OG VINNEREN ER…: I en jevn test stod budsjettdekket fra Maxxis for den store overraskelsen.

Sommerdekktesten 2021:

Budsjettbombe med historisk dekktest-seier

Skal man unngå de billige dekkene? Nei, ikke nødvendigvis. Utviklingen går fremover også i denne produktklassen. Når vi har testet åtte ulike sommerdekk er det en asiatisk pris-presser med i kampen om sluttseieren.

Publisert Sist oppdatert

Dekkdimensjon:

225/45 R17

Høstsola skinner over Mireval Proving Grounds, testanlegget vi benytter like vest for den franske studentbyen Montpellier.

Klimaet i begynnelsen av oktober er som en nordeuropeisk sommerdag. Temperaturen ligger stabilt like under 20 grader.

Med andre ord:

Utmerkede forutsetninger for å få presise og sammenliknbare data i løpet av en uke med et høyt antall gjentatte test-repetisjoner.

RUNDETIDER: Testbanen ligger i sør-Frankrike, helt ned mot Middelhavet.

Denne gang har vi med åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17, som passer mange populære bilmodeller.

Det er også en dimensjon som produsentene tilbyr i to ulike dekktyper – både pris- og komfort-innrettede dekk som i bransjen kalles High Performance (HP) og de mer sporty dekkene som kalles Ultra High Performance (UHP).

Ingen pristest

Til denne testen har vi valgt dekk i HP-segmentet som produseres for den store majoriteten av bilførere.

  • Blant nyhetene er Goodyear Efficient Grip Performance 2 og Pirelli Cinturato P7.
  • Nykommerne får virkelig bekjenne farge med etablerte toppdekk som Continental PremiumContact6, Michelin Primacy 4 og Nokian Hakka Blue 2.
  • Vi har også med tre produkter fra et billigere prissegment: Hifly HF805, Landsail Sentury Qirin 990 og Maxxis Premitra HP5.
SKIFTARBEID: I løpet av en testdag skal nærmere 100 dekk monteres og plukkes av.

Vær oppmerksom på at vi ikke tar hensyn til prisene i testen, men alle dekkene er tilgjengelige på det norske markedet og et søk blant dekkselgerne på nettet gir deg gode prisopplysninger.

100 dekk per dag

Knatringen fra de batteridrevne muttertrekkerne er som et jevnt sus i verkstedhallen. Med to biler som skal hver sin runde med alle testdekkene gjør at det blir nærmere 100 dekk som monteres og plukkes av hver eneste dag.

Først og sist i hver deltestdisiplin kjører vi testen med et referansedekk for å se sjekke om noen ytre omstendigheter påvirker dekkgrepet.

De etablerte dekkprodusentene leverer alle dekk som ligger på et sikkerhetsnivå, selv om prioriteringen er ulik. Men det ble tidlig klart i vår test at taiwanske Maxxis Premitra HP5 blir å regne med på alvor.

Også Landsails nye Qirin 990 innleder testen med imponerende korte bremsestrekninger.

De er tydelige eksempler på den raske dekkutviklingen. Da vi i 2017 testet budsjettdekk var Maxxis og Landsails i mellomsjiktet med målinger langt unna de beste premiumprodusentene.

Nå i 2021 er saken en helt annen.

TESTBILER: Testen ble gjennomført med to VW Golf 1,5 TSI med manuelt gir.

Test-skrell

Når hele testprogrammet er gjennomført er skrellen et faktum:

Maxxis tar hjem flest poeng av alle de åtte dekkene!

Det imponerer også subjektivt med best styrerespons og holder seg lettmanøvrert når vi presser helt til grepsgrensen. Premitra HP5 oppleves som et forkledd «UHP-dekk» med høyt grepsnivå og fin stabilitet. Riktignok på bekostning av komforten.

Her er de åtte dekkenes score i hver kategori:

Poeng (maksscore) Maxxis Goodyear Continental Nokian Michelin Pirelli Landsail Hifly
Plassering12335678
Bremsing på våt vei (15)99151212693
Svinggrep på våt vei (10)10108106864
Kjøring på våt vei (15)15151515121296
Vannplaning (10)1088108846
Vannplaning i sving (10)106488844
Bremsing på tørr vei (10)881068886
Kjøring på tørr vei (10)10108681042
Drivstofforbruk (10)8108610686
Støy (5)35343442
Rullekomfort (5)23243432
Totalt (100)8584818178745941

Her er poengene – trykk på bildene under for å lese mer om hvert dekk:

Årets test dokumenterer en evig sannhet:

Ingen dekk kan være best på alt.

Ønsker man lavest mulig veistøy er testtoeren Goodyear Efficient Grip Performance 2 det beste valget. Med en ny generasjon av dette dekket har Goodyear lyktes å løfte kjøreegenskapene til et toppnivå samtidig som dekket er det stilleste av alle, spesielt på dårlig asfalt.

Kina-sjakk-matt

Landsail havner til slutt et stykke etter de mer veletablerte dekkprodusentene. Kjøreegenskapene vil ikke helt tilfredsstille kravet hos en kresen bilist, men nye Qirin 990 holder seg enkelt å håndtere også under press.

Dét er ikke tilfelle for alle dekk…

Mellom Qirin 900 og dekket som kommer sist – Hifly HF805 – skiller det ikke mange kroner i pris, men forskjellene i trafikksikkerhet er himmelvid.

Derfor er det ekstra viktig å lese dekktester når lommeboka har siste ord. Kjøp aldri et dekk som ikke har bevist et rimelig sikkerhetsnivå i en uavhengig test.

Det er bare bortkastede penger.