HØYTSVEVENDE: Nesten 200 meter over Ofotfjorden jobber de – med fantastisk utsikt til den nordnorske naturen. Foto: Bård Henning Larsen, Statens vegvesen

Høytsvevende jobb på Hålogalandsbrua:

Landemerke kraftig forsinket

Det nytter ikke å ha høydeskrekk for arbeiderne på Hålogalandsbrua – der de går på «catwalken» nesten 200 meter over Ofotfjorden. Nå krysser alle fingrene for at anleggsarbeiderne blir ferdig i år.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig skulle det nye landemerket i Nord-Norge åpnes nå i juli. Men på grunn av vær og konkurs er åpningen utsatt – og kan i beste fall skje i slutten av oktober.

– Dette er et stort og komplisert prosjekt, som blant annet er væravhengig – og været har forsinket prosjektet. I tillegg gikk en av underentreprenørene som jobber med sveising konkurs tidligere i sommer. Det forsinket prosjektet ytterligere, forteller kommunikasjonsrådgiver Tomas Rolland i Statens vegvesen.

Les også: Risikerer gigantoverskridelse for Oslopakke 3

Kan bli 2019

Hålogalandsbrua vil revolusjonere transporttilbudet for folk i Harstad/Narvik-regionen. Reisetiden mellom Narvik, Harstad og den regionale flyplassen Evenes blir redusert med 18 kilometer, eller nesten 20 minutter.

Byggingen startet i 2013, for fem år siden. Og tålmodigheten til alle som venter på å ta i bruk brua settes nå på prøve.

– Endelig dato for åpning er fortsatt ikke satt og de neste månedene blir kritisk for at det blir åpning i oktober, sier Rolland.

For det kan hende at det først blir åpning etter vinteren. Asfalten skal på nesten helt til slutt, og fungerende prosjektleder for Hålogalandsbrua, Dagrunn Kaasen, sier at det gir utfordringer.

– Når vi kommer ut i oktober nærmer vi oss grensen for når det er mulig å legge asfalt i Nord-Norge, sier Kaasen.

Les også: Tok bilen tilbake to ganger – nå selges den for tredje gang

Nesten 200 meter

De kinesiske arbeiderne kan ikke lastes for forsinkelsene. Siste uken i juni gikk de på «catwalken» nesten 200 meter over Ofotfjorden.

EN RØYK: De tøffe arbeiderne jobber for den kinesiske entreprenøren SRBG. Selv lurer vi på hvor mye bedre en røyk smaker der oppe... Foto: Bård Henning Larsen, Statens vegvesen

– De monterer håndtau over hver hovedkabel, som skal brukes til sikring ved fremtidig inspeksjon av kabler og hengestangfester, forteller kommunikasjonsrådgiver Tomas Rolland.

– Hvordan er disse arbeiderne sikret?

– Med seler og karabinkroker.

Det gjelder med andre ord å ikke ha høydeskrekk. Den høyeste tårntoppen ligger på 179 meter.

– Står man øverst i kabelen er det bare noen få meter opp til toppen av tårnet, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

Les også: Dette er Norges største veiprosjekt i 2018