Bygger 83 kilometer motorvei på indre østland:
Ny Mjøsbru kan bli bygget i utenlandsk tre
Skogfylkene Hedmark og Oppland drømmer om ny Mjøsbru i treverk. Det kan bli realisert. Men treverket kan komme fra utlandet.
I flere år har de to skogfylkene på Østlandet ivret for trebru over Mjøsa, som i så fall blir verdens lengste i tre.
Den nåværende Mjøsbrua ble bygget i 1985 – for 33 år siden, og er nå utdatert.
Innen 2025 skal trolig en ny Mjøsbru noen hundre meter sør for dagens bru stå ferdig bygget.
I en utredning Statens vegvesen offentliggjorde i fjor konkluderes det entusiastisk med at en bru i tre vil være omtrent like dyrt som en bru i betong, og at trebru også er teknisk mulig.
Les også: Høytsvevende jobb på Hålogalandsbrua
1,5 milliarder kroner
Nå er det vegvesenets konkurrent, det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier, som har overtatt byggeprosjektet. Ny Mjøsbru inngår som del av den pågående gigantiske motorveiutbyggingen på 83 kilometer fra Kolomoen i Stange, forbi Hamar og Lillehammer, til Øyer i Gudbrandsdalen.
Mens Statens vegvesen beregnet ny Mjøsbru til å koste 1,8 milliarder, har Nye Veier et grovanslag på 1,5 milliarder kroner.
– Nye Veier har ingenting imot trebru dersom dette er konkurransedyktig, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen til Motor.
Les også: Norges største veiprosjekter i 2018
– Ingen garanti for norsk tre
Men pengene avgjør, også hvor treverket kommer fra. Nye Veier har allerede fått mange henvendelser fra internasjonale bruentreprenører.
– Med et trebrukonsept vil det komme sterke aktører fra Europa med i konkurransen. Det er ingen garanti for norsk treverk. Det kan heller ikke stilles krav om det, sier Moshagen.
Han forteller at en trebru heller ikke vil bestå av bare treverk – på langt nær.
– I de utredningene som har vært laget til nå består en trebru av kun 15-20 prosent tre og resten betong.
Les også: Disse fotoboksene kniper flest råkjørere
– Et ikon
På Brumunddal, bare noen kilometer sør for Mjøsbrua, bygges nå verdens høyeste trebygning, Mjøstårnet. Arthur Buchardts ikonbygg skal stå ferdig om et knapt år.
Om også Mjøsbrua blir i tre avklares om et års tid. Ved årsskiftet 2019-20 vil Nye Veier trolig inngå avtale med entreprenør.
– Da ser vi nok konturene av hva det blir. Men uansett vil ny Mjøsbru bli et ikon og et viktig symbol både for Norge og Innlandet, sier prosjektdirektøren.
Les også: Veikroene for deg med barn på tur