BEST I TEST: UHP-dekkene blir stadig mer populære, men hvilket er aller best?Alle foto: MIKAEL HELSING
Motors store test av sommerdekk 2023:
Åtte større sommerdekk for større kjøreglede
Nye biler får stadig større hjul. Derfor har vi valgt å teste 18-tommers dekk for mellomklassebiler med dimensjonen 245/40 R18 – en størrelse for litt sportsligere biler der dekkprodusentene kommer med det beste de har. Hvilket passer best for ditt kjøremønster?
SANTA CRUZ de la ZARZA (Motor/Vi Bilägare):
Den 7,2 km lange ovalen er som en firefelts autostrada – som strekker seg
så langt øyet rekker. Her har vi frie tøyler til å sjekke hvordan ulike dekk faktisk
håndterer plutselige krisesituasjoner i motorveihastighet.
Vi utfører både forserte filskifter og ulike
typer unnastyringsmanøvere. Forhåpentligvis skal du aldri måtte behøve å
oppleve slike situasjoner i virkeligheten.
Det beste dekket er det du ikke tenker på. Det
bare er
der. En trygg tjener som mil etter mil holder bilen på veien. Derfor undersøker
vi også hvordan dekket oppleves i den hverdagsbruken vi alle har bak rattet.
Er det retningsstabilt? Hvordan svarer det på
små og store styreutslag? Har det forstyrrende lydfrekvenser som tretter ut
hjernen på lengre kjøreturer?
HP eller UHP?
På hverdagsbilene deles dekkmarkedet inn i to større
segmenter: «High Performance» (HP) og «Ultra High Performance» (UHP) der UHP er
optimalisert for grep, mens HP har høyere prioritet på komfort og dekkets
livslengde.
Vår test gjennomføres i løpet av en uke på en
øde slette en times kjøretur sør for Madrid, omgitt av noen mindre gårder og
jordbruksanlegg. Her ligger bilbransjens aller nyeste testanlegg. På et 3000
mål stort landområde er ti forskjellige banestrekninger bygget med ett eneste
mål for øyet: test av dekk.
Banen heter Hakka Ring og er det finske
Nokians nyeste flaggskip blant deres mange testanlegg, ferdigstilt så sent som
i 2021. Her er det utsøkte forutsetninger for å få til rettferdige og like
testforhold.
Til denne sommertesten har vi fokusert på
dekkdimensjonen 245/50 R18. Dekkene i testen egner seg for mange bilmodeller,
både elektriske og med forbrenningsmotor, og tilbys i mange ulike dimensjoner
fra 17-tommer og oppover.
Annonse
Denne saken kan du også finne i magasinet Motor, utgave 1/2023.
Nytt segment
Med denne størrelsen kommer vi inn i det
dekksegmentet som kalles UHP – Ultra High Performance. Blant disse er de
sportslige kvalitetene prioritert, med en tydeligere fokusering på grepsnivå og
kjøreopplevelse.
Likefullt er dette dekk som er utviklet med
tanke på vanlige biler både i Golf-klassen og blant de romsligere
kombi-vognene.
I hjulstørrelser fra 17 tommer og oppover
– som er dimensjonen som brukes på de fleste nye biler i dag – er
UHP-dekkene de vanligste alternativene, etter hvert også i bruktmarkedet.
Det er ikke bare markedstrendene som gjør at
vi vender oppmerksomheten mot UHP-segmentet. I denne klassen har også
tilstrømningen av nyheter vært uvanlig stor. Bare de to siste årene har
Bridgestone, Falken, Goodyear, Michelin og Nokian sluppet helt nye dekk i dette
segmentet.
I vår test støter disse nykommerne på motstand
fra Hankook og Pirelli, i tillegg til budsjettdekket Sunfull från Kina.
● Testen ble utført i løpet av en uke i begynnelsen av
oktober 2022 på Hakka Ring i Santa Cruz de la Zarza like utenfor den spanske
hovedstaden Madrid. Været var stort sett sol og drøyt 20 grader, representativt
for en god skandinavisk sommerdag.
● Alle tester innledes og avsluttes med kjøring av
referansedekk, noen ganger kjøres det også referansedekk innemellom testdekkene
hvios det er behov. Alle resultater avstemmes med hvordan referansedekkets
resultater endrer seg i løpet av dagen. Slik kan måleverdiene korrigeres ut fra
hvordan grepsnivået påvirkes av ytre omstendigheter.
● To Audi A4 Avant med automatkasse ble anvendt i
testene, Vi tester med ABS-system i gang, men med antisladd-systemet i
sportsmodus for at vi bedre skalø kunne kjenne dekkets balanse under
kjøretesten.
● Vi har ikke tatt hensyn til prisnivået i poengsettingen.
Endret vekting
Vær oppmerksom på at vi har vektet opp
poengverdien for kjøreegenskaper på tørr asfalt fra 10 til 15 prosent av
totalen.
Dette er fordi disse dekkene er rettet mot en
kjøpegruppe som stiller høyere krav til kjøreglede enn den mer
komfort-innrettede «High Performance»-segmentet vi har undersøkt tidligere.
Men dette handler ikke bare om raskest mulig
rundetid på en bane, men inkluderer også en subjektiv vurdering av
styrefølelsen og – fremfor alt – evnen til å hjelpe føreren å beholde
kontroll over bilen når det inntreffer noe uventet i trafikken.
Annonse
Tett konkurranse
Den tøffe konkurransen, med mange nye biler,
merkes på testresultatene.
Nesten alle leverer på et uvanlig høyt nivå
med relativt små forskjeller i måledataene. Det er bare budsjettdekket som
faller gjennom i visse kritiske disipliner.
Men det er like fullt forskjeller mellom disse
dekkene, når alle måleresultater summeres opp. Dekkene har ulike egenskaper og
karakterer som passer for ulike bilførere.
Studér gjerne vår rangering av
de åtte, men kast et ekstra blikk på resultatene i de enkelte testdisiplinene.
Kanskje finner du da en annen kandidat enn vår vinner som er bedre på de
egenskapene som du prioriterer.
EUs dekkmerking
Alle dekk som selges i EU/EØS må merkes med informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og dekkstøy (utenfor bilen). På produktarket til hvert dekk skal det være en QR-kode du kan scanne for å komme til en side med mer informasjon. I merkingen brukes samme bokstavsystem som på for eksempel hvitevarer, der A er best og G er dårligst.
Drivstofforbruk innebærer at man måler rullemotstand. De beste dekkene i denne testen er merket med en B, de andre med C og E. En tommelfingerregel er at det skiller 0,1 liter/100 km mellom hver bokstav. For elbiler er forskjellen mellom de karakterstegene ca 15 km.
Grep på våt asfalt angis for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremsestrekningen med tre meter, fra B til C med ytterligere fire og E kan ha opptil 12 meter lengre bremsestrekning enn et A-merket dekk. Mellom toppkarakter A til bunnkarakter F skiller det 18 meter på bremsestrekningen, men man sier også at forskjellen i bremsestrekning fra en bokstavkarakter til neste er omtrent en billengde (dvs fra tre til seks meter).
Støymerkingen er basert på veilyden målt utenfor bilen når den kjører forbi. Høyttalersymbolets ulikt tykke streker viser om støyen er minst tre decibel lavere enn grenseverdien som ble innført i 2016 (en tjukk strek/1-tall), eller om det er likt med grenseverdien (to tjukke streker/2-tall), eventuelt om det er likt med grenseverdien fra 2001 (tre tjukke streker/3-tall).