PLUSS: Korte bremselengder på både vått og tørt. Lite støy.
MINUS: Slappe kjøreegenskaper, svingstabilitet og treg styring.
Og det som gjør dekket interessant er følgende:
Lav pris, A-klassifisert bremsestrekning på våt asfalt og lavest støymerking av alle i testen (66 dB).
Vi kan bekrefte at bremselengden på vått underlag matcher flere dyrere premiummerker, på tørt er det bare Continental som er bedre. Veistøyen inne i kupéen er lav, men ikke lavest.
EU-merking (rullemotstand): B
EU-merking (våtgrep brems): A
EU-merking (dekkstøy, dbA): 66
Mønsterdybde (midten): 7,1 mm
Hardhetsgrad (shore): 62
Sliteverdi (treadwear): 520
Vekt: 9,5 kg
Dessverre er kjøreegenskapene så som så. På tørt føre er det diffust og litt uvillig til å ta styring. På vått underlag vannplaner det tidlig.
Den mister riktignok grepet progressivt på vår myke testbane og dekkets tydelig understyrende balanse gir bilen et stabil bakparti uten risiko for sladd.
Totalt plasserer Qirin 990 seg et stykke bak de beste, men det har altså en bra kjøretrygghet.