Middelmådig sidegrep våt vei, forhøyet veilyd i svinger.
Evo3 har vært på markedet siden 2019. Det sørkoreanske
dekket bremser bra, men taper poeng på sitt lave sidegrep.
Fremfor alt er det
litt uvillig å styre inn i svingen på våt asfalt, og det klarer ikke samme
svinghastighet som de øvrige før grepet glipper.
Det oppfører seg imidlertid relativt forutsigbart og greit
når festet forsvinner.
Desto triveligere bekjentskap er det på tørr vei med
responsiv styring og god stabilitet. Støynivået på rette strekninger er meget
lavt, men i svingene kommer en tydelig vibrerende lyd.
Vi prøvde med to
forskjellige biler – med samme resultat.
Synd, for dette dekket gir en fin kjøreopplevelse med gode
sikkerhetsmarginer til et prisnivå som står seg godt mot konkurrentene.
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.