QR-KODE: Alle nye dekk skal fra 2021 ha produkt-info i et fast design etter EU-mal, med en QR-kode du kan scanne for mer informasjon.

Ny merking av dekk:

Hva betyr tallene på dekket?

Fra 1. mai i år skal alle dekk merkes på en ny måte.

Publisert Sist oppdatert

Alle dekk som selges i EU/EØS må merkes med informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og dekkstøy (utenfor bilen).

Fra 2021 vil produktinformasjonen oppdateres med et tydeligere design, samt en QR-kode som man kan scanne med en mobiltelefon for å få mer detaljert informasjon.

En annen nyhet er at man introduserer en ny is-merking på vinterdekk som skal hjelpe kundene å skille mellom nordiske piggdekk/piggfrie dekk og kontinentale vinterdekk.

For rullemotstand og bremselengder anvender man et bokstavsystem der A er best og E er dårligste.

Beregningen av drivstofforbruk baserer seg på at man måler rullemotstand. Forskjellen mellom A og E er ca. 0,6 liter/100 km.

Grep på våt vei angis for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremselengden med tre meter, fra B til C med ytterligere fire og E kan ha opptil 12 meter lengre bremsestrekning enn et A-merket dekk. Mellom beste og dårligste klassifisering (hhv. A og F) er forskjellen 18 meter.

På den oppdaterte informasjonsetiketten kommer dessuten støynivået til å rangeres i bokstavkategorier – fra A til C – i tillegg til den eksakte dB-målingen. Støymerkingen baserer seg på veistøyen målt utenfor bilen når den kjører forbi.

Den nye dekkmerkingen gjelder fra 1. mai 2021.

Hva betyr tallene i de andre målekategoriene?

Hastighetsindeks – alle dekk har en hastighetsmerking. Den angir dekkets maks hastighet som ikke bør være lavere enn bilens topphastighet, slik det er oppgitt i vognkortet. Unntatt er vinterdekk som ofte har lavere hastighetsklassifisering. Høyere hastighet er ikke noe problem.

Lasteindeks – indikerer hvor mye vekt et dekk tåler. Ikke kjøp dekk med lavere indeks enn det som er angitt i bilens instruksjonsbok, høyere indeks er ikke noe problem. En indeks på 94 tilsvarer 670 kg pr dekk, altså 1340 kg på hver aksel.

Hardhetsgrad (shore) – shore er måleenheten (fra 0 til 100) for hardhet i plast og gummiblandinger. Jo høyere shore, jo hardere gummi.

Sliteverdi (treadwear) – angir dekkets slitestyrke. Teoretisk skal dekk med 300 i verdi gå dobbelt så lenge som dekk med 150 i sliteverdi, men det behøver i praksis ikke være en slik direkte sammenheng – blant annet fordi dekkene ikke går under identiske forhold.