Akselerasjon 5–25 km/t, gjennomsnitt av to omganger med tolv starter per dekk. Bridgestone har det klart beste grepet fra start, fulgt av Nokian og Nordman. Desto større problemer har Continental og Mazzini med å komme i gang på den glatte isen. På glatt, polert is kan ikke det piggfrie dekket matche de nypiggede produktene.
Annonse
Akselerasjon på is, 5–25 km/t
Merke
sek
Bridgestone
4,61
Nokian
5,38
Nordman
5,55
Michelin
5,66
Goodyear
6,19
Continental
6,81
Mazzini
7,99
Piggfritt
9,42
BREMSING PÅ IS
Innendørs, -5 til -6°
ABS-bremsing 25–5 km/t, gjennomsnitt av 24 nedbremsinger i to omganger. Korteste bremsestrekning oppviser Bridgestone og Nokian. Også Goodyear og Michelin imponerer. Til tross for et relativt høyt piggutstikk presterer Mazzini på nivå med det piggfrie dekket på den polerte isen.
Bremsing på is, 25–5 km/t
Merke
m
Bridgestone
11,03
Nokian
11,73
Goodyear
12,64
Michelin
13,38
Nordman
13,77
Continental
15,87
Mazzini
17,54
Piggfritt
17,87
KJØRING PÅ IS
Skyet, -12° til -15°
Gjennomsnitt av tre runder. På grovere is har det myke piggfrie dekket et høyt svinggrep med lett kontrollerbar understyring, men aller best i svingene går Nokians piggede dekk.
Bridgestone slipper grepet plutseligere enn Goodyear og Michelin.
Dårligst er Mazzini, som kan bryte ut i bred sladd uten forvarsel når hastigheten blir for høy.
Annonse
Kjøring på is
Merke
tid/sek
Nokian
47,8
Piggfritt
48
Michelin
48,2
Bridgestone
48,4
Goodyear
48,5
Continental
50,2
Nordman
50,7
Mazzini
52,7
AKSELERASJON PÅ SNØ
Skyet, -4° til -6°
Akselerasjon 5–35 km/t, gjennomsnitt av tolv starter i to bolker. Til forskjell fra is er det ganske små forskjeller mellom dekkene når det gjelder snøgrep. Aller best startgrep gir det piggfrie, fulgt av Michelin og Goodyear. De som slurer mest i snøen, er Mazzini og Bridgestone.
Akselerasjon på snø, 5–35 km/t
Merke
sek
Piggfritt
4,1
Michelin
4,21
Goodyear
4,24
Continental
4,32
Nokian
4,32
Nordman
4,35
Bridgestone
4,4
Mazzini
4,45
BREMSING PÅ SNØ
Skyet, -4° til -6°
ABS-bremsing 35–5 km/t, gjennomsnitt etter totalt 24 nedbremsinger i to forskjellige bolker. Continental viser at det trives bedre på snø enn is. Det er ingen avgjørende forskjeller i bremsestrekning på snø, men igjen kommer Bridgestone og spesielt Mazzini noe etter de andre testdeltakerne.
Annonse
Bremsing på snø, 35–5 km/t
Merke
m
Nordman
12,31
Continental
12,34
Goodyear
12,41
Nokian
12,41
Michelin
12,42
Piggfritt
12,5
Bridgestone
12,68
Mazzini
12,94
KJØRING PÅ SNØ
Skyet, -11° til -12°
Gjennomsnittlig rundetid på tre runder. Continental og det piggfrie er eksemplarisk forutsigbare under press. Nokian er noe mer tilbøyelig til å sladde, men lett å kontrollere. Michelin er tydelig understyrt og klarer ikke like høy kurvehastighet som de beste. Bridgestone og Nordman er mer vanskelig å balansere på grepgrensen enn de andre.
Kjøring på snø
Merke
sek
Continental
75,1
Nokian
75,2
Piggfritt
75,6
Goodyear
75,8
Michelin
76,2
Nordman
76,4
Bridgestone
77,1
Mazzini
78
BREMSING PÅ VÅT ASFALT
Sol, +12° til +14°
Bremseavstand 80–5 km/t. At isgrep og feste på våt asfalt er hverandres kontraster bekreftes av Mazzini og Continental, som stopper best i vått. Nokian og Michelin trenger tre ekstra meter på å bremse ned teststrekningen. Tallene for det piggfrie dekket bekrefter bare at våt asfalt er dets akilleshæl.
