KJENTE LINJER: Tesla Model 3 er en kompakt blanding av de større søsknene Model S og Model X. Men fronten er enda mer ribbet for pynteelementer.

Test: Tesla Model 3 (elbil)

Alle gode ting er 3

Omsider kan vi ønske Tesla Model 3 velkommen på norske veier. På høy tid for kundene. Altfor tidlig for konkurrentene – som dessverre må konstatere at Tesla Model 3 tar teten blant elbiler for folk flest.

Publisert Sist oppdatert

Model 3 ble presentert 1. april 2016. Noen ventet vel egentlig bare på at Elon Musk skulle dukke opp på Twitter med et «aprilsnarr!»

For sikringene har gått etter tur for denne kompakte blandingen av en lav Model S og en mer oppblåst Model X. Nå har den kapret Norge.

Tesla Model 3 2019

80 poeng

Pris testet bil: 521.100, modell «Performance» med firehjulsdrift. Elmotor 462 hk. («Performance»), 346 hk. («Long Range») dreiemoment 357 Nm. Batteri 75 kWt, firehjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek. (fabrikkmålt): 3,5 sekunder («Performance»), 4,8 sekunder («Long Range»).

Komfort 7/10

For mye dekkstøy, men flott lydanlegg kompenserer. Lavt instrumentpanel og svær frontrute gir suveren sikt framover. Storskjermen krever tilvenning. Gode seter foran og utmerket fjæring, selv uten luftfjæring. Bra plass bak, men slitsom beinvinkel for voksne.

Design 7/10

Lekker innvendig, forutsatt at man glemmer tradisjonelle oppfatninger om design. Her løftes minimalismen til nye høyder. Umiskjennelig Tesla bakfra og i profil, men den lave fronten harmonerer ikke helt med resten. Har med årene blitt ganske anonym i trafikkbildet.

Kjøreegenskaper 10/10

Hysterisk mye krefter, firehjulsdrift, sporty dekk og optimal vektbalanse i en kompakt bil. Selv på vinterhjul er det bare å fastslå at dette knuser det meste. Klassikeren 0-100 tar vanvittige 3,5 sekunder. Den litt folkelige utgaven bruker 4,8...

Miljø og forbruk 10/10

Rekkevidde på 560 km («Long Range») og 530 km («Performance») er meget bra. Våre rekkeviddetester både sommer og vinter viser at dette er oppnåelige tall under optimale forhold. Forbruket er også lavest i klassen.

Utstyr 8/10

Viktigst er kanskje firehjulsdriften – som ikke koster urimelig mye sammenliknet med de tohjulsdrevne «folkebilene». I tillegg til et grunnleggende høyt utstyrsnivå, har vår testbil blant annet 20-tommers alufelger, glasstak og oppgradert lydsystem.

Praktisk 7/10

Bagasjerommet på 340 liter (pluss 85 liter under panseret) føles større. Men smal åpning og høy lastekant. Dørhåndtakene krever først et trykk, så et grep, og er mest en upraktisk gimmick. 1000 kilo hengervekt.

Pris 8/10

Har vinglet en del opp og ned i pris, men har til slutt satt en standard i den lavere prisklassen, fra 350.000 og oppover. Etter hvert har konkurrentene fulgt etter, og fordelen er blitt mindre. I mer påkostede versjoner har Tesla møtt mer motstand de siste årene.

Driftskostnader 7/10

Gunstig serviceintervall – to år eller 40.000 km – samt generelt lavere serviceutgifter på elbiler, gir høy score på papiret. Men rapportene om feil og mangler er mange. En rekke oppgraderinger har gjort kvaliteten bedre, men et stykke unna toppnivå.

Sikkerhet 9/10

Toppscore i krasjtester både på hjemmebane i USA og hos Euro NCAP. I sistnevnte test oppnådde den særdeles gode tall for både voksenbeskyttelse og aktive sikkerhetssystemer, i tråd med Teslas filosofi.

Annenhåndsverdi 7/10

Kvaliteten på bilene vil naturligvis påvirke verdifall og etterspørsel, men vi vurderer den som svært attraktiv i utgangspunktet. Biladministrasjonselskapet Leaseplan forventer et årlig verditap på mellom 65-75.000 kroner de første tre årene.

Prisen ble satt ned i begynnelsen av mars, til 429.800 kroner (frapris), og er justert litt opp og ned under koronakalamitetene våren 2020. Pr. 1. juli 2020 er fraprisen på 445.142 kroner.

Da får du firehjulsdrift, best rekkevidde, godkjent familiestørrelse, vanvittig med krefter – og den spesielle følelsen av å være en teknologisk racer.

En enda rimeligere versjon med bakhjulsdrift kommer, men uvisst når. Den blir uansett ingen volummodell i Norge.

Les også: Test av Model X – bilen vi hater å elske

Finesse

I kjent stil kommer Tesla med finesser du ikke visste at du trengte – og som du etter en stund ikke skjønner at du har klart deg uten. Det er sånn lidenskap oppstår.

Vi er fristet til å kalle hele den midtstilte 15-tommers skjermen en slik finesse. Herfra kan du styre de fleste tenkelige funksjoner på en bil – og en hel rekke utenkelige.

Luftstrømmen fra klimaanlegget justerer du ved å dra en liten markør over bildet av instrumentpanelet.

