10 KATEGORIER: Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest.
10 KATEGORIER: Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest.

Slik beregner vi dekk-poengene:

Her er dekkenes score i hver deltest

Dekkene rangeres etter prestasjon i 10 ulike disipliner som vektes ulikt.

Publisert

Kjøring på våt vei

Snittid på tre runder med 0,8 mm vann. Maxxis og Goodyear styrer kvikt med nøytral balanse. Nokian reagerer noe tregere. Continental har tydelig understyring. Michelin er linjær og logisk, men har ikke samme svinggrep. Landsail er lettkjørt på grensen, mens Hifly plutselig mister festet helt uten forvarsel. Værforhold: 15-18 grader, vekslende.

Bremsing på våt vei

Snitt av sju ABS-nedbremsinger fra 80 km/t på 1,0 mm vann. Det er større forskjeller på vårt enn tørt føre. Continental har klart kortest stoppstrekning. Også Nokian imponerer. Pirelli halter en halvmeter etter de litt svakere premiumdekkene, mens Hifly behøver ytterligere to meter for å stoppe på våt asfalt. Værforhold: 15-20 grader, sol.

Svinggrep på våt vei

Snitt-tid av åtte runden rundt en sirkel med 0,8 mm vann. Goodyears gummiblanding gir best sidegrep – med Nokian og Maxxis like bak. Michelin og Landsail har svakere sidegrep på våt asfalt, men Hifly er klart dårligst av alle. Værforhold: 19-21 grader, sol.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MIDDELHAVSTEST</span>: Testbanen Mireval Proving Grounds i sør-Frankrike sett fra luften.
MIDDELHAVSTEST: Testbanen Mireval Proving Grounds i sør-Frankrike sett fra luften.

Vannplaning

Den hastigheten der forhjulene begynner å spinne med 15 prosent høyere hastighet enn bakdekkene under akselerasjon i 7,0 mm vann. Nokian og Maxxis er best av testdekkene. Siden er det jevnt blant de etablerte produsentene, med et lite pluss for Pirelli. Kinesiske Hifly og Landsail klarer seg desto dårligere på dypt vann. Værforhold: 12-14 grader, overskyet.

Vannplaning i sving

Gjennomsnittlig g-verdi i sving med 8,0 mm vann. Det er flere dekk som får problemer med vannplaning når veien krenger. Dårligste av alle er faktisk Continental, men også Hifly og Landsail får dårlige resultater. Goodyear imponerer heller ikke. Maxxis er en klar vinner i denne testkategorien. Værforhold: 15-19 grader, sol.

Kjøring på tørr vei

Snitt-tid på tre runder rundt testbanen. Maxxis har kvikk og lineær styrefølelse. Pirelli gir best feedback til sjåføren, mens Michelin har god stabilitet i høy fart. Dårligst er stabiliteten hos Landsail, mens Hifly-dekket sladder i pendelbevegelsen etter unnamanøvertester. Værforhold: 16-19 grader, sol.

Bremsing på tørr vei

ABS-bremsing fra 100 km/t. Snittverdien av fem nedbremsinger. På tørr vei var det relativt små forskjeller. Som på vått underlag stanser Continental raskest. Nokian presterer noe svakere på tørr vei. Hifly stanser drøyt to meter senere enn Conti. Værforhold: 15-20 grader, skiftende skydekke.

Drivstofforbruk

Mengde brukt på kjøring i konstant hastighet med lett styreutslag på en rundbane. Mellom det beste (Michelin) og det dårligste (Nokian) skiller det 34 liter drivstoff på 1000 mil, tilsvarende drøyt 500 kroner med en literpris på 15 kroner. Hifly har dårligst rullemotstand utfra EU-merkingen, men montert på bil klarer det seg brukbart. Værforhold: 15-20 grader, sol.

Komfort, støy og rullemotstand

Goodyear er det klart stilleste dekket. Pirelli har snille frekvenser for øret, så også Nokian og Landsail. Continental har visse lavfrekvente lyder som forstyrrer allerede i lave hastigheter, men det blir ikke verre når farten øker. Mest slitsomt for øret er Hifly med infratoner som trykker mot trommehinnen på grov asfalt. Rullemotstanden er vurdert i tråd med standarden i EUs dekkmerking. Vi ser at resultatet fra den sertifiseringsprosedyren avviker for visse dekk sammenliknet vårt eget drivstofforbruk (målt ut fra rundkjøringen på bane).

Slik beregnes poengene:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

Bremsing på våt vei 15
Svinggrep på våt vei 10
Kjøring på våt vei 15
Vannplaning 10
Vannplaning i sving 10
Bremsing på tørr vei 10
Kjøring på tørr vei 10
Drivstofforbruk 10
Støy 5
Rullekomfort 5
Sammenlagt 100