,7
Mazzini41,4
Goodyear41,5
Bridgestone41,7
Nokian41,9
Nordman41,9
Piggfritt41,9
Michelin42,1

VANNPLANING 

Skyet, +2° til +3 

Hastigheten der drivhjulene snurrer 15 prosent fortere enn faktisk fart under akselerasjon i seks millimeter dypt vann. Bridgestone er best til å evakuere vann fra mønsteret. Nokian vannplaner tidligere enn konkurrentene, men størst problemer gjennom vannet har det tett mønstrede piggfrie dekket. 

Vannplaning

Merke km/t
Bridgestone74
Mazzini71,1
Goodyear70,7
Michelin69,2
Continental68,3
Nordman68,2
Nokian63
Piggfritt58,6

KJØRING PÅ TØRR ASFALT 

Skiftende, +14° til +17° 

Subjektiv vurdering basert på ulike kjøretester, blant annet stabilitet rett frem, små og store rattutslag, slalåm- og unnamanøvertest, samt gassavslag i svinger. Continental er tryggest under press. Michelin har behagelig styrefølelse. Bridgestone er også stabil for dekktypen. Det myke piggfrie dekket har diffus styrefølelse og lavere hastighet i unnamanøvertestene. 

Kjøring på tørr asfalt

Merke karakter
Continental5
Michelin5
Bridgestone4
Goodyear3
Mazzini3
Nokian3
Nordman3
Piggfritt2

BREMSING PÅ TØRR ASFALT 

Sol, +12° til +15° 

Bremseavstand 80–5 km/t. Det piggfrie dekkets myke gummi griper best mot den tørre asfalten, fulgt av barmarksmesterne Continental og Mazzini. Også Goodyear har kort stoppstrekning. Det noe hardere Bridgestone-dekket bak de andre testdekkene i denne ellers så jevne runden. 

Bremsing på tørr asfalt

Merke m
Piggfritt31,52
Mazzini32,29
Continental32,47
Goodyear32,66
Nokian33,14
Michelin33,26
Nordman33,59
Bridgestone34,13

DRIVSTOFFORBRUK 

Skyet, +6° 

Målt med en Volkswagen Golf GTI i 60 km/t rundt en ovalbane. Det tette og føyelige mønsteret på det piggfrie dekket gir lavest forbruk. 

Av piggdekkene ruller Nordman og Michelin lettest, mens Goodyear og Continental har høyest rullemotstand. 

Forskjellen mellom Nordman og Continental tilsvarer 30 liter per 1000 mil. 

Forbruk

Merke l/100 km
Piggfritt5,25
Nordman5,45
Michelin5,5
Bridgestone5,55
Nokian5,55
Mazzini5,65
Goodyear5,7
Continental5,75

STØY 

Sol, +15° TIL +16° 

Kupéstøyen måles med desibelmåler som gir et gjennomsnitt i løpet av ti sekunder ved førerens ører, men den subjektive vurderingen av veistøy veier tyngst i vurderingen. Det piggfrie dekket er overlegent i lydkomfort. Av piggdekkene er Continental det stilleste, både ifølge dB-måler og det menneskelige øret. Nordman er klart mest plagsomt å høre på med forstyrrende frekvenser og generelt høyt støynivå. Bridgestone har høyere måleverdier, men et mer velordnet lydbilde. 

Støymåling og -vurdering

Støy Bridgestone Continental Goodyear Mazzini Michelin Nokian Nordman Piggfritt
Støy, dB 70 km/t7370,671,470,670,971,471,968
Støy, dB 110 km/t76,473,675,274,874,675,575,671,5
Støy, subjektivt karakter25334215