Skal du endre innstilling på speil eller ratt, må du først finne riktig funksjon på skjermen.

Deretter justerer du med en av de to små ballene du finner på rattet. Litt tungvint kanskje, men også svært fascinerende.

Les også: Test av Kia e-Niro – hvis du klarer deg uten prestisje

TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.
TESLA MODEL 3: Bilen ble Norges suverene bestselger i 2019.

Forhistoriske konkurrenter

Betjeningen er stort sett intuitiv, og skjermen reagerer lynraskt. Etter noen timer i en Model 3 blir alle andre førermiljøer forhistoriske.

En stor skjerm er selvsagt ikke unikt. Den er litt større i både Model S og i Model X. Forskjellen er at i Model 3 får du ikke informasjon andre steder enn på denne skjermen.

Rett foran føreren finnes bare et ratt og en smal horisontal ventilasjonsåpning over en bred pyntelist i imitert treverk, før du stirrer gjennom en stor frontrute og nærmest rett ned i asfalten. Interiøret løfter minimalismen til et nytt nivå.

Oversikten framover er formidabel – og uvant. Berøringsskjermen har du i høyre øyekrok, og aller nærmest: Hastighetsmåleren. Helt uproblematisk etter noen mils kjøring.

Men i dette avanserte digitale universet føles det unektelig litt rart at man må både kikke og trykke to ganger på skjermen for å skifte intervall på vinduspusserne.

Heldigvis finnes det en klassisk hurtigknapp ytterst på blinklysspaken om du plutselig får en sprut fra et motgående vogntog.

Les også: Test av Hyundai Kon Electric – folkebilen folket ikke får

Ganske klossete

Fra utsiden låser du dørene enten ved å nærme deg med din egen oppkoblede mobiltelefon, eller med et nøkkelkort som du legger mot den såkalte b-stolpen – stolpen mellom første og andre sidevindu.

Men dørhåndtakene kommer ikke elegant ut av dørene som på en Tesla S. Tvert imot, her føles det ganske klossete: Du må først trykke på håndtaket for å løse det ut, deretter skifte grep og trekke i det.

Fra innsiden er det langt enklere: Du trykker på en knapp, så åpner dørene seg selv de første centimeterne.

Det omfattende nettverket av superladere er naturligvis et stort pluss – og gir en Tesla-eier et solid forsprang på andre elbil-eiere. Spesielt når du trolig også har den beste rekkevidden.

Forutsetningen er at du ikke lar deg rive med av de ekstreme fartsressursene og tømmer batteriet. Vår «Performance»-utgave gjør klassikeren 0-100 på 3,5 sekunder – og med et så umiddelbart moment at du knapt finner en bil i verden som holder følge. Og definitivt ingen til rundt en halv million.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer

Poengrekord

Kjøreegenskapene er heldigvis eminente. Kreftene håndteres av firehjulsdriften, den presise styringen, den gunstige vektbalansen og en fjæring som noen mener vil være for sporty. Andre versjoner er hakket mer siviliserte.

Model 3 setter ny poengrekord for en elbil i Motor, til tross for at den får et digert spark i fronten fra en av våre kjepphester: Det er for mye dekkstøy.

Vår testbil sto på piggfrie vinterdekk – som støyer vesentlig mindre enn sommerdekk – i dimensjonen 235/35-20. Opp til 60-70 km/t er den stillegående som elbiler flest, men så tar dekkstøyen over.

Som alle andre elbilprodusenter har Tesla batterier som veier mye. Og vår høyst udokumenterte påstand er at elbilprodusenter flest kompenserer ved å spare på støyisolasjon.

I en Model 3 kan du gjøre ett av to hvis støyen plager deg. Det mest effektive og morsomste: Du bare skrur opp det fantastiske lydanlegget på full guffe.

Les også: Elbilene dominerer vårens store bilutstilling

Kanskje den beste

Det kjedeligere og kanskje bare marginalt effektfulle: Du bestiller bilen med 18 tommers dekk og får litt mer dempende gummi mellom asfalten og felgen. Inntrykket av manglende støyisolering forsvinner neppe, men frekvensene blir trolig litt mer behagelige hvis du skal høre på radio eller snakke med passasjerene.

Andre minuspunkter?

Bagasjeromåpningen er smal og terskelen høy. Her trenger man den ganske sjeldne kombinasjonen av styrke og finmotorikk for å lirke inn en stor koffert eller en sammenslått barnevogn uten å skrape borti lakken.

Volumet er oppgitt til 425 liter, inkludert rommet under panseret. I motsetning til et par konkurrenter, som vi mistenker for å skryte på seg bagasjeplass, framstår Tesla som litt beskjeden her.

Bagasjerommet virker rett og slett en god del større enn oppgitt.

Nylig kunne Tesla opplyse at de har doblet antall mekanikere, endret skiftrutiner og utvidet åpningstider på verkstedene for å møte Model 3-kundene med forbedret service. Og her er vi ved det kanskje største og viktigste minuspunktet for mange Tesla-eiere: Trøbbel med bilene og ventetid på både deler og utbedringer. Frustrasjonen er tidvis høy, og rapportene om feil på Model 3 kom lenge før de første bilene kom til Norge.

Men vi lar ikke potensielle problemer overskygge det foreløpige og konkrete faktum at vi her har en særdeles god elbil.

Kanskje den beste av dem alle.