FORSKJELLIGE: Cupra Born er det sporty og mer kjøreglade alternativet, mens Kia Niro er litt mer fornuftig, med bedre bagasjeplass og litt bedre rekkevidde.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
Du trenger verken sprenge budsjettet eller frykte momsen for å få en elbil som duger for de fleste familier.
Kia Niro EV og Cupra Born er to utmerkede eksempler på modeller som passer til kravet vi stiller: Bilene skal gå over 400 kilometer og koste under 400 000 kroner.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2022.
Vi skulle gjerne også lagt til tallet 400 som et minstemål for antall liter bagasjevolum, men her skorter det litt for Cupra sin del.
På den annen side: Det er bare i teorien Kia Niro kommer seg under 400.000 kroner.
For i praksis må den selvsagt også ha vinterhjul …
Med andre ord: Fortsatt må elbilkjøperen inngå et kompromiss eller to for å holde innkjøpsprisen nede. Det er langt enklere å få dem dyrere.
Litt annen moro
Ta for eksempel Cupra Born, som vi fokuserer litt ekstra på denne gangen i duellen med nye Kia Niro EV. I en solid utstyrt versjon koster den rundt 350.000 kroner.
Men med oppgraderte felger og interiør, samt panoramatak og litt annen moro, koster den fort 100.000 kroner mer.
Og har du en litt høyere budsjettgrense enn vi opererer med her, kan flere av bilene i denne klassen også bestilles med firehjulsdrift.
Som for eksempel Polestar 2 – og de litt dyrere Tesla Model 3 og nye Toyota bZ4X (se nederst i saken).
Annonse
Under momsgrensen
Men fortsatt havner vi godt under en halv million, som i verste fall blir innslagspunktet for momsberegningen regjeringen har foreslått.
Beveger vi oss under en grense på 400.000 kroner, er det utelukkende tohjulstrekk som gjelder. Og stiller vi samtidig krav til rekkevidde som også dekker en skikkelig langtur midtvinters – da krever vi godt over 400 kilometer offisiell rekkevidde – så er ikke kandidatene så mange. Men de kommer.
Cupra Born og Kia Niro beveger seg i hver sin ende av prisskalaen i klassen. Rimeligste Kia Niro koster mer enn en velutstyrt Cupra Born. Men: Niro er også en ny bil, og på alle områder bedre enn bilen den erstatter – Kia e-Niro – som har fått mye ros av Motor.
Her er tester av de to bilene. Nederst ser du flere alternativer.
Pris fra: 367.000 Rekkevidde: 450 km. Pluss: Design, krefter (218 hk). Minus: Bakoversikt, betjeningsfunksjoner, hjulstøy. Designperle bygget på samme plattform som dyrere og større Nissan Ariya.
Pris fra: 362.000 Rekkevidde: 420 km. Pluss: Kjøreegenskaper, svingradius. Minus: Hjulstøy grov asfalt, interiørkvalitet. Tung start, men har blitt en utmerket bil etter diverse oppdateringer og nedjusterte priser.
Pris fra: 350.000* Rekkevidde: 420 km. Pluss: Design, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse. Minus: Forbruk, kupéplass. Legg til vinterhjul, og du har en bil i sølv metallic til under 400.000. Den oppleves dyrere. [* Motor følger de offisielle prisene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (ofv.no), men her er det mye som tyder på at prisen nylig er blitt 10.000 kroner høyere enn angitt.]
Pris fra: 353.000 Rekkevidde: 402 km. Pluss: Bagasjeplass (med tohjulstrekk), design. Minus: Rekkevidde, skjermrespons Elegant designet kineser som har best rekkevidde og best bagasjeplass i billigste versjon med forhjulstrekk.
Pris fra: 308.000 Rekkevidde: 440 km. Pluss: Bagasjeplass, pris. Minus: Design, hjulstøy. Betydelig oppgradert versjon, primært på rekkevidde. Rundt 370 000 for en fullspekket versjon.
Noen interessante biler kommer ikke både over 400 kilometer rekkevidde og under 400.000 kroner. Men stiller du ikke absolutte krav, så bør du også vurdere disse:
Peugeot e-2008: Prisgunstig Motor-favoritt med litt for dårlig rekkevidde til godt under 400 000. Startpris: 292.000.
Citroën ë-C4: Komfort for lange turer, men samme batteripakke som e-2008. Særdeles prisgunstig. Startpris: 282.000.
Maxus Euniq 6: Stor plass og gedigent bagasjerom, men knapp rekkevidde. Pris: 370.000.
Xpeng G3i: Utgående G3 får en betydelig facelift. Kinesisk Tesla-kopi med ok rekkevidde. Pris ikke klar, G3 hadde startpris på 358.000.
Toyota bZ4X: Interessant og fornuftig alternativ. Startpris: 425.000.
Tesla Model 3:Norges mest solgte bil i 2021, er ikke lenger like prisgunstig. Startpris: 424.000.
MG 5 Electric: Den første elektriske stasjonsvognen er rett rundt hjørnet. Startpris: 315.000.
VW ID.4: VW har kuttet ut sine rimeligste modeller med minst batteri. Men tilbyr stor plass og rekkevidde opptil 510 km. Startpris: 416.000.
Hyundai Kona: Rekkeviddekonge med lite bagasjeplass. Startpris: 306.000.
Kia e-Soul: Samme batteripakke som Kona, men litt mer spesielt utseende og litt bedre komfort. Startpris: 379.000.
Nissan Leaf: Pioneren hevder seg fortsatt med bra plass, brukbar rekkevidde og god pris. Fra: 274.000
NB: Alle priser er uten leveringskostnader og vinterhjul. Dette vil utgjøre 25–30.000 kroner. De fleste vil nok også ha med metallic lakk, som koster 7–10.000 kroner.