Siste generasjon P-Zero er testens
veteran. Lansert allerede i 2017 tilbys PZ4 i to versjoner, LS (Luxury Saloon)
og SC (Sport Car) hvorav SC er det som tilbys på ettermarkedet i den aktuelle
dimensjonen.
På tørr vei oppviser
Pirelli en herlig kjørefølelse med lineær styring og presis opptreden mellom
kjeglene. Derimot taper det på våt vei. Den vannplaner tidligst av alle i
testen, og bremselengdene er heller ikke imponerende.
Når svinghastigheten
er for høy mistet den ofte festet i bakpartiet først. Sammenliknet med
Bridgestone er riktignok Pirellis mer progressive bakvognslipp lettere å
kontrollere.
Det virker
imidlertid følsomt for underlaget med dårlig støy-score på grov asfalt, det gir
sjetteplass totalt.
Pirelli P-Zero PZ4 SC
74 poeng
Last- og hastighetsindeks:97Y
Fakta
Produksjonsland:ItaliaProduksjonsdato:09/05 2022
EU-merking rullemotstand: C EU-merking våtgrep: A EU-merking støy dB(A): 69 Mønsterdybde: 7,2 mm Hardhetstall (grader Shore): 75 Sliteverdi (treadwear): 300 Montering: Rotasjonsretning Vekt: 9,8 kg
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.