OG VINNEREN ER…: I en jevn test stod budsjettdekket fra Maxxis for den store overraskelsen.Alle foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
Sommerdekktesten 2021:
Budsjettbombe med historisk dekktest-seier
Skal man unngå de billige dekkene? Nei, ikke nødvendigvis. Utviklingen går fremover også i denne produktklassen. Når vi har testet åtte ulike sommerdekk er det en asiatisk pris-presser med i kampen om sluttseieren.
Det er også en dimensjon som produsentene tilbyr i to ulike dekktyper – både pris- og komfort-innrettede dekk som i bransjen kalles High Performance (HP) og de mer sporty dekkene som kalles Ultra High Performance (UHP).
Ingen pristest
Til denne testen har vi valgt dekk i HP-segmentet som produseres for den store majoriteten av bilførere.
Blant nyhetene er Goodyear Efficient Grip Performance 2 og Pirelli Cinturato P7.
Nykommerne får virkelig bekjenne farge med etablerte toppdekk som Continental PremiumContact6, Michelin Primacy 4 og Nokian Hakka Blue 2.
Vi har også med tre produkter fra et billigere prissegment: Hifly HF805, Landsail Sentury Qirin 990 og Maxxis Premitra HP5.
Vær oppmerksom på at vi ikke tar hensyn til prisene i testen, men alle dekkene er tilgjengelige på det norske markedet og et søk blant dekkselgerne på nettet gir deg gode prisopplysninger.
Annonse
100 dekk per dag
Knatringen fra de batteridrevne muttertrekkerne er som et jevnt sus i verkstedhallen. Med to biler som skal hver sin runde med alle testdekkene gjør at det blir nærmere 100 dekk som monteres og plukkes av hver eneste dag.
Først og sist i hver deltestdisiplin kjører vi testen med et referansedekk for å se sjekke om noen ytre omstendigheter påvirker dekkgrepet.
De etablerte dekkprodusentene leverer alle dekk som ligger på et sikkerhetsnivå, selv om prioriteringen er ulik. Men det ble tidlig klart i vår test at taiwanske Maxxis Premitra HP5 blir å regne med på alvor.
Også Landsails nye Qirin 990 innleder testen med imponerende korte bremsestrekninger.
De er tydelige eksempler på den raske dekkutviklingen. Da vi i 2017 testet budsjettdekk var Maxxis og Landsails i mellomsjiktet med målinger langt unna de beste premiumprodusentene.
Nå i 2021 er saken en helt annen.
Test-skrell
Når hele testprogrammet er gjennomført er skrellen et faktum:
Maxxis tar hjem flest poeng av alle de åtte dekkene!
Det imponerer også subjektivt med best styrerespons og holder seg lettmanøvrert når vi presser helt til grepsgrensen. Premitra HP5 oppleves som et forkledd «UHP-dekk» med høyt grepsnivå og fin stabilitet. Riktignok på bekostning av komforten.
Annonse
Her er de åtte dekkenes score i hver kategori:
Poeng (maksscore)
Maxxis
Goodyear
Continental
Nokian
Michelin
Pirelli
Landsail
Hifly
Plassering
1
2
3
3
5
6
7
8
Bremsing på våt vei (15)
9
9
15
12
12
6
9
3
Svinggrep på våt vei (10)
10
10
8
10
6
8
6
4
Kjøring på våt vei (15)
15
15
15
15
12
12
9
6
Vannplaning (10)
10
8
8
10
8
8
4
6
Vannplaning i sving (10)
10
6
4
8
8
8
4
4
Bremsing på tørr vei (10)
8
8
10
6
8
8
8
6
Kjøring på tørr vei (10)
10
10
8
6
8
10
4
2
Drivstofforbruk (10)
8
10
8
6
10
6
8
6
Støy (5)
3
5
3
4
3
4
4
2
Rullekomfort (5)
2
3
2
4
3
4
3
2
Totalt (100)
85
84
81
81
78
74
59
41
Her er poengene – trykk på bildene under for å lese mer om hvert dekk:
Ønsker man lavest mulig veistøy er testtoeren Goodyear Efficient Grip Performance 2 det beste valget. Med en ny generasjon av dette dekket har Goodyear lyktes å løfte kjøreegenskapene til et toppnivå samtidig som dekket er det stilleste av alle, spesielt på dårlig asfalt.
Kina-sjakk-matt
Landsail havner til slutt et stykke etter de mer veletablerte dekkprodusentene. Kjøreegenskapene vil ikke helt tilfredsstille kravet hos en kresen bilist, men nye Qirin 990 holder seg enkelt å håndtere også under press.
Dét er ikke tilfelle for alle dekk…
Mellom Qirin 900 og dekket som kommer sist – Hifly HF805 – skiller det ikke mange kroner i pris, men forskjellene i trafikksikkerhet er himmelvid.
Derfor er det ekstra viktig å lese dekktester når lommeboka har siste ord. Kjøp aldri et dekk som ikke har bevist et rimelig sikkerhetsnivå i en uavhengig test.