Annonse
Bremsing på våt asfalt, 80–5 km/t
Merke
m
Mazzini
34,3
Continental
34,74
Goodyear
35,34
Bridgestone
35,42
Nordman
36,34
Nokian
37,22
Michelin
37,27
Piggfritt
38,39
KJØRING PÅ VÅT ASFALT
Skyet, +7° til +9°
Gjennomsnittlig tid av tre runder. Continental er i en klasse for seg på den vannete banen med lange og tette svinger. Goodyear, Bridgestone og Nokian håndterer også svingene godt.
Det piggfrie er kraftig understyrt med trege reaksjoner, men klarer de tetteste svingene godt uten å miste grepet.
Michelin har lavest svinghastighet av de åtte.
Kjøring på våt asfalt
Merke
sek
Continental
40,7
Mazzini
41,4
Goodyear
41,5
Bridgestone
41,7
Nokian
41,9
Nordman
41,9
Piggfritt
41,9
Michelin
42,1
VANNPLANING
Skyet, +2° til +3
Hastigheten der drivhjulene snurrer 15 prosent fortere enn faktisk fart under akselerasjon i seks millimeter dypt vann. Bridgestone er best til å evakuere vann fra mønsteret. Nokian vannplaner tidligere enn konkurrentene, men størst problemer gjennom vannet har det tett mønstrede piggfrie dekket.
Annonse
Vannplaning
Merke
km/t
Bridgestone
74
Mazzini
71,1
Goodyear
70,7
Michelin
69,2
Continental
68,3
Nordman
68,2
Nokian
63
Piggfritt
58,6
KJØRING PÅ TØRR ASFALT
Skiftende, +14° til +17°
Subjektiv vurdering basert på ulike kjøretester, blant annet stabilitet rett frem, små og store rattutslag, slalåm- og unnamanøvertest, samt gassavslag i svinger. Continental er tryggest under press. Michelin har behagelig styrefølelse. Bridgestone er også stabil for dekktypen. Det myke piggfrie dekket har diffus styrefølelse og lavere hastighet i unnamanøvertestene.
Kjøring på tørr asfalt
Merke
karakter
Continental
5
Michelin
5
Bridgestone
4
Goodyear
3
Mazzini
3
Nokian
3
Nordman
3
Piggfritt
2
BREMSING PÅ TØRR ASFALT
Sol, +12° til +15°
Bremseavstand 80–5 km/t. Det piggfrie dekkets myke gummi griper best mot den tørre asfalten, fulgt av barmarksmesterne Continental og Mazzini. Også Goodyear har kort stoppstrekning. Det noe hardere Bridgestone-dekket bak de andre testdekkene i denne ellers så jevne runden.
Annonse
Bremsing på tørr asfalt
Merke
m
Piggfritt
31,52
Mazzini
32,29
Continental
32,47
Goodyear
32,66
Nokian
33,14
Michelin
33,26
Nordman
33,59
Bridgestone
34,13
DRIVSTOFFORBRUK
Skyet, +6°
Målt med en Volkswagen Golf GTI i 60 km/t rundt en ovalbane. Det tette og føyelige mønsteret på det piggfrie dekket gir lavest forbruk.
Av piggdekkene ruller Nordman og Michelin lettest, mens Goodyear og Continental har høyest rullemotstand.
Forskjellen mellom Nordman og Continental tilsvarer 30 liter per 1000 mil.
Forbruk
Merke
l/100 km
Piggfritt
5,25
Nordman
5,45
Michelin
5,5
Bridgestone
5,55
Nokian
5,55
Mazzini
5,65
Goodyear
5,7
Continental
5,75
STØY
Sol, +15° TIL +16°
Kupéstøyen måles med desibelmåler som gir et gjennomsnitt i løpet av ti sekunder ved førerens ører, men den subjektive vurderingen av veistøy veier tyngst i vurderingen. Det piggfrie dekket er overlegent i lydkomfort. Av piggdekkene er Continental det stilleste, både ifølge dB-måler og det menneskelige øret. Nordman er klart mest plagsomt å høre på med forstyrrende frekvenser og generelt høyt støynivå. Bridgestone har høyere måleverdier, men et mer velordnet lydbilde.